De Keuzeparadox (Barry Schwartz)

Schwartz is een psycholoog uit Amerika, en is economisch geëngageerd tegen het vrije marktdenken blijkens een boek geheten, the cost of living: how market freedom erodes the best things in life. The Paradox of choice lijkt hier een modern vervolg op. 

De keuzemogelijkheden die ons bereiken vandaag de dag nemen toe. Zeker wanneer je dit vergelijkt met een decennia geleden. Toen was er een monopolist die telefoondiensten aanbod. Nu kan en moet je dus kiezen.
Dat maakt het meteen ook moeilijker om een goede beslissingen te nemen, in vergelijking met de periode waarin die mogelijkheden er nog niet zo overvloedig waren.
Hoe meer opties we voorgeschoteld krijgen, hoe groter dan kans is dat we een fout maken.
En, hoe meer keuzes we hebben, hoe minder we tevreden zijn met wat we van onze keuzes ontvangen.
Dan is er er het gewoonte-effect, adapation, we passen ons aan aan de nieuwe keuze-omgeving en onze verwachtingen omtrent een gemaakte keuze zal daardoor vaak niet worden ingelost.
In de samenleving als geheel leidt de toegenomen keuze-vrijheid tot minder geluk. Wanneer we met zoveel keuzes toch niet gelukkig zijn, omdat onze keuze wellicht ongelukkig uitvallen, leggen we de schuld bij ons zelf. Seligman (het-hoopcircuit) ontdekte dat een gemis aan controle tot depressie kan leiden en ziet drie vormen van falen: globaal, chronisch en persoonlijk.

Schwartz ziet twee verschillende profielen van keuze-makers: de satisficer en de maximizer. Deze laatste accepteert enkel het beste, de eerste neemt genoegen met een functionele voldoening: deze kiest meer uit noodzaak, en zal eerder gelukkig zijn omdat zijn verwachtingen lager zijn, en als levensfilosofie heeft: goed is goed genoeg. 

De schrijver gaat zelfs nog een stap verder door te menen dat vrijwillige inperking van keuzemogelijkheden onze psychologisch welgesteldheid zou verbeteren...

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa