Koninklijke Jamin: Eigenzinnig en ...

Een aantal jaren geleden kreeg Jamin het predikaat: Koninklijk.

De bekende snoepwinkelketen Jamin mag zich voortaan hofleverancier noemen. De burgemeester van Oosterhout overhandigde maandagavond de bijbehorende oorkonde aan de directie van het bedrijf. Jamin vierde onlangs haar 125-jarige bestaan. het bedrijf zegt trots te zijn op de erkenning.
De snoepfabrikant wil de komende jaren flink uitbreiden. Binnen tien jaar moet het aantal winkels verdubbelen naar driehonderd. Ondanks de economische recessie ziet het bedrijf mogelijkheden genoeg om te groeien. Jamin gaat het assortiment de komende tijd verbreden. Ze wil producten gaan verkopen in de zogeheten non-foodsector. Jamin denkt dan aan snoeppotten, knuffels en koffertjes voor kinderen.



Geschiedenis.
Cornelis Jamin werd in 1850 geboren in Boxmeer. Op zijn 20e verhuisde hij naar Rotterdam, waar hij een straathandel in zoetwaren begon. Ambitieus en eigenzinnig als hij was, zorgde hij er al snel voor dat zijn straathandel veranderde in een officiële banketbakkerij met suikerwerkfabriekje. Na 10 jaar had hij twee suikerwerkfabriekjes: één aan het Roodezand en één aan de Crooswijksekade. En nog eens drie jaar later, in 1883, had Nederland zijn eerste Jamin winkel, waarin Cornelis zijn eigen producten aan de man bracht. Hij had een groot zakelijk instinct en deed dan ook goede zaken...
Op het hoogtepunt in de jaren vijftig en zestig ... ontstond echter een nieuw fenomeen: de supermarkt. Dit bleek een grote concurrent voor Jamin en hierdoor ontstond een kentering in de tot dan toe ongeremde groei. Eind 2007 werd Jamin overgenomen door een groep investeerders die het merk Jamin opnieuw op de kaart wilden zetten. Eind 2008 werd het eerste filiaal volgens het nieuwe winkelbeeld “Lekker Jamin” geopend. ...  Kortom: er is in de afgelopen 125 jaar veel veranderd. ... Maar de eigenzinnigheid, de ambitie, de gedrevenheid en het ondernemerschap zijn gebleven. En nog steeds vindt iedereen bij Jamin de allerlekkerste verwennerijen voor ieder budget!

Eigenzinnigheid is de positieve broer van eigenwijsheid. Het aardige is dat dit stijlkenmerk terug te vinden is in de organisatievorm: de Jamin operatie werkt via de Franchise-vorm. Daarmee heeft de winkelondernemer bepaalde vrijheid, al staat het arrostiment natuurlijk vast.

-- januari 2024, de foto is van de website van Jamin met als postcodegebied, Uden.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?