Op Zoek

Iedereen is wel eens op zoek. Maar het is puur van deze tijd dat zoeken business is. Misschien door het internet dat het daardoor nog zichtbaarder is geworden. Een van de grootste bedrijven ter wereld heeft enkel te maken met zoeken. Mensen zoeken, het bedrijf vindt. Zoeken is natuurlijk van aller tijden. De diverse dating-bureaus, headhunters, hebben allemaal met zoeken te maken. Was mijn zoeken anders?

Binnen een bedrijf is zoeken een dagelijkse bezigheid en heeft alles met organiseren te maken. Hoe meer tijd je nodig hebt om te zoeken, hoe meer productiviteit men verliest. Zoeken heeft direct te maken met opruimen, en wegdoen wat je niet (meer) nodig hebt of denkt te hebben.
Maar men bewaart regelmatig veel te veel. In de hoop het misschien nog eens nodig te hebben.

Het opruimen van een kamer, het opruimen van een bureau of het opruimen van een computer heeft op hetzelfde betrekking. We bewaren alles, zetten het op een plek die moeilijk te identificeren is en daar gaat het een eigen leven leiden. Zo vinden we vaak iets niet terug. De voornaamste reden is omdat we het niet regelmatig gebruiken. Een kerstdoos bijvoorbeeld, die heb je maar eens in het jaar nodig en dat feit is voldoende om het op een unieke minder toegankelijke plek neer te zetten. Het is maar eens in het jaar.
Maar hoe eenvoudig kunt u de dingen over het algemeen terugvinden?

Zoeken wie je werkelijk bent. Op zoek naar identiteit. Alsof je in het leven kan verdwalen.
Ook bedrijven moet soms (terug) op zoek naar wie ze echt zijn. Verdwaald in een bedrijfsleven waar ze niet meer helemaal passen. Terug naar de roots. De wortel.

Ik zat in het vliegtuig.

Zoeken we nu door de komst van het internet meer dan vroeger of is het alleen eenvoudiger geworden? Of is dat ook een mythe? Het leven is meer chaotisch en dat resulteert dan in een grotere afhankelijkheid van zoekprocessen. Is Google – het zoekbedrijf - niets anders dan een product van haar tijd? Het leven verandert sneller en we moeten eerder op zoek … naar een alternatief, een passend antwoord, etc.

Ondertussen werd bij elke overpeinzing de afstand tussen thuis en weg groter. Afstand zoek je niet. Dat neem je.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?