In Nederland (5)

 Dit keer niet zozeer in Nederland, als wel aan de Nederlandse tv [dat ging vroeger lastig met een schotel en omzetten van kabels, maar kan nu met een App.]. De slimste mens roept de nodige nostalgie op, en dan uit de tijd dat er nog geen Nederlandse variant was. Ik moest altijd hartelijk lachen om de subtiele humor uit België, waar ook de jury steeds wisselde, maar waar de grapdichtheid gegarandeerd werd.

Onlangs las ik op X iemand die schreef, 330 miljoen Amerikanen en dan zijn dit de presidentskandidaten, Biden en Trump!

Daar moest ik aan denken toen ik Maarten van Rossum zag, geïsoleerd in zijn jurystoel. Ik werd weer een beetje op de hoogte gebracht van wat er op de Nederlandse tv verschijnt en van Freek Vonk (familie van Roos?) had ik niet eerder gehoord, met die wormen in zijn lichaam. MvR zei over hem: "het is niet mijn manier om biologie aan het publiek uit te leggen." Dat de natuur angstaanjagend is, o.i.d. Zo zie ik ook de rol van MvR: het is niet mijn voorkeur om steeds dezelfde aangever / jury in het programma te zien te krijgen, maar er is blijkbaar geen alternatief in Nederland. U krijgt nog steeds Maarten geserveerd.

Ook Loekie de Leeuw is er nog, maar in Duitsland is dat niet anders en dat is wel een traditie die een functie heeft. 

In het reclameblok zag ik Stop de Prop over trombose en dat zou je hier in Spanje niet op de TV vinden, schat ik in. Ook Yakult doet het in Spanje niet goed. En daar zie je nog reclame over in Nederland. Het is een methode uit Japan en gezondheid heeft daar alle aandacht en dat mag ook wel, want de bevolking vergrijst snel.

Of het echt heimwee is,... ik twijfel. Op dat soort momenten misschien. Ik heb dit jaar Lebbis en Jansen op de tv gezien (tablet) en werd positief verrast toen ik hoorde dat de eerste economie had gestudeerd. Dat zou dan weer een mooi profiel opgeleverd hebben. Maar echt missen, nee. Dat niet. Maar hier gaat de tijd vooruit, Lebbis en Jansen werken samen. Iemand die met Maarten kan samenwerken, moet nog gevonden worden, blijkbaar.

Maar de slimste mens blijf ik een leuk programma vinden, waar ik me wel Nederlander bij voel, in de combinatie van (de wens naar) kennis en entertainment. Maarten van Rossum krijg je er dan automatisch bij. Nederlanders hebben altijd een mening en MvR fluistert die mening bij de helft van de .. miljoen Nederlanders in, denk ik dan. 

Gelukkig hoef en kan ik niet over politiek schrijven. Daar gebeurt wel weer van alles, al zie je ook daar wel dezelfde gezichten, bijvoorbeeld dat van Geert. Maar dat is een heel ander verhaal. Dat gaat meer over leiderschap of het ontbreken daarvan.

De keuzeparadox laat zien dat mensen stress kunnen ervaren in deze wereld van toenemende keuzes. Maar er lijkt ook proces gaande dat toenemende diversiteit en keuzemogelijkheden conservatisme in de hand werken. Want keuze en alternatieven  zijn er genoeg, maar mensen kiezen toch steeds voor hetzelfde. Iets om verder uit te zoeken lijkt me.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?