CEO Unilever - Geen Winstdoelstellingen meer communiceren

CEO Paul Polman van Unilever heeft tijdens een bijeenkomst van journalisten gezegd dat Unilever in de toekomst wellicht geen winst -of omzetdoelstelling zal geven. Volgens Polman leggen deze doelstellingen te veel de nadruk op resultaten op de korte termijn en wordt daardoor de lange termijn van het bedrijf uit het oog verloren. De beloningsstructuur van het management is vaak gebaseerd op resultaten op de korte termijn, waardoor bestuursleden risico''''s gaan nemen die gevolgen kunnen hebben voor de resultaten in de toekomst. Door geen winstdoelstellingen bekend te maken verwacht Polman dat er een beter beleid gevoerd kan worden. (Source: TA.nl –Beursnieuws)

Hier is al langer sprake van – de afweging tussen korte termijn focus die al die tijd op de agenda stond en de lange termijn groeidoelstellingen. En inderdaad het afgeven van winstdoelstellingen is een heel spel op zich geworden en een heel apart leven gaan leiden. De CEO denkt terecht; jullie zijn de beleggers, wij geven informatie over wat we doen. En verder zoeken jullie het maar uit.

Noemen ze dit leiderschap? De formulering is prima – in de toekomst wellicht geen - betekent even kijken hoe de journalisten reageren. De verandering is al ingezet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?