Vanaf nu zal alles anders zijn

“Koninginnedag is zijn onschuld kwijt,” schrijft BN en daarin hebben ze helemaal gelijk. Hoe onschuldig hebben we dan niet geleefd al die jaren.

Na wat er gisteren gebeurde, moet ik denken aan een begrafenis toen ik klein was. Dat maakte grote indruk op me. Vooral toen we eenmaal terug een auto hoorde toeteren. Bij elke bocht drukte de man op de claxon. Het was iemand die zo onder de indruk was van het auto-ongeluk dat hij zelf voortaan heel voorzichtig zou gaan rijden. Bij elke bocht toeteren, om aan te geven dat hij eraan kwam. Hopend dat er nooit meer zoiets zou gebeuren.

De realiteit is dat elke gebeurtenis toch weer vergeten wordt. We herdenken straks 5 mei en dat is er op gericht om tijd te reserveren om het niet te vergeten. Het leven gaat namelijk snel weer door.

Toch zal de mislukte aanslag van gisteren waarschijnlijk wel tot veranderingen leiden.
Bijvoorbeeld bij de Politie. Ik zou me kunnen indenken dat daar de discussie loopt van: “we mogen niets doen, geen wapens trekken, we mogen alleen maar met de stok slaan en daarmee houdt je in deze tijd niemand meer tegen.” Heeft de politie gefaald? Dat dit incident invloed zal hebben voor veranderingen bij de politie daar ben ik van overtuigd.

En zo komen er meer veranderingen. De optocht van de koninklijke familie misschien … naar een andere vorm? Wie zal het zeggen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?