Status Anxiety (Alain de Botton)
Ook in een ander boek van dezelfde auteur komt het thema Anxiety terug (zie grote denkers). Dit keer werkt de auteur zelf het thema uit.
Het woord snob waar de auteur de etymologische betekenis van vindt speelt in dit verhaal een grote rol. Ook al vinden we sommige mensen een snob, hun invloed op ons welzijn blijft bestaan.
Anxiety - waar ik in het Nederlands toch geen goede vertaling voor kan vinden, angst is het niet echt - ontstaat wanneer onze (hoge) verwachtingen die ook nog eens door onze omgeving worden opgeblazen, niet uit dreigen te komen. De hoge graad van meritocratie die onze cultuur beslaat, heeft als neveneffect dat mensen zich tekort voelen qua eigen merites t.o.v. van hun peers of hogere goden.
Volgens een moderne Marxistische gedachte adelt arbeid veel minder dan vroeger. Werk wordt door kapitalistische ondernemingen gestandaardiseerd en gedehumaniseerd, hetgeen onze angstigheid kan voeden.
Filosofie kan een uitweg bieden uit deze impasse van onderwaardering. Bijvoorbeeld door je op een soort stoïcijnse manier af te vragen waarom de mening wat anderen van ons vinden en hoe zijn ons waarderen zo belangrijk voor ons is. Ook kunst en humor kunnen ons helpen. Bij het eerste denk dan aan een auteur als Bukowski [mijn voorbeeld], of humor om bv de huidige statussymbolen te ridiculiseren.
Status hangt af van waarden die ook nog eens kunnen veranderen. Zo krijgt de minimalistische stijl de laatste tijd aanhangers, en het is mogelijk dat de auto als statussymbool haar waarde verliest in de toekomst [ook hier, geef ik maar een voorbeeld].
De beste manier om status anxiety te overkomen is wellicht om de nietigheid van alles in te zien. [Mijn moeder zou zeggen: er is altijd baas boven baas.]
...
StatusAnxiety is ook de naam van een bedrijf:
"What it is:" Status Anxiety is the social condition caused by comparing ourselves to those around us. It's measuring how we're doing in terms of possessions, appearance and job titles etc resulting in status anxiety. It's no coincidence the question you get asked when you first meet someone is 'what do you do?' This status anxiety can cause us to make decisions with our time and money that compromise what we really value in order to be 'successful'. We’re not making light of anxiety but drawing attention to the potential affect of this condition which can leave us poorer (as per our very first ad campaign shown here)... "How we see it:" We’re about worrying less on measuring up to others’ perceptions, not taking ourselves too seriously and reassessing real value in all areas of our lives. We’re for a life lived simply, with a greater appreciation for things that last rather than the latest fashion fad. Since 2004, we’ve been doing our darndest to create high quality, minimalist leather goods that complement this ethos of simplicity and true value in all areas of our lives including what we buy.
--
2018/11/grote-denkers
- Status anxiety gaat over het huidige tijdsbeeld van sociale media in combinatie met het meritocratisch denken, waar mensen door het spiegelen aan anderen al snel anxious kunnen worden.
Het woord snob waar de auteur de etymologische betekenis van vindt speelt in dit verhaal een grote rol. Ook al vinden we sommige mensen een snob, hun invloed op ons welzijn blijft bestaan.
Anxiety - waar ik in het Nederlands toch geen goede vertaling voor kan vinden, angst is het niet echt - ontstaat wanneer onze (hoge) verwachtingen die ook nog eens door onze omgeving worden opgeblazen, niet uit dreigen te komen. De hoge graad van meritocratie die onze cultuur beslaat, heeft als neveneffect dat mensen zich tekort voelen qua eigen merites t.o.v. van hun peers of hogere goden.
Volgens een moderne Marxistische gedachte adelt arbeid veel minder dan vroeger. Werk wordt door kapitalistische ondernemingen gestandaardiseerd en gedehumaniseerd, hetgeen onze angstigheid kan voeden.
Filosofie kan een uitweg bieden uit deze impasse van onderwaardering. Bijvoorbeeld door je op een soort stoïcijnse manier af te vragen waarom de mening wat anderen van ons vinden en hoe zijn ons waarderen zo belangrijk voor ons is. Ook kunst en humor kunnen ons helpen. Bij het eerste denk dan aan een auteur als Bukowski [mijn voorbeeld], of humor om bv de huidige statussymbolen te ridiculiseren.
Status hangt af van waarden die ook nog eens kunnen veranderen. Zo krijgt de minimalistische stijl de laatste tijd aanhangers, en het is mogelijk dat de auto als statussymbool haar waarde verliest in de toekomst [ook hier, geef ik maar een voorbeeld].
De beste manier om status anxiety te overkomen is wellicht om de nietigheid van alles in te zien. [Mijn moeder zou zeggen: er is altijd baas boven baas.]
...
StatusAnxiety is ook de naam van een bedrijf:
"What it is:" Status Anxiety is the social condition caused by comparing ourselves to those around us. It's measuring how we're doing in terms of possessions, appearance and job titles etc resulting in status anxiety. It's no coincidence the question you get asked when you first meet someone is 'what do you do?' This status anxiety can cause us to make decisions with our time and money that compromise what we really value in order to be 'successful'. We’re not making light of anxiety but drawing attention to the potential affect of this condition which can leave us poorer (as per our very first ad campaign shown here)... "How we see it:" We’re about worrying less on measuring up to others’ perceptions, not taking ourselves too seriously and reassessing real value in all areas of our lives. We’re for a life lived simply, with a greater appreciation for things that last rather than the latest fashion fad. Since 2004, we’ve been doing our darndest to create high quality, minimalist leather goods that complement this ethos of simplicity and true value in all areas of our lives including what we buy.
--
2018/11/grote-denkers
Reacties