LBI: bijna een gewoon bedrijf

De grootste uitdaging voor bedrijven als LBI is om normaal over te komen. Dit soort (digitale) media bedrijven worden vaak gewaardeerd om hun creatieve ideeën en krachten. zelf zeggen ze, over wat ze doen:
  • LBi is a global marketing and technology agency blending strategic, creative, media and technical expertise to build business value. We help companies of all shapes and sizes decide what’s next for their business – and then we take them there.
Die formulering toont lef, vooral het: "wij brengen u daar." Misschien niet helemaal terecht zou je kunnen zeggen dat voor mediabedrijven het effect belangrijker is dan de efficiency. terwijl bij traditionele bedrijven dit eerder andersom is. LBI en soortgelijke bedrijven opereren in het voortraject. het zijn een soort architecten van de nieuwbouw alleen is die bouw digitaal en tijdelijk. LBi is (dan) ook goed te vergelijken met een ICT bedrijf, te zien aan het medewerkersprofiel, maar dan volledig gespecialiseerd in media-toepassingen.
 
Aangezien Lbi nu op de Amsterdamse beurs verhandelbaar is, willen we graag meer weten van het bedrijf. Op twitter staan al de diverse aanbevelingen. Wanneer u het aandeel nog niet gekocht heeft, wordt u aangespoord om het snel te doen. Ook de cijfers werden vriendelijk ontvangen.

 Maar wat is LBi nu precies? In de letters LB klinkt de historie Lost Boys door, maar ook een groot aantal andere bedrijven, via een stroomschema heeft het bedrijf hier inzicht in gegeven. Jammer dat de stromen niet in verhouding staan, waardoor de omvang duidelijk wordt.

Het bedrijf stond tot 2009 op de beurs van Stockholm en was toen nog onderdeel van Framfab maar is na de overname / fusie met Bigmouth Media (Obtineo) in februari 2010 volledig veranderd. De cijfers van de jaarverslagen voor 2010 staan in Zweedse Kronen (SEK) vermeld. Hierdoor is moeilijk de aansluiting met het heden te maken. Qua omzet denk ik dat de aansluiting als volgt is (in miljoen euro):
  • 174 (2007), 165 (2008), 137 (2009), 163 (2010) en 196,6 (2011). Niet alle bedrijven hebben nu een hogere omzet als voor de crisis.
Het aandeel LBI is minder dan 50% vrij verhandelbaar en is grotendeels (ca. 54%) in handen van Janivo, Molfamily, Carlyle, Cyrte, Seamus O'Brien en de Leach family. Interessante groep, vooral Carlyle. Hiervoor was de free-float slechts 16% en hadden tien partijen het aandeel grotendeels in handen (Euroclear Bank Ing Luxembourg SA SIX SIS Sweden Tax Treaty Pictet & Cie Robert Pickering SEB Investment Management Clearstream Banking SA Citibank (Switzerland) UBS Financial Services).

 
In de organisatiestructuur is de overname nu terug te vinden, daar er een aparte management rol is voor Bigmouth. Erg creatief zijn de functies niet: daar zie je dat het bedrijf al "gewoon" is, door zich aan te passen aan de best-practice in management land met titels als CEO, CFO, Chief Client Officer, Chief Strategy Officer. Bij deze laatste vraag ik me af: is dit nu de strategie van het klant-project of de strategie van LBi..?

Hopelijk blijft het bedrijf nog even op de Amsterdamse beurs, dat is goed voor de diversiteit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?