Yuri van Gelder - Onder Invloed van Russische achtergrond?

Portret van een Topsporter - "Russische achtergrond van vechters sleept Van Gelder door turnleven."
Aldus kopt de telegraaf (telegraaf 8 april 2009), waarin hetzelfde artikel te lezen staat over zijn achtergrond:

De ontstaansgeschiedenis van Yuro van Gelder stamt uit de tweede wereldoorlog. Opa Hendrik van Gelder wordt gedeporteerd naar Duitsland en ontmoet daar onder barre omstandigheden zijn ware liefde uit armenie, met wie hij na de oorlog terugkeert naar Nederland en een mooie toekomst opbouwt. “Daar liggen mijn roots,” vindt de nu 25-jarige topturner zelf. De hele familie van zijn oma Maria Simonjan verhuist later van Armenie naar het mooie Russchiee plaatsje Krasnodar, gelegen dicht bij de zwarte zee. “Ik kom dan ook graag in Rusland.”… “Doordat de hele familie van mijn oma inmiddels in Rusland woont, spreek ikzelf van een russiche achtergrond. Vandaar ook mijn naam Yuri. Het zit daarom denk ik in de genen. Mede door die invloeden ben ik topturner geworden.”
Zijn bijnaam “lord of de rings,” vind hij grappig maar meer ook niet. “ik zeg altijd: doe maar normaal.” Zelf zou hij eerder “Jerommeke” gekozen hebben, als bijnaam...

14 juli 2009 - Yuri van Gelder betrapt op gebruik cocaïne:
Tijdens een persconferentie op sportcentrum Papendal maakte maandag defensiesporter Yuri van Gelderbekend dat hij na het NK turnen is betrapt op het gebruik van cocaïne. Dit is geen middel wat op de verboden stimulerende middelen staat, maar mag niet in het bloed van de sporter aanwezig zijn. Van Gelder moest hierdoor zijn gouden medaille inleveren. (Blikopnieuws.nl)

Tja en daar zit je dan als supporter met je held. Die ook zijn zwakke momenten kent (onder voorbehoud dat de berichtgeving over cocaïne-gebruik juist is). Op zoek dan maar naar weer een ander goed voorbeeld dat ons kan leiden.

--
12 september 2010, De Telegraaf:

Yuri van Gelder is weer helemaal terug. Na ruim een jaar van afwezigheid vanwege een dopingschorsing turnde de 27-jarige Waalwijker zich in Gent tijdens zijn eerste officiële wereldbeker aan de ringen direct weer naar goud. Dat deed hij met een score van 15,475; zijn uitgangswaarde was net zoals gisteren tijdens de kwalificatiewedstrijd 6.40. De uitvoering leverde 9.075 op.

... “Ik heb van die fouten geleerd”, glunderde Van Gelder van oor tot oor in de Topsporthal van Vlaanderen.

... Ik heb vandaag bewezen dat ik nog steeds onder druk kan presteren. Het goud heb ik zeker te danken aan de perfecte afsprong. Maak ik een extra pas dan wordt het zomaar brons. Na deze mooie finale durf ik te stellen dat we op de goede weg zijn voor het WK in Rotterdam. Maar er moet nog een schep bovenop vooral in de moeilijkheidsgraad. Met deze oefening kom ik op het WK in Rotterdam wel in de finale, maar niet op het podium en daar gaan we voor.

Met het goud van Gent kan Yuri van Gelder zijn kledingpakket voor het WK in Rotterdam kan bestellen. Hij heeft door zijn prestaties vormbehoud getoond wat noodzakelijk is om volgende maand in eigen land het WK te turnen. Ook voor het organisatiecomité voor het WK in Rotterdam een hele opluchting. Want het was theoretisch mogelijk geweest dat de smaakmaker Van Gelder buiten de ploeg zou vallen. Voor het turnpubliek gelden andere normen, die willen hun held bejubelen en Van Gelder is hun knuffelbeest.


--
13 oktober:
Dat was 12 september. Van de Come-back is het niet meer gekomen. ...

-- 6 april 2011.
Of toch niet, want inmiddels is van Gelder terug met een indrukwekkende come-back.

'Turner Yuri nieuw leven inblazen' (Peter de Bekker)
Turner Yuri van Gelder richt zich tijdens het EK in Berlijn, dat woensdag begint, op het bereiken van de ringenfinale. Dat vertelde hij gisteravond na de podiumtraining in de Max-Schmeling-Halle. Die was volgens Van Gelder naar tevredenheid verlopen. ,,Het is even geleden dat ik in zo'n grote hal turnde. Het is wennen, spannend, apart.''
Van Gelder turnde zijn laatste grote titeltoernooi in mei 2009. In Milaan werd hij Europees kampioen, maar een maand later werd hij tijdens het NK betrapt op het gebruik van cocaïne en toen volgde een schorsing. Vorig jaar zou hij tijdens het WK in Rotterdam zijn rentree maken, maar dat ging niet door nadat hij had gezegd opnieuw coke te hebben gebruikt. Later zei hij dat hij dit gezegd had om onder de druk uit te komen.
Tijdens het EK zullen veel ogen op Van Gelder gericht zijn. Toch voelt hij minder druk dan voor de EK-kwalificatiewedstrijd in Roermond eind februari. Dat was zijn eerste wedstrijd na de affaire in Rotterdam. ,,Dat was een hoge berg die ik over moest. Het voelde vandaag al weer vertrouwd, maar ook spannend. Ik ben al weer iets verder. De finale halen is het doel, als het even kan een podiumplaats. Dit toernooi is een belangrijk moment. Ik wil de turner Yuri van Gelder nieuw leven inblazen.''


-- 9 augustus 2016.
In Rio krijgt hij een nieuwe kans. Het is ongelooflijk hoe groot zijn doorzettingsvermogen is, om al die tijd in de schaduw te blijven trainen, om zijn droom waar te maken: olympisch goud op de ringen. Maar dan maakt hij wederom een fout en wordt geschorst door alcoholgebruik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?