Typisch Spaans: Balay

Balay is een Spaanse fabrikant van huishoudelijke apparaten. Het bedrijf is opgericht in Zaragoza en staat symbool voor de Spaanse trots, maar geeft ook een indicatie van de Spaanse industriële structuur, vooral als we die vergelijken met de architectuur van de Nederlandse economische. In Nederland fabriceert men relatief veel minder dan in Spanje waar nog autoproductiebedrijven bestaan. Spanje fabriceert zelfs onderdelen voor de Airbus (in de buurt van Sevilla) en Spanje heeft dus nog een eigen traditionele apparatenfabrikant terwijl "ons" Philips daar al lang geleden van afgestapt is in haar zoektocht naar hoge marges.
Het bedrijf is inmiddels niet meer in Spaanse handen, maar opgegaan in de joint venture tussen Bosch en Siemens (BSH).

Toch is het merk een bekende in de Spaanse huishouding. De laatste tv-reclame van het bedrijf gaat in op het leven van een oud-medewerker die ontvangen wordt in het bedrijf en wordt rondgeleid in de nieuwe productielijn. Zijn dochter heeft zijn plaats overgenomen. typisch Spaanse trots, in Nederland zou een dergelijke reclame ondenkbaar zijn dat niet de features van een wasmachine of inductieplaat worden getoond maar de familie die werkzaam is bij het bedrijf. Ook gezien de crisis een
sterk argument.
Een andere fabrikant van huishoudelijke apparaten vergaat het minder goed (Fagor) en is als onderdeel van het nog autonome Spaanse (beter gezegd Baskische) Mondragon in financiële problemen gekomen.
Balay heeft dat probleem niet en wordt ook nog eens ondersteund door een Duitse fabrikant. Zo heeft u het beste van twee werelden: Spaanse trots en Duitse degelijkheid.

Balay is een voorbeeld van de meer traditionele economie ten opzichte van het innovatieve Nederland. Dat komt door de Nederlandse modernisering, waardoor de Hollanders zich meer zijn gaan toeleggen op een service-economie, maar ook omdat Nederland een typisch handelsland is en per definitie service-georiënteerd is. Spanje is dat veel minder en heeft dus nog typische productiebedrijven, waaronder autobouwers en een Airbus-filiaal. Nederlands trots is dat een bedrijf als Ten Cate (KTC) meedoet aan onderzoek naar lichtere vliegmaterialen. Die worden dan misschien geproduceerd in Spanje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Wat doet een Chief Economist - Officer?