Porsche en VW - Droom en realiteit - Gaat het samen?

BERLIJN - Aan de mogelijke overname van Porsche door VW ging een jarenlange strijd tussen familieclans vooraf. Deze week valt waarschijnlijk de beslissing. De spanning wordt niet alleen per dag, maar ook per uur opgevoerd. Men spreekt over ‘strijd en strategie’, over ‘macht en mythes’; dramatische termen die onderstrepen in welke verhitte staat de onderhandelingen rond de mogelijke overname van Porsche door het Volkswagen-concern gevoerd worden. Donderdag zal naar verwachting de beslissing vallen, ook al blijft er een kans dat er opnieuw uitstel komt. Volkswagen en de staat Nedersaksen, mede-eigenaar van Volkswagen, zouden terugschrikken voor de enorme belasting die betaald zou moeten worden bij de overname. Daarbij dreigt de Porsche-bedrijfsraad met arbeidersprotest, aangezien de raad er niets in ziet als ‘tiende merk’ bij Europa’s grootste autoconcern te worden ingelijfd: ‘Met Polo-onderdelen kan men geen Porsche bouwen’, zoals de voorzitter het fel formuleert. Het tekent de emotionele lading bij deze overname. Het gaat immers niet alleen over werkgelegenheid of over de 8 miljard euro die de eerste 49,9 procent van de Porsche-aandelen zouden kosten. Het gaat ook over de concurrerende ambities van twee mannen, Porsche-chef Wendelin Wiedeking en VW-toezichthouder Ferdinand Piëch, over afzonderlijke ‘clans’ binnen één machtige industriële familie, en over twee tegengestelde symbolen binnen de Duitse auto-industrie, de grootste werkgever van het land. ‘Porsche verkoopt de droom, Volkswagen de realiteit’, zoals weekblad Der Spiegel, één van de aanjagers deze laatste week van de publieke discussie, het sentiment samenvat. En er is het toeval. Want was er geen crisis geweest, had alles tegengesteld kunnen verlopen. De overnamesoap is in feite een paar jaar geleden al begonnen, toen in 2005 juist Porsche de onverwachte ambitie bleek te hebben om VW in te lijven. Wiedeking, sinds 1992 de baas van Porsche, kocht meer en meer aandelen Volkswagen op, naar eigen zeggen om de toekomst van zijn bedrijf zeker te stellen. Porsche was klein, maar sinds het aantreden van Wiedeking wel rendabel en kapitaalkrachtig geworden. Wiedeking groeide uit tot een mediaster, en welwillend werd zijn aanpak omschreven als een strijd van David tegen Goliath. Als het was gelukt, zou het de ironie van de geschiedenis zijn geweest. Want beide bedrijven, hoe verschillend ook, begonnen immers als ‘Porsche’. Het is Ferdinand Porsche die in de jaren dertig onder de nazi’s de succesvolle Volkswagen Kever ontwikkelde, de auto voor ‘iedereen’, die aan de basis staat van het huidige VW-autoconcern. Het succes van de Kever en diens navolgers maakte op zijn beurt de bouw van de Porsche- sportwagen mogelijk, waarmee de familie vanaf 1950 begon. Vanaf dat moment, werden twee verschillende familietakken synoniem met de twee verschillende automerken. Nog steeds zijn beide bedrijven in handen van hun directe nakomelingen. Niet-familielid Wiedeking heeft weliswaar de directe leiding bij Porsche, maar Wolfgang Porsche is er voorzitter van de toezichtraad. Diezelfde functie bij Volkswagen bekleedt Ferdinand Piëch. Net als Wolfgang is hij kleinzoon van Ferdinand Porsche; zijn vader, schoonzoon Anton Piëch, had als eerste de leiding bij VW in Wolfsburg. Hoewel conflicterende belangen altijd een rol speelden, wordt in de Duitse media pas sinds de overnamestrategie van Wiedeking gesproken van een echte ‘strijd tussen de Porsche- en Piëch-clans’. Wiedekings overname, gesteund door Wolfgang Porsche, mislukte immers, mede door de onverwachte financiële crisis. Porsche bleef met een miljardenschuld achter, en op dat moment is VW in de tegenaanval gegaan. Naar verluidt moest Piëch niets hebben van de chefsambities bij VW van Wiedeking. Uiteindelijk zou een overname daarmee mede het gevolg van een klassieke machtsstrijd tussen Wiedeking en Piëch zijn. ‘Een Piëch verliest niet’, zoals een Porsche-medewerker het omschrijft in Die Welt. VW-patriarch Ferdinand Piëch ziet het zelf ook zo: ‘Of ik word neergeschoten of ik win’, zegt hij in Der Spiegel. Verwacht wordt dat als de overname van Porsche doorgaat, het aftreden van Wiedeking zal volgen. Vorige week, op het 100-jarige jubileum van Audi, dat andere VW-bedrijf waar Piëch ooit al de baas was, zouden de nieuwe machtsverhoudingen zich al zichtbaar hebben gemaakt. Alle Duitse auto-industriëlen hadden zich er in smoking verzameld, en dronken samen champagne. Maar Wiedeking, ooit David tegen Goliath, moest volgens aanwezige journalisten op de tweede rij zitten, op een ruime afstand van de VW-top vooraan. 

Met de Piëch-Porsche-familie zelf komt het echter wel goed, vermoedt Der Spiegel. Die gaat er door een overname alleen maar op vooruit: ‘Pas nu staat de Duits-Oostenrijkse industrieclan op gelijke hoogte met de grote dynastieën van de wereld, de Fords, de Agnelli’s, de Peugeots.’ BRON: Volkskrant.

--
Inmiddels - december 2015 - is het VW-concern voor eeuwig veranderd, in ieder geval het imago.
De cultuur van VW vraagt om een uitleg.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?