Wat mag je van de Taliban verwachten?

Zojuist het verhaal gehoord van Joanie de Rijke op DWDD. Nog niet eerder gehoord of gezien, ook geen commentaar gelezen op het internet.

Het eerste dat me te binnen schoot was een associatie met twee (ik dacht) Italiaanse meisjes – kunstenaars - die als bruid verkleed naar het midden oosten trokken “uit naam voor de vrede.”

In Turkije meen ik werd een van hen verkracht.

Wat had ze dan verwacht, vroegen veel mensen zich af.

Mag niet maar gebeurt wel.

Dat vraag ik me nu ook af? Vroeger zou ik als Nederlander zeggen en denken, ja moet je doen, we moeten meer te weten komen over de andere kant van de Taliban en dat soort regimes. Als Nederlander willen we graag andere culturen leren kennen, bij voorbaat staan we met open armen. "zijn ze niet schattig die Taliban?" Nu ik in Spanje woon denk ik; wat zoek je daar nu precies? Ik ben veranderd. Een cultuur leer je niet kennen door er even op bezoek te gaan. Zelfs wat Grunberg doet werkt m.i. niet.

Ik vraag me af of we nu meer weten over de Taliban na dit boek. Of niet? Ik denk het laatste.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?