Gezocht - Fundamentalist

Corné van Zeijl - ... senior portfolio manager bij SNS Asset Management, ... verantwoordelijk voor de Nederlandse aandelenportefeuilles -schreef:
Ik heb me lang kunnen inhouden, maar nu is het echt over! U weet, ik ben van de fundamentele kant. Dat zijn die lui die denken de markt te kunnen verslaan met behulp van kennis en inzicht over de onderliggende bedrijven.

...
Het wordt stil aan mijn kant. Is het omdat blijkbaar veel fundamentelen inzien dat technische analyse het ware geloof is? Maar afgelopen maandag was de maat echt vol. Zelfs de Lex-column in de Financial Times leek overstag te gaan.

Zelf neig ik ook naar de "fundamentele kant," dus dit artikel sprak me wel aan. Ik denk dat het een trend is die te vergelijken is met de beta-studies waar ook lange tijd (en nog) geen echte vraag naar was. Echt sexy is namelijk alles wat met verkoop en marketing te maken heeft. Het maakt niet zoveel uit of en hoe iets werkt, als het maar verkoopt.

In beleggerstermen, maakt het niet uit in welke business en bedrijf zich begeeft, als de beurskoers maar stijgt (of daalt) en als daar winst mee te behalen valt. Een fundamentele analyse... wat heb je eraan; er moet geld verdiend worden.

Onlangs bracht ik mijn auto naar de garage en vroeg aan de monteur zijn mening, wat hij een goede auto vond. "Iets van het merk volkswagen," zei hij. Een automonteur weet welk merk tot de meeste reparaties leidt. Maar wie heeft daar nog oog voor?

Fundamentele kennis is ouderwets.

Nog een voorbeeld: Neem uw financiële broker en beschouw hoeveel informatie er is op technisch vlak en hoeveel informatie er wordt aangeboden over fundamentele analyse; als het er al is, wordt hij nauwelijks bijgehouden. Er is geen vraag naar...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?