Ahold nu echt online

Het traditionele Ahold gaat nu echt online. Via de jaarverslagen wordt duidelijk hoe serieus het internet voor het bedrijf is geweest. Wie deze jaarverslagen sinds 2002 doorzoekt op de term "ONLINE" komt terleurgesteld terug. Online had in het verleden geen prioriteit. Dat beeld klopt niet helemaal, omdat in het nabije verleden online bestond onder het synoniem: INTERNET-BASED. Het was vooral het amerikaanse bedrijf PEAPOD die voor de online retailverkopen zorgde.
Sinds 2004 staan de online statistieken vermeld en begon met 200 miljoen, en groeide snel maar relatief nog wel enigzins onbeduidend:
  • 252 miljoen (2005), 295 (2006), 318 (2007), 344 (2008) ... tot 426 in 2010. Met Bol.com  neemt deze omzet nog eens met 376 miljoen toe.
Op zich vreemd dat pas sinds 2004 de online omzet apart gecommuniceerd wordt, terwijl Albert.nl ook in 2002 al bestond. De cijfers voor 2004 reflecteren vooral de online retailer Peapod en deze omzet bedroeg in 2000 slechts 50 miljoen en tien jaar geleden (2002) 123 miljoen.
De groei van online sales neemt dus spectaculair toe en binnen korte tijd kan de 1 miljard mijlpaal verwacht worden. Een duidelijke strategie lijkt het, want de gewone omzet stagneert.

In het jaarverslag over 2010 komt de term "online" opeens veelvoudig voor. Internet-bases is dan passé. Vanaf dat jaar wordt het dus serieus en is de aankoop van Bol.com het hoogtepunt in de strategie. Ook gezien de (verwachte) prijzenoorlog in food is Bol.com aan aantrekkelijke aanvulling.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?