Koolstofvezel (van KTC) naast staal en aluminium
"Ten Cate stort zich op superlichte auto's," kopte de telegraaf gisteren, ...
De goedkope maatregelen (optimalisatie motormanagement en aerodynamica) zijn al toegepast, de iets duurdere ideeƫn, waaronder kleine turbomotoren en hybridisering, beginnen inmiddels ook op te raken. Fabrikanten sprokkelen nu nog bij met energiezuinige lampen, verwarming en airconditioning. Wat rest, is afvallen: hoe lichter de auto, hoe minder energie nodig is om te rijden. Spijkerharde vezels
Het is deze trend waar TenCate van hoopt te profiteren. De beursgenoteerde onderneming uit Nijverdal is wereldwijd bekend om haar kunstgrasvelden. Ook levert het bedrijf al jaren superlichte, maar spijkerharde vezels voor toepassingen in de militaire industrie. Met de verschillende varianten van de koolstofvezel bestormen de tukkers al de luchtvaart, waarbij TenCate onder meer levert aan Airbus. Nu komt daar de auto-industrie bij.
...
De betaalbaarheid van koolstofvezeltoepassingen is tot op heden de grootste drempel die moet worden genomen. De prijs van de grondstof is weliswaar gedaald, maar nog steeds tien keer hoger dan staal, zo blijkt uit cijfers van de branche.
De deal met Alfa Romeo waar het hier over gaat is onderdeel van de autoindustrie en waarschijnlijk een markt waar KTC een belangrijk marktaandeel kan aanboren, want over de militaire industrie horen we minder de laatste jaren. Niet zozeer van KTC maar de neiging van landen (zoals de VS) om militair te interveniƫren lijkt gezien de crisis aan het afnemen.
De concurrentie op de automobielindustrie is van nature enorm, door de grote kapitaalintensiviteit. op dit moment wordt de concurrentie uitgevochten tussen aluminium en staalfabrikanten. 20% van de staalfabricanten in de VS produceren voor de Automotive-sector. Aluminium is een goed en logisch alternatief door haar lichtere gewicht. En daar komt nu dus met vezels een nieuw concurrerend materiaal bij. De luchtvaartindustrie (met o.a. Airbus en een nog grotere kapitaalintensiviteit) is de automobielindustrie voor; daar wordt al gewerkt met een vergelijkbare vezel.
Over de organisatie van Ten Cate horen we niet veel, maar dat hoeft ook niet met dit soort berichten.
De goedkope maatregelen (optimalisatie motormanagement en aerodynamica) zijn al toegepast, de iets duurdere ideeƫn, waaronder kleine turbomotoren en hybridisering, beginnen inmiddels ook op te raken. Fabrikanten sprokkelen nu nog bij met energiezuinige lampen, verwarming en airconditioning. Wat rest, is afvallen: hoe lichter de auto, hoe minder energie nodig is om te rijden. Spijkerharde vezels
Het is deze trend waar TenCate van hoopt te profiteren. De beursgenoteerde onderneming uit Nijverdal is wereldwijd bekend om haar kunstgrasvelden. Ook levert het bedrijf al jaren superlichte, maar spijkerharde vezels voor toepassingen in de militaire industrie. Met de verschillende varianten van de koolstofvezel bestormen de tukkers al de luchtvaart, waarbij TenCate onder meer levert aan Airbus. Nu komt daar de auto-industrie bij.
...
De betaalbaarheid van koolstofvezeltoepassingen is tot op heden de grootste drempel die moet worden genomen. De prijs van de grondstof is weliswaar gedaald, maar nog steeds tien keer hoger dan staal, zo blijkt uit cijfers van de branche.
De deal met Alfa Romeo waar het hier over gaat is onderdeel van de autoindustrie en waarschijnlijk een markt waar KTC een belangrijk marktaandeel kan aanboren, want over de militaire industrie horen we minder de laatste jaren. Niet zozeer van KTC maar de neiging van landen (zoals de VS) om militair te interveniƫren lijkt gezien de crisis aan het afnemen.
De concurrentie op de automobielindustrie is van nature enorm, door de grote kapitaalintensiviteit. op dit moment wordt de concurrentie uitgevochten tussen aluminium en staalfabrikanten. 20% van de staalfabricanten in de VS produceren voor de Automotive-sector. Aluminium is een goed en logisch alternatief door haar lichtere gewicht. En daar komt nu dus met vezels een nieuw concurrerend materiaal bij. De luchtvaartindustrie (met o.a. Airbus en een nog grotere kapitaalintensiviteit) is de automobielindustrie voor; daar wordt al gewerkt met een vergelijkbare vezel.
Over de organisatie van Ten Cate horen we niet veel, maar dat hoeft ook niet met dit soort berichten.
Reacties