Wolters Kluwers – Jaarverslag over 2008

Het jaarverslag van WK is enkel in het Engels verkrijgbaar.

1. De business.
De business van WK bestaat uit vier domeinen: Health (met een omzet van 20% van de groep), Corporate & Financial Services (14%), Tax, Accounting & Legal en Legal (26%), Tax & Regulatory – Europa (40%).

In het algemeen is het business model traditioneel gericht op het bieden van informatie voor professionals, te vergelijken met de Rol die Google speelt als broker van informatie. De verschillen zitten in het feit dat professionele informatie niet gratis is (zoals de wikipedia) en dat er een kwaliteitscontrole plaatsvindt bij de bemiddeling.
Voor Health kan WK meer bieden als enkel informatie en die meerwaarde wordt vertaald in het jaarverslag met “business intelligence.”
Technisch is deze term wat ongelukkig, omdat de intelligentie van de business in healthcare wordt gegenereerd door de professionals en de specifieke organisaties zelf, waar KW geheel buiten staat. Business intelligence gaat over het vertalen van gedrag van klanten naar nieuwe kennis over de business en over mogelijke nieuwe business.

Corporate & Financial Services richt zich op het ondersteunen - “to empower” - van professionals in de legal, banking, securities,
and insurance markets in de VS en het VK.
Tax, Accounting & Legal is een “premier” aanbieder van research, software, en workflow tools in de belasting, accounting,
audit, en andere gespecialiseerde praktijken in recht en business compliance in Noord-Amerika, Europe, en Zuidoost Azië.
Legal, Tax & Regulatory Europe. Is een vergelijkbare business unit gericht op juridische, belasting en regelgeving in Europa.

Wolters Kluwer biedt het voordeel van een defensieve portefeuille waar het merendeel van de inkomsten uit de zgn. ‘must-have’ content, software, en services komt.

De totale omzet is bijna gelijkmatig verdeeld over Europa (48%) en Noord Amerika (48%). De winstgevendheid is echter groter in Noord-Amerika (60% tegen 38% in Europa). WK heeft dan ook te maken met een dollarrisico.
Ook verschillen de opbrengsten per media: 49% is elektronisch (Internet 29%, software 20%), 36% is papier, 15% in Services. Winstcijfers hieromtrent zijn niet gepubliceerd.

Voor 2008 was er een nulgroei (organisch), de groei werd voornamelijk veroorzaakt door overnames.
Van de vier business sectoren is Health de meest internationale (global), terwijl Legal en Tax de meeste locale activiteiten zijn. Ieder land heeft zijn eigen rechts- en belanstingssysteem terwijl gezondheidzorg steeds meer een internationale professionele markt wordt.

2. De Organisatie.
Bij het hoofdstuk STRATEGY wordt ingegaan op vier strategische acties:
Verdere groei bij de leidende posities… in core vertical markets onder andere door te participeren in de workflow van de klant. Dit is te vertalen dat niet enkel content wordt geleverd maar ook systemen (verderop in het verslag wordt de term software als service genoemd).
2. Inspelen op key adjacencies (aanpalende gebieden)
3. Uitbaten van (globale) schaal en bereik. O.a. in Emerging markten. Verdere globalisatie kan positief uitpakken voor WK door standaardisering.
4. Institutionalize operational excellence…. Verder inzetten op een cultuur van continue verbeteringen.

Mission: the professional's first choice.

Bedrijfskernwaarden.
klantfocus, innovatie, accountability (verantwoordelijkheid), integriteit, waardecreatie en samenwerking (teamwork). "Connect all Wolters Kluwer employees and support the successful execution of our strategy to accelerate profitable growth."

De organisatiestructuur is opgebouwd uit een centraal en decentraal deel en een klein executive committee (Nancy McKinstry (CEO), Boudewijn Beerkens (CFO) en Jack Lynch).

De decentrale units bestaan uit de vijf business domeinen: Health, Corporate & Financial Services, Tax and Accounting, Law & Business (U.S.) en Legal, Tax & Regulatory Europe.
De centrale organen zijn:
v Human Resources
v Planning & Analysis
v Mergers & Acquisitions
v Strategy
v Global Shared Services

Interessant in deze configuratie zijn vooral de onderdelen planning, M&A en strategie. Dit geeft een duidelijke indicatie over het type organisatie. Shared services geeft aan dat de decentrale units samenwerken door zoveel mogelijk centrale systemen te gebruiken. Gezien de vele brands en label (zie verderop) die er zijn in de organisatie is dit waarschijnlijk nog een hele uitdaging.

Vervolgens gaat het jaarverslag in op de ontwikkelingen per divisie.
Dit geeft onder andere inzicht in de diversiteit van de klant en het aanbod van het bedrijf WK; grotendeels gefragmenteerd naar brands. B.v.
Voor “Health” zijn de klanten: “Allied” professionals, doctoren, ziekenhuis management, Life sciences professionals, Managed care professionals, zonderzoekers (Medisch, wetenschappelijk en academische), verplegers, Pharmaceuten, artsen, Professional society members, studenten en leraren in healthcare.

De (leidende) labels zijn o.a: Adis, Clin-eguide, Facts & Comparisons, Lippincott Williams & Wilkins, Medi-Span, Ovid, ProVation Medical, Source, UpToDate.
Het ontbreken van het merk WK laat zien dat dit een relatief nieuw terrein is.
De organische groei nam in het verslagjaar met 5% af in dit domein.

De andere gebieden (Corporate & Financial services / Tax, Accounting & legal / Legal, Tax and Regulatory - Europe) laten een vergelijkbaar beeld zien:
- een zeer divers klantenbereik voor uiteenlopende professionals. Dit maakt de dienstverlening complex, vooral de uitdaging om centrale diensten en producten te bieden of meer maatwerk te leveren per klantgroep.
- een grote verscheidenheid aan label. In het algemeen meer dan 20 (leading) brands per business divisie.

Tax, Accounting & legal en Legal, Tax and Regulatory – Europe lieten beiden een autonome groei zien (van 3 en 2%).

Dan volgt nog een hoofdstuk over innovatie waarin vier gebieden zijn geïdentificeerd:
1. cloud computing (het gebruik van het Internet als host voor het leveren van services – waardoor de distributie en het onderhoud vereenvoudigd wordt)
2. vertical search (domein specifieke zoekmogelijkheden)
3. Workflow solutions (gebruikt om de diverse productieve taken in de organisatie te integreren en op elkaar af te stemmen)
4. next generation publishing (o.a. een transactiegebaseerd model; klanten betalen enkel voor het gebruik)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?