Afspraak-is-afspraak

Onlangs las ik een jaarverslag en kwam ik de internationale, door Nederlanders geëxporteerde variant van deze uitspraak tegen: "agreed is agreed." Direct dacht ik; daarom heb ik moeite met mijn Engelstalige blog en heb ik het schrijven van Engelse columns stopgezet. Ik schaam me voor mijn Engels, ook al zijn er ergere varianten. Een schrijver moet zich net als een bedrijf richten op activiteiten waar hij goed in is. Toch ontkom je er niet aan om het Engels te gebruiken. In deze internationale wereld van twitter en ... gezichtboek

Een bedrijf dat een omzet van ca. 5 miljard euro kan halen zou er echter goed aan doen om het verslag door geboren Engelsen te laten reviewen. Dat gebeurt denk ik toch niet voldoende. We denken het zelf wel te kunnen.

Afspraak-is-afspraak is een cultuurproduct. Waarom het voor Nederlanders zo belangrijk is, weet ik nu ik in Spanje woon: Nederlanders hebben moeite om de controle uit handen te geven. Dat heeft niet zozeer met relaties en afspraken te maken, maar veel meer met strategisch denken, controle, door willen gaan en beslissingen willen nemen. Een afspraak die verandert is een zwaktebod, maar zorgt vooral voor onzekerheid en daar is de Hollandse volksaard allergisch voor.
Samengevat denk ik dat je kan stellen dat het lemma afspraak is afspraak een resultante is van het niet steeds willen veranderen. Bedrijven die moeite hebben met veranderende afspraken hebben moeite met de wereld die er altijd weerbarstiger uitziet dan hun interne visie.

Dat afspraken dus veranderen is op zich geen probleem. Wel een probleem is dat de verandering niet of niet tijdig wordt gecommuniceerd door de aannemende partij. Maar dat is op te lossen. Afspraak is afspraak is volgens mij een product van een rigide cultuur, waarbij het initiatief van de afspraak van de hiërarchie afkomstig is en niet uit het initiatief van de aannemer: "Zal ik dit doen?" "Dat lijkt me prima," zegt de chef dan, "maar zorg wel dat het dan en dan klaar is." Concreet.

Toch is er natuurlijk ook een andere kant: wanneer iedereen zijn afspraken niet nakomt wordt de organisatie onbeheersbaar. Maar ja; daar is nu juist management voor in het leven geroepen; om te zien wat de lopende afspraken zijn en hoe het ermee staat. Nieuwe prioriteiten? Als jij als expert dat vindt, prima, maar zorg dan dat het afkomt en doe daarna wat nog openstaat. Over alles valt te praten (overtuigen, uitleggen, informeren, etc.) maar dat wordt niet altijd als productief gezien.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?