Organisatie Kernwaarden - Mij een zorg?

Organisatie-kernwaarden worden veel gebruikt bij vooral de grotere organisaties en internationale ondernemingen.

Maar zoveel verschillen kernwaarden binnen organisaties niet van persoonlijke waarden. Daar kwam ik onlangs weer eens achter. Nadat ik een product had aangeleverd waar de volgende schakel in de economische keten op voortbouwde. Er zaten nogal wat fouten in het product. Dat was geen verrassing; ik weet dat ik slordig ben.

Maar in het economische leven moet die slordigheid opgelost worden door iemand of een partij die de kwaliteit toetst. Binnen een bedrijf zijn daar aparte rollen voor, of aparte processtappen.
Voor de zelfstandige is dat moeilijker en die zal de hulp in moeten roepen van iemand die zich wel met de details wil bezig houden.

Zorgvuldigheid is daarbij een waarde die essentieel is in het moderne bedrijfsleven. Zonder controle, quality checks en feedback-loops loopt de productiviteit schade op.

Deze waarde staat echter loodrecht op een andere waarde die in de huidige tijd nog meer van belang geacht wordt: performance en resultaat. Het gaat om het nu en om snelheid. Time-to-market.

Hiermee wordt duidelijk dat het bij organisatie kernwaarden gaat om keuzes die altijd conflictief zijn. Als u kiest voor het ene dan gaat dat vaak ten koste van het andere. Daarom heeft een bedrijf niet genoeg aan eén enkele kernwaarde maar is er een set nodig die gebalanceerd is.

Performance en resultaat moeten in balans blijven met de kwaliteit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?