Beleggen - Risico - Organiseren
Wie zal het meeste risico lopen, de professional die binnen en voor een bedrijf werkt, een zelfstandige, of een ondernemer? Intuitief zal men antwoorden dat de ondernemer het meeste risico neemt.
Een onderneming kan meer risico nemen dan een professional die er werkt, omdat de onderneming haar aansprakelijkheid afgekocht heeft via een rechtsvorm. Een Bv dan wel een NV zijn bedrijven met begrenste aansprakelijkeheid.
Risico is een fenomeen dat bij een aantal disciplines centraal staat. Bij verzekeringsbedrijven, die willen logisch genoeg weten wat het risico is op een ramp of algemene gebeurtenis.
Bij beleggen speelt risico een grote en centrale rol. Wat is het risico dat je neemt?
Maar ook bij organisaties in het algemeen speelt risico een rol, maar vaak laten we dat impliciet. Expliciet komt het aan de orde bij onder andere projectmanagement. Daar wil men weten wat het risico is dt een project te laat opgeleverd wordt of te veel kost, of te weinig kan. Projecten hebben meestal te maken met investeringen en investeringen zijn verbonden aan risico's.
Maar wat is het risico van een promotie bij een manager? Wat is het risico van een ontbrekende kwaliteitscontrole? Wat is het risico van een werknemer zijn dagelijkse taak En wie loopt nu het meest en wie het minste risico binnen een organisatie. Is hier een hiërarchie van te bepalen?
Laten we eens wat professionals of afdelingen noemen binnen een bedrijf:
1. Marketing: die moeten een product zien te promoten via een campagne. Wanneer dat goed gebeurt komt er meer traffic naar de organisatie die gekanaliseerd kan worden.
2. Verkoopafdeling. Staat in directe relatie met marketing. Verkopers hebben direct contact met de klant en bepalen de winstgevendheid van een bedrijf. Zonder verkoop geen omzet en vervolgens winst.
3. Productie. produceren oude en nieuwe producten. De oude worden verkocht in afnemende mate, de nieuwe producten moeten groeien qua omzet. Ergens moet hier een balans tussen zitten. De ingenieurs en ontwerpers die de producten zijn vaak innovatief ingesteld en willen iets maken dat toekomstige mogelijkheden geeft. Deze groep is dus duidelijk verbonden met een risicofactor. Maken de professionals hier te veel nieuwe dingen en loopt de innovatie te snel, dan kan dat een even groot probleem zijn als wanneer de producten te weinig mee veranderen met de tijd.
4. Administratie. Is verantwoordelijk voor alle communicatie omtrent de gedane ontwikkelingen in het bedrijf, en deze loopt achter "de feiten aan." Dat klinkt oneerbiedig, maar is het natuurlijk niet. Pas met de feiten op papier kan de organisatie - management - beslissingen nemen.
5. Management. Hier zit ook veel risico. Deze tak binnen het bedrijf moet met de feiten aan de ene kant, en de visie, verwachtingen aan de andere kant onzekere beslissingen nemen.
6. Bestuur. Dit is bij sommige bedrijven gelijk aan het management. Met het verschil dat hier de investerings- en uitgavemiddelen verdeeld worden. Management - als rol - is meer "de baas" over gewone uitgaven, bestuurs-kwesties zijn die waar juist extra geïnvesteerd = meer risico moet worden genomen.
... Dit is een begin. In het algemeen zit meer risico daar waar de keuzes die genomen worden in het bedrijf, maar tot vastigheid leiden. Een investering bijvoorbeeld kan in huis gedaan worden, of worden uitbesteedt. Dit is typisch een thema van de huidige globalisering. Uitbesteden betekent in het algemeen minder zelf risico nemen. En dat komt met een hoger kostenplaatje.
... wordt vervolg.
https://mcenv.blogspot.com/2012/06/risk-management-impulsief-of-met.html
Reacties