In gesprek met ... Jos Streppel

U wordt voorzitter van de RvC bij KPN. Dat is wat anders dan de dynamiek van de financiële wereld waar u u hele leven in bewogen hebt. Is het niet?
- Ik zat natuurlijk al in de RvC onder leiding van Ton Risseeuw en nu neem ik het stokje over.
Gaat u het nemen van risico bij KPN nu aanmoedigen of juist afremmen door uw ervaringen?
- Hoe bedoelt u?
Bij Aegon hield men er wel van om een beetje risico te nemen. U was betrokken bij legio-lease en op het internet las ik dat u in 2007 nog speculeerde met de subprime leningen.
- Dat moet u eens uitleggen
Ik citeer even iemand uit de beleggerswereld op de IEX site:
“Hij – dat bent u - verklaarde ... dat Aegon recent porties sub-prime-hypotheekleningen had bijgekocht, omdat de daling sterker was dan het percentage wanbetalers.”
- Daar klopt niets van. Als je alles op het Internet moet geloven...

Maar toch, KPN is een solide bedrijf, heeft net een beetje de kater van het nieuwe Internet tijdperk achter de rug, Ton neemt afscheid en dan komt een ex-bestuurder van AEGON in de raad. Is dat handig?
- Mag ik u een wedervraag stellen?
Graag!
- Wie bent u om dat in twijfel te trekken. Ik bedoel, wat heeft u gedaan in uw leven dat u op dit niveau mee kunt denken?
Ach als je gewoon een beetje oplet binnen organisaties dan weet je al snel genoeg om een oordeel te kunnen vellen. En ik heb er een hekel aan om bij de horde consultants en adviseurs te horen die achteraf klagen over debacles bij Fortis en dergelijke. Ik probeer liever vooraf mijn twijfel te zaaien.
- Dat is ook veilig. Dan kunt u achteraf zeggen dat u gewaarschuwd heeft en als het goed gaat, dan hoort men niets meer van u!

Daar heeft u een punt. Maar nu terug naar mijn vraag.
- Iedereen maakt fouten. Zolang je ervan leert en die lessen kunt overdragen... Ik heb een rijke ervaring opgedaan in een wereld die sterk in beweging was. Bij Telecom is dit niet anders.
Maar u moet adviseren over directieleden. Waar let u dan op als u vooral een financiële achtergrond heeft en dan ook nog eens enkel in een financiële sector?
- Ik doe niet alles alleen, dat zult u begrijpen, ik heb een uitgebreid netwerk.
Netwerken. Ja.
De RvC van KPN is in ieder geval onafhankelijk genoeg. KPN had overigens een mooi rapportcijfer gekregen van de VEB als het gaat om de Code tabaksblat.
- Zeker.

Gisteren kwam u met aanbevelingen voor de code en daarin zegt u dat bedrijven nog onvoldoende uitleggen waarom ze afwijken van de best-practice. Het gaat er niet om dat bedrijven een andere visie hebben als ze dat maar communiceren.
- Precies
Verder stelt u dat prestatiecriteria nog een zorgenkindje is: men weet niet goed hoe men moet beoordelen of het bestuur, een bestuurder het goed heeft gedaan.
Hoe moet ik dat zien bij KPN die zegt nu 800.000 glasvezelklanten te willen in 2012, gaat het daar ook om?
- Nee dat is meer een strategische doelstelling en geen operationele doelstelling waar een bestuurder op afgerekend wordt.
Maar beiden moeten toch ergens samenkomen?
- Uit eindelijk wel.
Wat is nu de grootste uitdaging in de business van KPN; klantenbehoud, de mogelijkheden van nieuwe acquisities zoals ibasis, of ..?
- Daar gaat een RvC niet over.
Ok. Dank u.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?