Politieke economie - een aantal visies

Motief: boekopruiming.

 Politieke economie kwam rond 1970 op het toneel. Recentelijk - deze eeuw - is vooral het fenomeen van globalisering een punt op de (internationale) politieke agenda. Als het gaat om die Internationale Politieke Economie (IPE) dan zijn er meerdere visies:

Susan Strange (kwam oorspronkelijk uit de journalistiek), heeft de Onorthodoxe realistische visie. Ze focust op machtspolitiek en de invloed op de structuur van de globale economie. Haar vraag daarbij is steeds: wie heeft hier baat bij? Onorthodox omdat ze zich richt op de groeiende rol van markten, corporaties en technologische innovaties en de veranderde omgeving waarin staten opereren. Staat-bedrijf en bedrijf-bedrijf interactie werd steeds belangrijker voor haar onderzoek en visie.

Robert Keohane is een "liberal institutionalist." Zijn focus is hoe instituties de staat kunnen helpen om barrières voor coöperatie te slechten.

Robert Cox heeft een historische materialistische kijk op IPE. Klasse en Conflicten tussen klassen spelen een belangrijke rol in het begrip van politieke economie volgens hem.

Een vierde visie - die nog niet in het boek van 2004 (Global Political Eoncomy, Evolution and dynamics) voorkomt si die van J.G. Ruggie. Zijn focus is globalisering op zich en de rol van Global Rule Making.

"John Ruggie werd geboren in 1944 in Graz, Oostenrijk. Hij groeide op in een eenkamerflat met minimaal sanitair binnenshuis. Zijn vroege blootstelling aan internationale betrekkingen kwam toen zijn huishouden voedselpakketten ontving als onderdeel van het Amerikaanse Marshallplan. Zijn familie emigreerde in 1956 naar Toronto, Canada. Als immigrant uit de arbeidersklasse werd hij naar een technische middelbare school geleid om een vak te leren, maar later begaf hij zich naar MacMaster University en vervolgens naar Berkeley voor een doctoraat. Ruggie bedankte drie sleutelfiguren in zijn leven die hem op zijn carrière-pad hadden gezet: zijn grootmoeder, die hem er eerst van overtuigde dat de "beperkingen en situationele vereisten" waarmee hij werd geboren geen belemmering vormden die hij niet kon overwinnen; zijn vrouw Mary Ruggie, een socioloog, voor haar hulp bij het realiseren van zijn dromen; en zijn mentor op de graduate school, Ernst B. Haas, die hem eerst heeft opgeleid op het gebied van internationale betrekkingen, maar hem nooit zijn agenda heeft opgedrongen. ... We kunnen de Ruggie-erfenis samenvatten als een theorie van internationale transformatie en institutionalisering, een constructivistische benadering van de studie van IR met de nadruk op de Epistemische kant van het internationale leven, en een bijdrage aan het codificeren van normen die staten verplichten om te beschermen en bedrijven om mensenrechten respecteren." (https://www.cambridge.org/core/journals/international-organization/article/what-made-john-ruggies-world-transformation-theory-and-practice-hang-together/7996454B873322380634EA8AD40CD6BB)

"Er heeft de afgelopen tien jaar een aanzienlijke uitbreiding van de mondiale economische regelgeving geweest. Maar het
grotendeels gericht op het creëren van de institutionele basis voor het functioneren van globale
markten. Zo zijn de rechten van globale corporate actoren veiliggesteld, en
er zijn aanzienlijke inspanningen geleverd om overeenkomstige regels voor de wereld te creëren
handelsregime – zoals TRIPS en TRIMS. Deze regels zijn gecodificeerd en middelen
voorzien voor de handhaving ervan. Maar deze uitingen van het maken van regels zijn er niet geweest
geëvenaard door vergelijkbare inspanningen namens andere mondiale concerns, zoals de
milieu, mensenrechten of armoede of wat dat betreft voedselveiligheid en internationale kartels.
  In sommige gevallen zijn eerdere toezeggingen op deze gebieden zelfs afgezwakt –
bijvoorbeeld ODA." (https://scholar.harvard.edu/files/john-ruggie/files/global_markets_and_social_legitimacy_the_case_of_the_global_compact.pdf)

... er is nog meer...

-- Getoonde boek is uit 2016 en gaat over de impact van de financiele crisis op de politieke economie.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?