Oce – Jaarverslag over 2008
Het 2008 jaarverslag van OCE heeft als thema: Document on Demand.
Oce is traditioneel het bedrijf dat als eerste (jaar) cijfers publiceert. Een eerste blik op het jaarverslag laat zien dat dit mede komt omdat het boekjaar (dat loopt van 1 december t/m 30 november) niet gelijk valt met het kalenderjaar. Daarom is het mogelijk dat het bedrijf op 1 juli de cijfers publiceert over het eerste halfjaar (dus t/m eind mei).
De Business.
“Océ ontwikkelt en levert digitale printsystemen, software en diensten voor productie, reproductie, distributie en management van documenten, in kleur en zwart-wit, in klein- en grootformaat voor
professionele gebruikers in onder meer kantoren, onderwijs, industrie, bouw, architectenbureaus, reclame en de grafische markt. Océ is de enige Europese producent van printsystemen en is wereldwijd een toonaangevende aanbieder van deze systemen.”
Veranderingen in de business:
… “Een van de gevolgen van de digitalisering is echter dat documenten
steeds vaker alleen in elektronische vorm gemaakt en bekeken worden. Met zijn inmiddels grote expertise op het gebied van documentvorming beschouwt Océ ook dit als zijn natuurlijk werkgebied.”
Conjuncturele ontwikkelingen:
“Met name de markten van de financiële dienstverlening en van de technische tekeningen … hebben een sterke teruggang gezien…
Daar staat tegenover dat … veel bedrijven proberen de kosten van hun niet-kernactiviteiten, waaronder het document (output) management, te beperken door deze aan specialisten uit te besteden. Binnen Océ is Océ Business Services goed gepositioneerd om van deze beweging gebruik te maken.”
Hier staat dat outsourcing van outputmanagement door partijen vooral gericht is op kostenbeperking (en niet op innovatie). Als OCE dit als speerpunt heeft in business services dan zal deze dienst (ook) met marge-druk te maken krijgen.
En dan komt het printing-on-demand in beeld. Wat blijkt is dat steeds meer printprocessen die traditioneel met offset technologie werkte nu overstappen op digitaal printen. Bij boekuitgeverijen is dit al een praktijk aan het worden en OCE speelt hier op in met haar Business services divisie.
Als laatste … “Positief is ook, dat dankzij het feit dat rond de 70% van onze omzet vastligt in meerjarige onderhouds- en servicecontracten (recurring omzet)
Ca. een derde van de business (omzet 2008: 1.066 t.o.v. het totaal van 2.909 miljoen euro) wordt gegenereerd in de VS en daarmee is de dollargevoeligheid groot.
Er is nagenoeg geen omzet in Emerging markets (ca. 10% van de omzet is buiten Europa en de VS).
De Organisatie.
“Oce is van nature innovatief”
De commerciële organisatie wordt aangestuurd door drie Strategische
Business Units: Digital Document Systems – kleinformaat (verantwoordelijk voor ca. 56% van de business), Wide Format Printing Systems – grootformaat (29%) en Océ Business Services – diensten (14%).
Aangezien eerder gesteld is dat 70% van de omzet vastligt (recurring omzet) is (blijkbaar) het onderhoud op machines ondergebracht bij de specifieke business units (en niet bij de divisie business services).
Partnerships.
In het ondernemingsmodel van Océ is een belangrijke plaats ingeruimd voor samenwerking met partners op allerlei gebieden. Deze partnerships omvatten R&D, productie, verkoop (OEM), distributie en financiering. “Waar 5 jaar geleden de OCE-apparatuur geheel afkomstig was uit eigen ontwikkeling en productie, bestaat de productportfeuille nu voor een aanzienlijk deel uit de apparatuur van enkele geselecteerde OEMs (Original Equipment Manufacturers – zoals de samenwerking tussen OCE en Konica Minolta).
Hierdoor verandert Oce steeds meer “van Producent naar een netwerkorganisatie.”
De Business service divisie in de bedrijfsarchitectuur van OCE is uniek in vergelijking met andere partijen.
Twee voorbeelden waar een zelfde soort strategie wordt gevolgd:
Randstad: is primair gericht op het uitzenden van professionals, maar heeft ook inhouse oplossingen in haar portefeuille opgenomen. De mogelijke synergie is dat “het sourcen van professionals hoeft niet enkel uit-huis te gebeuren maar kan ook interne sourcing behelsen. In de praktijk – het bieden van een salarisadministratie – blijken beide processen toch heel anders.
Ordina: is een leverancier van ICT kennis en professionals en heeft ook insourcing (andere partijen gebruiken Ordina bij outsourcing) als service opgenomen. Ook hier gaat het in beide gevallen om de inzet van professionals, echter met verschillende doeleinden.
Bij OCE is het productiviteitsmodel anders. Daar worden niet de professionals gebuikt in verschillende business domeinen, maar haar productiesystemen. Dus in plaats van printing systemen te verkopen kan ze deze zelf in eigendom nemen en een business proces aanbieden (te vergelijken met BPO).
Een van de voordelen is dat er zo nieuwe markten betreden kunnen worden.
Een van de nadelen is dat OCE zo meer risico neemt; het risico van een niet te verkopen machine is anders dan het risico op een niet afgenomen business dient (waarvoor de vaste kosten wel blijven doorlopen).
De business (en organisatie) van OCE wordt hierdoor een stuik minder overzichtelijk.
Xerox heeft twee opbrengsten posten op haar winst& Verlies rekening:
A. Equipment sales 4,679
B. Post sale revenue 12,929
Total revenue: 17,608
De verkoop van producten is dus maar een beperkt deel van de totale inkomsten. OCE gaat dus ook die kant op lijkt het.
Distributie (van de 23.148) medewerkers:
v Business Services 7.016
v Marketing en verkoop 5.184
v Service 4.616
v Productie en logistiek 2.183
v Onderzoek & Ontwikkeling 1.665
v Financiën en administratie 1.012
v Overig 1.472
De Operatie in het verslagjaar
Door de “voelbare” teruggang waren nieuwe maatregelen voor 2009 onvermijdelijk… met daarin de volgende hoofdpunten:
versterking van de bestaande partnerships en het aangaan van nieuwe;
verlaging en verdergaande flexibilisering van de productiekosten;
kostenbesparingen uit verbetering van de bedrijfs-processen met een bedrag van € 80 miljoen; het genereren van extra cash tot een bedrag van € 100 miljoen door de verkoop van onroerend goed en finance lease debiteuren en verlaging van het werkkapitaal, teneinde de rentedragende schuld te verlagen;
een aantal arbeidsplaatsen komt te vervallen…
Oce is traditioneel het bedrijf dat als eerste (jaar) cijfers publiceert. Een eerste blik op het jaarverslag laat zien dat dit mede komt omdat het boekjaar (dat loopt van 1 december t/m 30 november) niet gelijk valt met het kalenderjaar. Daarom is het mogelijk dat het bedrijf op 1 juli de cijfers publiceert over het eerste halfjaar (dus t/m eind mei).
De Business.
“Océ ontwikkelt en levert digitale printsystemen, software en diensten voor productie, reproductie, distributie en management van documenten, in kleur en zwart-wit, in klein- en grootformaat voor
professionele gebruikers in onder meer kantoren, onderwijs, industrie, bouw, architectenbureaus, reclame en de grafische markt. Océ is de enige Europese producent van printsystemen en is wereldwijd een toonaangevende aanbieder van deze systemen.”
Veranderingen in de business:
… “Een van de gevolgen van de digitalisering is echter dat documenten
steeds vaker alleen in elektronische vorm gemaakt en bekeken worden. Met zijn inmiddels grote expertise op het gebied van documentvorming beschouwt Océ ook dit als zijn natuurlijk werkgebied.”
Conjuncturele ontwikkelingen:
“Met name de markten van de financiële dienstverlening en van de technische tekeningen … hebben een sterke teruggang gezien…
Daar staat tegenover dat … veel bedrijven proberen de kosten van hun niet-kernactiviteiten, waaronder het document (output) management, te beperken door deze aan specialisten uit te besteden. Binnen Océ is Océ Business Services goed gepositioneerd om van deze beweging gebruik te maken.”
Hier staat dat outsourcing van outputmanagement door partijen vooral gericht is op kostenbeperking (en niet op innovatie). Als OCE dit als speerpunt heeft in business services dan zal deze dienst (ook) met marge-druk te maken krijgen.
En dan komt het printing-on-demand in beeld. Wat blijkt is dat steeds meer printprocessen die traditioneel met offset technologie werkte nu overstappen op digitaal printen. Bij boekuitgeverijen is dit al een praktijk aan het worden en OCE speelt hier op in met haar Business services divisie.
Als laatste … “Positief is ook, dat dankzij het feit dat rond de 70% van onze omzet vastligt in meerjarige onderhouds- en servicecontracten (recurring omzet)
Ca. een derde van de business (omzet 2008: 1.066 t.o.v. het totaal van 2.909 miljoen euro) wordt gegenereerd in de VS en daarmee is de dollargevoeligheid groot.
Er is nagenoeg geen omzet in Emerging markets (ca. 10% van de omzet is buiten Europa en de VS).
De Organisatie.
“Oce is van nature innovatief”
De commerciële organisatie wordt aangestuurd door drie Strategische
Business Units: Digital Document Systems – kleinformaat (verantwoordelijk voor ca. 56% van de business), Wide Format Printing Systems – grootformaat (29%) en Océ Business Services – diensten (14%).
Aangezien eerder gesteld is dat 70% van de omzet vastligt (recurring omzet) is (blijkbaar) het onderhoud op machines ondergebracht bij de specifieke business units (en niet bij de divisie business services).
Partnerships.
In het ondernemingsmodel van Océ is een belangrijke plaats ingeruimd voor samenwerking met partners op allerlei gebieden. Deze partnerships omvatten R&D, productie, verkoop (OEM), distributie en financiering. “Waar 5 jaar geleden de OCE-apparatuur geheel afkomstig was uit eigen ontwikkeling en productie, bestaat de productportfeuille nu voor een aanzienlijk deel uit de apparatuur van enkele geselecteerde OEMs (Original Equipment Manufacturers – zoals de samenwerking tussen OCE en Konica Minolta).
Hierdoor verandert Oce steeds meer “van Producent naar een netwerkorganisatie.”
De Business service divisie in de bedrijfsarchitectuur van OCE is uniek in vergelijking met andere partijen.
Twee voorbeelden waar een zelfde soort strategie wordt gevolgd:
Randstad: is primair gericht op het uitzenden van professionals, maar heeft ook inhouse oplossingen in haar portefeuille opgenomen. De mogelijke synergie is dat “het sourcen van professionals hoeft niet enkel uit-huis te gebeuren maar kan ook interne sourcing behelsen. In de praktijk – het bieden van een salarisadministratie – blijken beide processen toch heel anders.
Ordina: is een leverancier van ICT kennis en professionals en heeft ook insourcing (andere partijen gebruiken Ordina bij outsourcing) als service opgenomen. Ook hier gaat het in beide gevallen om de inzet van professionals, echter met verschillende doeleinden.
Bij OCE is het productiviteitsmodel anders. Daar worden niet de professionals gebuikt in verschillende business domeinen, maar haar productiesystemen. Dus in plaats van printing systemen te verkopen kan ze deze zelf in eigendom nemen en een business proces aanbieden (te vergelijken met BPO).
Een van de voordelen is dat er zo nieuwe markten betreden kunnen worden.
Een van de nadelen is dat OCE zo meer risico neemt; het risico van een niet te verkopen machine is anders dan het risico op een niet afgenomen business dient (waarvoor de vaste kosten wel blijven doorlopen).
De business (en organisatie) van OCE wordt hierdoor een stuik minder overzichtelijk.
Xerox heeft twee opbrengsten posten op haar winst& Verlies rekening:
A. Equipment sales 4,679
B. Post sale revenue 12,929
Total revenue: 17,608
De verkoop van producten is dus maar een beperkt deel van de totale inkomsten. OCE gaat dus ook die kant op lijkt het.
Distributie (van de 23.148) medewerkers:
v Business Services 7.016
v Marketing en verkoop 5.184
v Service 4.616
v Productie en logistiek 2.183
v Onderzoek & Ontwikkeling 1.665
v Financiën en administratie 1.012
v Overig 1.472
De Operatie in het verslagjaar
Door de “voelbare” teruggang waren nieuwe maatregelen voor 2009 onvermijdelijk… met daarin de volgende hoofdpunten:
versterking van de bestaande partnerships en het aangaan van nieuwe;
verlaging en verdergaande flexibilisering van de productiekosten;
kostenbesparingen uit verbetering van de bedrijfs-processen met een bedrag van € 80 miljoen; het genereren van extra cash tot een bedrag van € 100 miljoen door de verkoop van onroerend goed en finance lease debiteuren en verlaging van het werkkapitaal, teneinde de rentedragende schuld te verlagen;
een aantal arbeidsplaatsen komt te vervallen…
Reacties