De kunst van het interview - Humo’s zeven hoofdzonden

Elsevier: Bos: We moeten hebzucht bankiers snel afstraffen.

Minister Wouter Bos (PvdA) van Financiën wil zo snel mogelijk maatregelen nemen om de 'besmettelijke hebzucht' in de financiële sector aan te pakken. Hij verwacht dat de 'goede voornemens' van bankiers snel zullen verdwijnen zodra de economie zich herstelt.

Hebzucht. Tja.

In Humo las ik regelmatig interviews met bekende en mij minder bekende personen.

Het houden van een interview is nog ene hele kunst. De manier waarop Humo dit aanpakt vond ik altijd erg verfrissend. Het is een duidelijk raamwerk zonder dat het een keurslijf is. De interviews vormen daardoor een duidelijke reeks. Hier twee (anonieme) voorbeelden:

1. Journalist / nieuwslezer in België
Hoogmoed: “Ik denk dat ik ijdel ben en daarom tien jaar aan topsport heb gedaan… ijdelheid geeft me zelfvertrouwen… ik denk dat ik het wel zal kunnen…Ik vind als je ambitie hebt mag je daarvoor uitkomen.”
Traagheid: “ik heb die deadlines nodig… zeg je tegen mij: zorg dat het binnen 6 jaar af is en gevaar is groot dat ik stilval.”
Gulzigheid: “ik eet en drink graag, ja. Bij sommige avonden hoort gewoon een kater.”
Gramschap: “Nooit gevochten, nooit slaag gekregen…. Ik zou graag principieel zijn, maar daar is mijn geheugen te kort voor.”
Jaloezie: “Ik ben niet jaloers omdat ik vind dat ik zelf een gelukzak ben… ik kan wel moeilijk overweg met jaloezie, het is een beklemmende emotie die overal een hypotheek op legt.”
Hebzucht: “Geld biedt comfort… Ik heb een huis gekocht in plaats van er een te huren, dat geeft wat rust…”
Onkuisheid: “Eh, de 7 hoofdzondenrubriek die ik altijd het eerste lees.” HUMO: volgens de katholieke leer is onkuisheid ongeveer alles wat niet op voortplanting binnen het huwelijk is gericht. Inclusief ochtenderecties, vermoedt men. “ochtenderecties zijn dan ook zeer onkuis (lacht)… Ja ik was er vroeg bij, waarschijnlijk omdat ik zo ambitieus was… seks is heel belangrijk omdat het alle spanningen creëert of juist wegneemt… Fundamenteel is er niets onkuis, denk ik, tenzij er geen respect is…”


2. Schrijver
Hoogmoed: “… ik ben heel blij wat ik bereikt heb, daarmee kijk ik nog niet neer op mensen die minder bereikt hebben.” Heeft succes je gelukkiger gemaakt. “Helemaal niet.”
Traagheid: “… snel werken is de efficiënte manier om lui te kunnen zijn.”
Gulzigheid: “Ik heb… stevig gedronken maar ik was niet verslaafd.”
Gramschap: “… sinds kort weet ik dat er een behoorlijk gewelddadig mannetje in me schuilt.”
Jaloersheid: “mijn vrouw is van mij, andere mannen moeten van haar afblijven.”
Hebzucht: “ik kies er ook heel bewust voor om geen rijke vrienden te hebben: om niet mee te worden gezogen in een manier van leven die niet de mijne is, met veel uiterlijk vertoon, dure auto’s...”
Onkuisheid: “… van al die rare verlangens komen toch alleen maar problemen en frustraties. Ik houd mijn leven graag zo simpel mogelijk ook seksueel.”


Die zeven hoofdzonden, het is wat als je erover nadenkt… Ik probeer deze voor mezelf in te vullen en dan moet ik bijvoorbeeld ook afvragen. “Hoe zit het met mijn hebzucht.”

--
2019/02/the-road-back-to-you

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?