Kort gesprek met vertrekkend CFO James Lawrence

U bent niet lang aangebleven, mag ik dat zo stellen?
- Dat klopt zo’n twee-en-een-half jaar, maar dat weet u natuurlijk al.

Uw voorganger Rudy Markham was 39 jaar bij het bedrijf toen hij met pensioen ging. Maar die tijden komen waarschijnlijk niet meer terug.
U bent destijds binnengehaald “van buiten”, terwijl er voldoende kandidaten waren binnen Unilever zelf. Voorzitter Treschow stelde toen “door de frisse blik die een externe benoeming met zich meebrengt". Is dat leuk om te horen als kandidaat. Dat is geen positieve kwalificatie?
- Bij gelijke geschiktheid was dit een element wat me ten voordele viel. Meer niet.

Ik moet u zeggen, eigenlijk had ik verwacht dat u het bedrijf eerder zou verlaten na de komst van Paul Polman.
- Waarom zegt u dat?
Wel, Polman is vooral financieel bestuurder geweest in het verleden, en dan moet het wel erg goed klikken met een CFO die hij zelf niet aangenomen heeft wil het goed gaan.
- U bedoelt u het zo.
(na een stilte)
- Inhoudelijk zaten we niet altijd op dezelfde lijn, maar dat moet kunnen. Zo houdt je elkaar scherp.

Het heeft natuurlijk zo lang geduurd omdat Polman eerst iemand anders moest zien te vinden. Weet u wie het is?
- Nee, ik dacht dat u mij wilde interviewen. MIsschien heeft hij wel gewacht tot ik iets anders had gevonden.
Ja, dat kan ook. Wat gaat u nu doen, u heeft een indrukwekkend cv.
Bachelor of Arts degree – wat is dat precies? - in economie van Yale, een MBA “cum laude,” van Harvard en CFO bij General Mills, CFO bij Northwest Airlines, President van Pepsi Cola van de regio Azië, Afrika en het Midden Oosten.
Ik ben benieuwd naar uw volgende stap in uw productieve biografie. Blijft het in de financiële hoek of toch eerder als CEO van een kleiner bedrijf? Weer de consultancy in. Of naar Nestle?
- Op dit moment kan ik daar nog niets over zeggen... Misschien wel met pensioen. Het is mooi geweest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?