"Als je alles zelf doet, doe je alles half"

 Eerst zocht ik deze quote op het internet, om te zien of deze misschien ergens "geregistreerd" stond. Maar dat was niet zo. Ik heb deze niet zelf bedacht. Ik had een gesprek met een coach en die maakte de opmerking op een adequaat moment. Ik was het er direct mee eens.

Wie was die coach trouwens? Dat vertelt ik later. 

Illustratie: De Steven

Eerst de stelling. Als je alles zelf doet... Dat is inderdaad een typische valkuil zowel voor bedrijven, als voor mensen die er werken of ondernemers. Misschien geldt de uitspraak wel vooral deze laatste groep. 

Je bent als ondernemer druk, je krijgt van alles op je bord, maar je moet je eigenlijk bezig houden met het belangrijkste.

De gedachte zou je ook op managers kunnen projecteren. Een manager is per definitie iemand die NIKS zelf moet doen, maar alles moet uitbesteden. Ook dat klopt natuurlijk niet geheel. Een manager maakt plannen, vraag input voor zijn visie, laat specialisten presenteren, vraagt om hulp, maar inhoudelijk - daar gaat het nu om - doet de manager niet veel.

Dus niet alles zelf doen, slaat vooral op inhoudelijke specialistische taken. Jack of all trades, master of none. Je wordt gedwongen om te specialiseren. Iemand is expert op het gebied van marketing, de andere weet alles van software, de ander van design, maar de IT die in je team of netwerk zit weet nu net niets van nieuwsbrieven. De marketeer weet alles van bedrijvenmarketing maar heeft moeite om klein te denken voor een zelfstandige / ondernemer.

Een ondernemer heeft zoveel taken die nauwelijks in zijn volledigheid uit te besteden zijn, en dus doet hij of zij het dan maar zelf. Het kost de nodige energie om alles uit te leggen, zoals je het precies wilt. Of dat je wanneer je iets aan iemand anders vraagt, bijna even veel tijd kwijt bent om deze op weg te helpen. "Dan kan ik het net zo goed zelf doen."

Je moet dus als ondernemer brokstukken maken, bouwsels waar anderen aan verder kunnen werken.

Iets half doen. Dat kan slaan op:

- het slecht doen
- minder professioneel, lage kwaliteit leveren
- iets niet afmaken.

Dus ja. Ook al voel ik me niet altijd persoonlijk aangesproken, dit thema van alles zelf doen is wel iets wat mee bezighoud. Je kan pas iets goed overdragen, wanneer je een duidelijk omlijnde activiteit hebt, verzonnen. Daar zit een groot deel van de uitdaging. Samenwerken en uitbesteden vraagt om veel communicatie over WAT je precies doet en wilt. Bereiken.

En dan is de vraag, zoek je iemand die een keer een klus doet, of gaande weg meer kan samenwerken. Win-win zogezegd...

... maar wie is nu die coach? De link volgt een andere keer.

--



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa