Er zijn Afspraken en Afspraken
De ene afspraak is de andere niet. In de werkomgeving waar een afspraak-is-afspraak-mentaliteit heerst betekent dat een afspraak een bindende productieve factor is.
Vaak is dit niet zo, of wel voor de ene maar minder voor de andere. In individuele relaties is het aan ieder om te analyseren hoe hard een afspraak is.
B.v. wanneer twee mensen afspreken om naar de bioscoop te gaan. Eén van hen koopt de kaartjes nadat ze een datum en tijd zijn overeengekomen. Vervolgens blijkt dan dat in de aanloop naar de feitelijke afgesproken gebeurtenis dat iemand "opeens" toch niet kan (of wil?). Ergens tussen de afspraak en de event communiceert deze de wijziging. De kaartjes zijn gekocht. De ander zoekt dan een plaatsvervanger om de kaartjes toch te gebruiken. Maar dan plots komt de oorspronkelijke terug op de wijziging met de boodschap dat deze wèl kan. De ander staat nu voor een dilemma: afspraak met nieuwe relatie afzeggen of nee-verkopen tegen de eerste?
Binnen het domein van de gewone relaties weet men in het algemeen wie zich aan de afspraken houdt en wie niet, maar ook wie men betrouwbaar acht, op basis van een opgebouwd imago. "Kan ik op je bouwen" is een mooie uitspraak die hier bij past. Maar niet alleen betrouwbaarheid speelt een rol, ook flexibiliteit. Want bij afspraken horen planningen, maar de toekomst trekt zich niet van een planning aan. Wat nu als er opeens een voetbalwedstrijd blijkt te zijn op de bewuste avond, of een ander event die de hele onderneming in een ander licht zet.
Productief gezien is de afspraak onderdeel van het verkoopproces; dat begint met informeren (wat zullen we gaan doen... naar de bioscoop misschien?), bestellen (prik maar een datum, bestel de kaartjes) en de feitelijke deal, zoals "afgesproken" (naar de bioscoop). Maar dit is binnen het bedrijf. hoe verder weg van het bedrijf, hoe implicieter en informeler de afspraken worden gemaakt. Veel hangt af van de investering die aan de afspraak vast zit. Een kaartje voor de bioscoop is van een andere orde dan een kaartje voor de olympische spelen. Je flexibiliteit wordt wel op de proef gesteld bij deze laatste afspraak. maar niet alleen flexibiliteit ook creativiteit. Bij een onverwachte wending van een bioscoop-afzegging willen we sneller een creatieve oplossing vinden, bij een grotere investering vallen we al snel "ouderwets" terug op basale reactie: "dat hadden we toch niet afgesproken!"
Vaak is dit niet zo, of wel voor de ene maar minder voor de andere. In individuele relaties is het aan ieder om te analyseren hoe hard een afspraak is.
B.v. wanneer twee mensen afspreken om naar de bioscoop te gaan. Eén van hen koopt de kaartjes nadat ze een datum en tijd zijn overeengekomen. Vervolgens blijkt dan dat in de aanloop naar de feitelijke afgesproken gebeurtenis dat iemand "opeens" toch niet kan (of wil?). Ergens tussen de afspraak en de event communiceert deze de wijziging. De kaartjes zijn gekocht. De ander zoekt dan een plaatsvervanger om de kaartjes toch te gebruiken. Maar dan plots komt de oorspronkelijke terug op de wijziging met de boodschap dat deze wèl kan. De ander staat nu voor een dilemma: afspraak met nieuwe relatie afzeggen of nee-verkopen tegen de eerste?
Binnen het domein van de gewone relaties weet men in het algemeen wie zich aan de afspraken houdt en wie niet, maar ook wie men betrouwbaar acht, op basis van een opgebouwd imago. "Kan ik op je bouwen" is een mooie uitspraak die hier bij past. Maar niet alleen betrouwbaarheid speelt een rol, ook flexibiliteit. Want bij afspraken horen planningen, maar de toekomst trekt zich niet van een planning aan. Wat nu als er opeens een voetbalwedstrijd blijkt te zijn op de bewuste avond, of een ander event die de hele onderneming in een ander licht zet.
Productief gezien is de afspraak onderdeel van het verkoopproces; dat begint met informeren (wat zullen we gaan doen... naar de bioscoop misschien?), bestellen (prik maar een datum, bestel de kaartjes) en de feitelijke deal, zoals "afgesproken" (naar de bioscoop). Maar dit is binnen het bedrijf. hoe verder weg van het bedrijf, hoe implicieter en informeler de afspraken worden gemaakt. Veel hangt af van de investering die aan de afspraak vast zit. Een kaartje voor de bioscoop is van een andere orde dan een kaartje voor de olympische spelen. Je flexibiliteit wordt wel op de proef gesteld bij deze laatste afspraak. maar niet alleen flexibiliteit ook creativiteit. Bij een onverwachte wending van een bioscoop-afzegging willen we sneller een creatieve oplossing vinden, bij een grotere investering vallen we al snel "ouderwets" terug op basale reactie: "dat hadden we toch niet afgesproken!"
--
Reacties