Tattoo versus Grafiti

"Graffiti is een verzamelnaam voor afbeeldingen of teksten die op straat of op een andere min of meer openbare plaats met verf of verfstift zijn aangebracht."

"Een tatoeage is een permanente versiering van het lichaam, meestal met onder de opperhuid aangebrachte inkt. Ook tatoeage met littekens komt voor. De term tatoeage komt waarschijnlijk van het Tahitiaanse woord tatu of tattau, dat streep, vlek of markering betekent." (bron, beide: Wikipedia)

Wie was er eerder, de tattoo of de graffiti? Ik denk de tatoeage, omdat deze m.i. afkomstig is van inheemse culturen. Graffiti zal veel meer te maken hebben met de opkomst van de moderne stad.


Wat zijn precies de verschillen tussen beiden. Is het kunst? Een plausibel verschil is dat de eerste in het publieke domein bestaat en de tweede op het privédomein. Al kan je daar ook vragen bij stellen, want iedereen kan een tattoegae bewonderen.

...

--

-- 14 januari 2024
De graffiticultuur die begon in New York rond 1970 staat aan het begin van een wereldwijde
graffitistroming, die zich tegenwoordig tot kunststroming heeft ontwikkeld. In het hedendaagse
Lissabon zijn graffiti en street art alomtegenwoordig aanwezig in de stad.  ...
... heeft uitgewezen dat er verschillende soorten graffiti ... werden gemaakt door overwegend jongeren uit achterstandswijken. ... de hedendaagse graffiti en street art worden gekenmerkt door een grotere variëteit aan legale en illegale werken. Tags, throw-ups en wildstyles zijn soorten graffiti die nog altijd voorkomen in Lissabon. Echter zijn er ook veel nieuwe stijlen ontstaan en richt graffiti zich steeds vaker op beeld in plaats van tekst. In New York waren competitie en respect belangrijke drijfveren. Graffiti uit deze periode was voornamelijk gericht op interne communicatie. De legale graffitiscene in Lissabon heeft een professioneler karakter en richt zich op een zo breed mogelijk publiek. Tussen 1970 en 1980 maakte de graffiticultuur van New York een ontwikkeling door waarbij sociale regels vorm
kregen, waarbij crews en mentorschap ontstonden en waar de graffitiwerken steeds groter en complexer werden. De graffiticultuur van Lissabon is nog altijd in beweging en initiatieven ontstaan grotendeels vanuit de artiesten zelf.
... er [zijn] veel dingen veranderd  binnen de graffiticultuur in de afgelopen decennia. Stijging van legale graffiti en een vorderende professionalisering ... [zijn]  ontwikkelingen [die ook ] ... in andere steden dan Lissabon ... De rol van terminologie en framing binnen de internationale graffitiscene is een interessante invalshoek voor verder onderzoek. Dit kan wellicht gecombineerd worden met de vraag naar de invloed van het steeds verder legaliseren van graffiti voor de graffiticultuur, de artiesten en het publiek. (Bron: GRAFFITI VAN BEGIN TOT NU, Een studie naar de continuïteit tussen de graffiticultuur van New York, anno 1970-1980 en het hedendaagse Lissabon, Bachelorscriptie geschreven door C.A. Schulz.)

-- Wat de scriptie niet vertelt is de mening en visie van filosoof Roland Barthes over (de oorsprong van) het fenomeen:
"the new city covered in graffiti as a critique of the symbolic order, as Roland Barthes deciphered it,"
(Roland Barthes, ‘L’écriture de l’événement’, Communications, November 1968. English translation published as ‘Writing the event’, in The Rustle of Language, Berkeley, University of California Press, 1989.)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?