Reed Elsevier – Jaarverslag over 2008

1. de Business
Reed Elsevier (RE) is een leidende leverancier van informatie en informatiegerichte oplossingen (waaronder workflow systemen) voor de professionele wetenschappelijke, medische, juridische en riskmanagement markten.
Riskmanagement is een deel dat er later is bijgekomen.

Waar RE (net als Wolters Kluwer (WK) benadrukt is dat de rol van informatiebroker steeds meer systeem integratie behelst. Hierdoor zijn investeringen in workflow nodig geweest.

Een voorbeeld: U bent Jurist en wil een wettekst op uw computer zoeken. Hiervoor heeft u een aparte applicatie nodig. Deze wordt door RE geleverd, maar het gebruik van deze applicatie staat traditioneel los van de eigen toepassingen die de jurist (of belastingdeskundige of arts, etc…) gebruikt. Door middel van workflow oplossingen kunnen beide applicaties beter op elkaar afgestemd worden…

De informatie die RE levert is input voor beslissingen van professionals.

Aanvullend worden de speerpunten gepresenteerd van de business zoals deze is georganiseerd in vier organisatieonderdelen:
1. Elsevier is leidend op het gebied van (technisch) wetenschappelijke en medische informatie en oplossingen. (maakt 32% uit van de gehele omzet)
2. LexisNexis is leidend op het gebied van juridisch, fiscale, regulatory en risk informatie voor professionals, bedrijven en overheden (36% van de omzet).
3. Reed Exhibitions is wereld’s leidende organisator van trade exhibitions (13%).
4. Reed Business Information biedt informatie en marketing oplossingen voor decision makers en professionals (19%).

Trade exhibitions is daarin uniek omdat het verder gaat dan informatiebrokerage.

2. de Organisatie.

a. Drijvers - ONZE KRACHT:
Leidende positie in een groot aantal markten als aanbieder van content die duurzaam groeit qua professionele informatiebehoefte.
Levert deze informatie steeds meer via betaalde abonnementen die een periodieke geldstroom oplevert (het percentage van 47% wordt genoemd in het verslag).

b. ONZE STRATEGIE.
Aanbieden van “authoritative content” door leidende merken, investeringen in nieuwe bronnen voor content en de differentiatie naar
Nieuwe business segmenten en geografische regio’s. Meer online oplossingen (nu 50% van de inkomsten). Cost efficieny (door schaaleffecten en skills sets, technologie, …) belangrijk is daarbij de wijziging naar meer lucratieve (en minder cyclische) sectoren. De verkoop van Harcourt (Educatie) is een voorbeeld van het afstoten van een activiteit omdat deze te weinig marge oplevert. (De laatste vijf jaar is 4.8 miljard euro aan acquisities uitgegeven).

Dit bedrag geeft ook aan hoe snel deze wereld verandert en hoeveel nieuwe spelers (die overgenomen worden) zich kunnen ontwikkelen.

De financiële strategie is als laatste gericht (o.a.) op inkomsten momentum, verbetering marges, cash generatie, groei van WPA en ROE.

De voorzitter van de groep (Jan Hommen) bespreekt de management wijzigingen; hijzelf treedt af als voorzitter omdat hij CEO van ING wordt per april 2009. David Crispin treedt na negen jaar af als CEO en wordt opgevolgd door Ian Smith. Verder gaat hij in op twee belangrijke (des)investeringen; Harcourt Education is verkocht en luidt daarmee
het einde in van een business (education) die te weinig marge liet zien. Choicepoint (Risk information and analytics) komt daarvoor in de plaats.

c. de organisatiestructuur
De organisatiestructuur is eenvoudig; de onderneming bestaat uit twee afzonderlijke divisies en een gezamenlijke financiële dienst (CFO is Mark Armour). De divisies worden geleid door Erik Engstrom (Elsevier) en Andrew Prozes uit Canada voor de LexisNexis divisie.

Het verslag gaat in detail in op elke divisie. Zo bestaat Reed Elsevier voor de helft uit Science & Technology en voor de andere helft uit Health Sciences. Een voorbeeld van desinvestering is o.a. MDL een voorbeeld van innovatie: illumi8 – een workflowoplossing.

Elsevier gaat in groter detail in op de professionele markt: het bedienen van een “global network” van 7.000 editors, 70.000 editorial board members, 300.000 reviewers, en meer dan 600.000 auteurs. Haar product bereikt 12 miljoen onderzoekers in 4500 instellingen, 5 miljoen studenten en 15 miljoen doctoren, verplegers en health professionals.

Lexis Nexis bestaat grotendeels uit een onderneming in de VS (ca. 70%) en een internationaal deel (ca. 30% van de omzet).
Reed Exhibitions kent geen verdere opdeling. Reed Business Information is landgericht (RBI UK, RBI US, RBI NL, RBI International).

Vanuit het jaarverslag kunnen een aantal verschillen opgemerkt worden met de meest directe concurrent Wolters Kluwer:
- De informatie van WK is meer behoudend en minder uitdagend gepresenteerd.
- WK gaat iets meer in op de intern organisatorische aspecten.
- De organisatiestructuur van Elsevier is sterk competitief (twee divisies geen shared service centers, etc) die van WK meer gericht op teamwerk; de divisies staan op gespannen voet met de centrale organen (HR, SSC, etc).
- WoltersKluwer is meer betrokken op het gebied van Belasting (TAX) en Elsevier meer op wetenschap.
- Elsevier is meer ondernemend, wat onder andere zichtbaar is aan Reed Exhibitions; dat verder af staat van de core business: broker van informatie.
- Wolters Kluwer is soms wat meer abstract (business intelligence, cloud computing, …) RE meer concreet door de specifiek voorbeelden van hun (nieuwe) toepassingen.

M.b.t. Bedrijfsarchitectuur: dat de productieve rol grotendeels de stijl bepaalt en beïnvloed wordt hier dus duidelijk (vooral lettend op de verschillen tussen Elsevier en Wolters Kluwer).

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?