Je zal maar Juan Carlos heten en Koning van Spanje zijn...

Dan heb je het niet makkelijk in deze barre tijden.


Nee dan Beatrix, die heeft nauwelijk problemen als je het vergelijkt met wat er allemaal in Spanje gebeurt. Koninginnedag in Spanje is ook al anders.


Mijn vrouw viel het direct op: er was in de wedstrijd Barcelona - Manchester United geen enkele Spaanse vlag te zien. alleen de Catalaanse. Geen enkele!


En daar zat de koning. Na afloop verdween hij snel in een limousine hij was hoorbaar teleurgesteld.

Waar is het respect dan, vraag ik me af.

Mijn zelfde vrouw verkondigde dat de Verenigde Staten maar wat graag een koningshuis zouden willen hebben. Zijn ze jaloers op Europese landen die dat wel hebben?

Ik zou het me voor kunnen stellen.

Mathilde werd onlangs verkozen tot beste potentiele koningin... met als argument dat ze het beste verschillende partijen te vriend kon houden.


Probeer dat maar in Spanje. Tijdens de Copa del Rey - Koningscup - werd tijdens het volkslied gejoeld. Ook al geen respect. En het was nog wel de Koningscup. Speel dan niet mee, denk ik dan Basken tegen Catalanen was het duel in de eindstrijd.


Nee, de koning van Spanje die heeft het niet eenvoudig. En dat terwijl het me zo'n sociaal figuur lijkt, betrokken... Tja de tijden zijn veranderd. Vooral in Spanje.

--
25 mei 2012 is er opnieuw een Copa del Rey finale met Barcelona en Athletic Bilbao en wederom gaat het om respecteren van het Spaanse volkslied...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?