Familie Peugeot geeft t op
De familie Peugeot geeft de traditie van het familiebedrijf op waarin zijzelf de grootste aandeelhouders zijn. Afgelopen week heeft het bedrijf bij monde van Thierry Peugeot een akkoord getekend met de Franse Staat en de Chinese autoproducent Dongfeng om haar belang van 25% terug te brengen naar 14, in ruil voor...
Eind 2009 nam VW haar concurrent Porsche over. Een artikel in de VK eindigde toen met:
Met de Piëch-Porsche-familie zelf komt het echter wel goed, vermoedt Der Spiegel. Die gaat er door een overname alleen maar op vooruit: ‘Pas nu staat de Duits-Oostenrijkse industrieclan op gelijke hoogte met de grote dynastieën van de wereld, de Fords, de Agnelli’s, de Peugeots."
Maar het patrimonium van de Peugeots is fors geslonken - schrijft the nytimes - waar de beurswaarde voor de crisis nog rond de 16 miljard lag is dat nu niet meer dan 4,5. En dat terwijl VW in beurswaarde stijgt. En dit feit kan wel eens de oorzaak zijn van de wijziging in strategie van de familie, "want" schrijft de krant, is het toch de financien die vaak leidend zijn ook voor een familiebedrijf.
Het familiebedrijf Peugeot bestaat zo'n 200 jaar, en begon pas rond het einde van de negentiende eeuw met de productie van automobielen. Al die jaren heeft het zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, maar is dat nu nog het geval? Het motto Motion & emotion spreekt wel degelijk aan, maar is het voldoende?
Voorgaande auto-fusies hebben getoond dat het - vooral het managen van culturele verschillen - niet eenvoudig is; Renault-Nissan of Daimler-Chrysler. En dan nu een tripartiet bestuur met zowel Chinezen (inmiddels grootste auto producent ter wereld?) als met de Franse Staat die vooral focust op de toekomstige arbeidsplaatsen. In Frankrijk werken nu nog ca. 90000 mensen voor het bedrijf. China krijgt toegang tot nieuwe technologie, maar de afzetmarkt van Peugeot is nauwelijks wereldwijd. De grote markten zoals de VS en India ontbreken.
Peugeot heeft sinds 1992 een joint-venture met Dongfeng en produceert ook in China: On 2 July 2013 in Wuhan, China, Philippe Varin, Chairman of the PSA Peugeot Citroën Managing Board, opened the third plant operated by Dongfeng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA), the Group's joint venture with the Chinese manufacturer Dongfeng. (PSA Peugeot AR 2013)
Dit jaar heeft het bedrijf een nieuwe CEO gevonden:
After conducting extensive research, the Supervisory Board chose Carlos Tavares to succeed the current President of the Managing Board. With this aim, Carlos Tavares joined the Managing Board on 1 January 2014 pending his appointment as President of the Managing Board during 2014. Tavares is afkomstig van concurrent Renault en was daar COO.
Op de beurs is Peugeot al veel minder zichtbaar, het bedrijf is uit de Cac40 gezet. Een vraag die hier onbeantwoord blijft is, waarom is VW wel succesvol uit de Europese automobielindustriecrisis gekomen en Peugeot niet?
Eind 2009 nam VW haar concurrent Porsche over. Een artikel in de VK eindigde toen met:
Met de Piëch-Porsche-familie zelf komt het echter wel goed, vermoedt Der Spiegel. Die gaat er door een overname alleen maar op vooruit: ‘Pas nu staat de Duits-Oostenrijkse industrieclan op gelijke hoogte met de grote dynastieën van de wereld, de Fords, de Agnelli’s, de Peugeots."
Maar het patrimonium van de Peugeots is fors geslonken - schrijft the nytimes - waar de beurswaarde voor de crisis nog rond de 16 miljard lag is dat nu niet meer dan 4,5. En dat terwijl VW in beurswaarde stijgt. En dit feit kan wel eens de oorzaak zijn van de wijziging in strategie van de familie, "want" schrijft de krant, is het toch de financien die vaak leidend zijn ook voor een familiebedrijf.
Het familiebedrijf Peugeot bestaat zo'n 200 jaar, en begon pas rond het einde van de negentiende eeuw met de productie van automobielen. Al die jaren heeft het zich kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden, maar is dat nu nog het geval? Het motto Motion & emotion spreekt wel degelijk aan, maar is het voldoende?
Voorgaande auto-fusies hebben getoond dat het - vooral het managen van culturele verschillen - niet eenvoudig is; Renault-Nissan of Daimler-Chrysler. En dan nu een tripartiet bestuur met zowel Chinezen (inmiddels grootste auto producent ter wereld?) als met de Franse Staat die vooral focust op de toekomstige arbeidsplaatsen. In Frankrijk werken nu nog ca. 90000 mensen voor het bedrijf. China krijgt toegang tot nieuwe technologie, maar de afzetmarkt van Peugeot is nauwelijks wereldwijd. De grote markten zoals de VS en India ontbreken.
Peugeot heeft sinds 1992 een joint-venture met Dongfeng en produceert ook in China: On 2 July 2013 in Wuhan, China, Philippe Varin, Chairman of the PSA Peugeot Citroën Managing Board, opened the third plant operated by Dongfeng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA), the Group's joint venture with the Chinese manufacturer Dongfeng. (PSA Peugeot AR 2013)
Dit jaar heeft het bedrijf een nieuwe CEO gevonden:
After conducting extensive research, the Supervisory Board chose Carlos Tavares to succeed the current President of the Managing Board. With this aim, Carlos Tavares joined the Managing Board on 1 January 2014 pending his appointment as President of the Managing Board during 2014. Tavares is afkomstig van concurrent Renault en was daar COO.
Op de beurs is Peugeot al veel minder zichtbaar, het bedrijf is uit de Cac40 gezet. Een vraag die hier onbeantwoord blijft is, waarom is VW wel succesvol uit de Europese automobielindustriecrisis gekomen en Peugeot niet?
Reacties