Toezicht op gedrag en cultuur
De "Autoriteit" Financiële Markten, AFM, heeft - sinds kort of al langer - de functie toezichthouder gedrag en cultuur; daar is nu een vacature:
In de functie van Toezichthouder Gedrag en Cultuur bij de AFM verricht je binnen uiteenlopende ondernemingen onderzoek op het gebied van gedrag en cultuur. Dit heeft als doel inzicht te verkrijgen in welke mate de organisatiecultuur bevorderlijk of juiste belemmerend is voor het uitvoeren van een duurzame, maatschappelijk aanvaardbare strategie. Werk jij als inhoudelijk deskundige mee aan het verder opbouwen van onze kennis en competenties op dit gebied?
...
... stimuleert dat de financiële sector aandacht heeft voor de organisatiecultuur en het gedrag van de top en medewerkers. Cultuur is bepalend voor gedragingen en uitkomsten (diensten en producten) waar klanten en andere stakeholders mee worden geconfronteerd. De AFM besteedt daarom, samen met DNB, al enige tijd meer aandacht aan cultuur, gedrag, normen en waarden van grote banken en verzekeraars. De AFM wil deze aanpak de komende jaren verder verankeren in haar toezicht, en waar mogelijk toepassen bij haar toezicht op andere groepen marktpartijen (bijvoorbeeld pensioenfondsen of accountantsorganisaties). Met het oog op deze ambitie is de AFM begin dit jaar een intern thema 'Gedrag en Cultuur' gestart. Dit thema heeft als opdracht om, in nauwe samenwerking met DNB, onze kennis en competenties op het gebied van verandermanagement en cultuurbeïnvloeding verder uit te bouwen en toepasbaar te maken voor het toezicht. Wij zijn op zoek naar enkele specialistische medewerkers om dit thema mee vorm te geven. Een nieuwe functie waar je bijvoorbeeld als ervaren organisatieadviseur, organisatiepsycholoog of consultant organisatieadvies de unieke mogelijkheid hebt om een flinke stempel op je eigen rol en die van de AFM te zetten.
Functie-inhoud vacature Toezichthouder Gedrag en Cultuur bij de AFM Jij achterhaalt antwoorden op vragen als:
AFM gaat hiermee de DNB achterna die met cultuur, organisatie en integriteit, ook op het vlak treedt om achter de harde cijfers naar "zachte" taalelementen te zoeken die tot ontsporing kan leiden.
Gaat dit werken? Cultuur is bepalend voor gedragingen en uitkomsten (diensten en producten) waar klanten en andere stakeholders mee worden geconfronteerd.
Cultuur is bepalend voor gedragingen. Psychologie is bepalend voor gedrag, cultuur heeft meer met groepsgedrag te maken. Het feit dat bank X product Y aanbiedt heeft veelal te maken met de sectorbrede cultuur die over financiële instellingen uitstijgt. Als bank X met Y komt en dat wordt een succes dan komt bank Z ook met Y of Y'.
De AFM heeft dus eigenlijk niks te zoeken binnen bedrijven, maar ze moet normen vaststellen voor de bedrijfstak. Dat lukt haar al niet erg want net als bij de leerstoel financiele ethiek, blijkt dat die cultuur juist zo internationaal is. En Nederland als hub onder de hoede van Londen en Frankfurt doet lekker mee.
"Cultuur is bepalend voor uitkomsten... waar klanten mee worden geconfronteerd."
Het klinkt zo eenvoudig. Maar waar stopt de gewone business van een bedrijf (het verkopen van een polis) en waar zit de cultuur, met eventueel het cultuurprobleem (van de woekerpolis?).
Maar natuurlijk is het verstandig dat er aandacht voor organisatiecultuur komt, beter laat dan nooit, zo kwam er binnen bedrijven ook ooit de afdeling kwaliteit. Als je daar werkte dan moest je je bemoeien met "de business," via procedures en protocollen en dan zagen ze je al van ver afkomen, "Daar heb je ze weer, de kwaliteitsknullen." Nu zeggen ze waarschijnlijk tegen de boys en girls van de AFM, "even aardig doen tegen die mensen, dan zijn ze zo weer weg en dan kunnen we aan het werk." Ook bij de politie heb je zo'n afdeling "interne controle," het werkt allemaal een beetje hetzelfde. De recrutering van deze mensen gaat denk ik door een selectie van ex-bankmedewerkers. Die weten natuurlijk al wat van zo'n bank en die gaan dan de mensen die er nog steeds werken schaduwen.
Misschien is het echte motief van de AFM om eindelijk eens te begrijpen hoe die financiële wereld in elkaar steekt. Of ze denken wanneer die Joris Luyendijk - zelf antropoloog en dus cultuurkenner - zo populair onthaald wordt, misschien moeten we meer op zijn manier de boer op gaan. Zo'n stagiaire organisatiecultuur fungeert dan als undercover en achter de achteloze vraagjes over het reilen en zeilen speurt deze naar echte conflicten.. De creme-de-la-creme van de cultuuronderzoeker is om een nieuwe Nick Leeson tegen te komen. Maar in de vacature staan geen performance indicatoren.
Toch is het allemaal niet zo eenvoudig. Is het ambitieniveau haalbaar? Hoe zit de cultuur van een onderneming in elkaar? Op die vraag komt dan een antwoord. Maar dan vervolgens? Is die cultuur dan goed of fout?
Wat wij als buitenstaanders willen weten is of door het expertise centrum van DNB en dit initiatief van de AFM er een cultuurverandering in de financiële sector gaat komen?
Over de (cultuur van de) AFM.
Onze cultuur is informeel, wij staan open voor vernieuwing waarbij veel ruimte is voor nieuwe ideeën.... Mooi, de vernieuwing is om zes jaar na de crisis het thema cultuur op te pakken.
In de functie van Toezichthouder Gedrag en Cultuur bij de AFM verricht je binnen uiteenlopende ondernemingen onderzoek op het gebied van gedrag en cultuur. Dit heeft als doel inzicht te verkrijgen in welke mate de organisatiecultuur bevorderlijk of juiste belemmerend is voor het uitvoeren van een duurzame, maatschappelijk aanvaardbare strategie. Werk jij als inhoudelijk deskundige mee aan het verder opbouwen van onze kennis en competenties op dit gebied?
...
... stimuleert dat de financiële sector aandacht heeft voor de organisatiecultuur en het gedrag van de top en medewerkers. Cultuur is bepalend voor gedragingen en uitkomsten (diensten en producten) waar klanten en andere stakeholders mee worden geconfronteerd. De AFM besteedt daarom, samen met DNB, al enige tijd meer aandacht aan cultuur, gedrag, normen en waarden van grote banken en verzekeraars. De AFM wil deze aanpak de komende jaren verder verankeren in haar toezicht, en waar mogelijk toepassen bij haar toezicht op andere groepen marktpartijen (bijvoorbeeld pensioenfondsen of accountantsorganisaties). Met het oog op deze ambitie is de AFM begin dit jaar een intern thema 'Gedrag en Cultuur' gestart. Dit thema heeft als opdracht om, in nauwe samenwerking met DNB, onze kennis en competenties op het gebied van verandermanagement en cultuurbeïnvloeding verder uit te bouwen en toepasbaar te maken voor het toezicht. Wij zijn op zoek naar enkele specialistische medewerkers om dit thema mee vorm te geven. Een nieuwe functie waar je bijvoorbeeld als ervaren organisatieadviseur, organisatiepsycholoog of consultant organisatieadvies de unieke mogelijkheid hebt om een flinke stempel op je eigen rol en die van de AFM te zetten.
Functie-inhoud vacature Toezichthouder Gedrag en Cultuur bij de AFM Jij achterhaalt antwoorden op vragen als:
- Hoe zit de cultuur van een onderneming in elkaar?
- Hoe ziet de onderstroom van een organisatie eruit?
- Wat zijn de belangrijkste drijvers van een bepaalde cultuur?'
- Hoe kan extern toezicht bijdragen aan het realiseren van de eigen cultuurambitie van een organisatie?'
- het verrichten van cultuuronderzoek binnen verschillende soorten ondernemingen
- het vormgeven en uitvoeren van toezicht op gedrag en cultuur binnen financiële organisaties
- het aanspreekpunt en sparringpartner te zijn voor collega's bij vragen die met cultuur samenhangen
- het ondersteunen van toezichthouders bij vraagstukken die samenhangen met gedrag en cultuur
- het zelfstandig ideeën genereren over gedrag- en cultuurtoezicht en het meenemen van je collega's hierin
AFM gaat hiermee de DNB achterna die met cultuur, organisatie en integriteit, ook op het vlak treedt om achter de harde cijfers naar "zachte" taalelementen te zoeken die tot ontsporing kan leiden.
Gaat dit werken? Cultuur is bepalend voor gedragingen en uitkomsten (diensten en producten) waar klanten en andere stakeholders mee worden geconfronteerd.
Cultuur is bepalend voor gedragingen. Psychologie is bepalend voor gedrag, cultuur heeft meer met groepsgedrag te maken. Het feit dat bank X product Y aanbiedt heeft veelal te maken met de sectorbrede cultuur die over financiële instellingen uitstijgt. Als bank X met Y komt en dat wordt een succes dan komt bank Z ook met Y of Y'.
De AFM heeft dus eigenlijk niks te zoeken binnen bedrijven, maar ze moet normen vaststellen voor de bedrijfstak. Dat lukt haar al niet erg want net als bij de leerstoel financiele ethiek, blijkt dat die cultuur juist zo internationaal is. En Nederland als hub onder de hoede van Londen en Frankfurt doet lekker mee.
"Cultuur is bepalend voor uitkomsten... waar klanten mee worden geconfronteerd."
Het klinkt zo eenvoudig. Maar waar stopt de gewone business van een bedrijf (het verkopen van een polis) en waar zit de cultuur, met eventueel het cultuurprobleem (van de woekerpolis?).
Maar natuurlijk is het verstandig dat er aandacht voor organisatiecultuur komt, beter laat dan nooit, zo kwam er binnen bedrijven ook ooit de afdeling kwaliteit. Als je daar werkte dan moest je je bemoeien met "de business," via procedures en protocollen en dan zagen ze je al van ver afkomen, "Daar heb je ze weer, de kwaliteitsknullen." Nu zeggen ze waarschijnlijk tegen de boys en girls van de AFM, "even aardig doen tegen die mensen, dan zijn ze zo weer weg en dan kunnen we aan het werk." Ook bij de politie heb je zo'n afdeling "interne controle," het werkt allemaal een beetje hetzelfde. De recrutering van deze mensen gaat denk ik door een selectie van ex-bankmedewerkers. Die weten natuurlijk al wat van zo'n bank en die gaan dan de mensen die er nog steeds werken schaduwen.
Misschien is het echte motief van de AFM om eindelijk eens te begrijpen hoe die financiële wereld in elkaar steekt. Of ze denken wanneer die Joris Luyendijk - zelf antropoloog en dus cultuurkenner - zo populair onthaald wordt, misschien moeten we meer op zijn manier de boer op gaan. Zo'n stagiaire organisatiecultuur fungeert dan als undercover en achter de achteloze vraagjes over het reilen en zeilen speurt deze naar echte conflicten.. De creme-de-la-creme van de cultuuronderzoeker is om een nieuwe Nick Leeson tegen te komen. Maar in de vacature staan geen performance indicatoren.
Toch is het allemaal niet zo eenvoudig. Is het ambitieniveau haalbaar? Hoe zit de cultuur van een onderneming in elkaar? Op die vraag komt dan een antwoord. Maar dan vervolgens? Is die cultuur dan goed of fout?
Wat wij als buitenstaanders willen weten is of door het expertise centrum van DNB en dit initiatief van de AFM er een cultuurverandering in de financiële sector gaat komen?
Over de (cultuur van de) AFM.
Onze cultuur is informeel, wij staan open voor vernieuwing waarbij veel ruimte is voor nieuwe ideeën.... Mooi, de vernieuwing is om zes jaar na de crisis het thema cultuur op te pakken.
Reacties