Ten Cate Vezel mag in US Army blijven

Koninklijke Ten Cate nv (KTC.AE) heeft van het Amerikaanse Congres permanente ontheffing verkregen voor beperking op het gebruik van vlamvertragende FR-rayonvezels door het Amerikaanse leger, meldt het bedrijf donderdag.
"Het gebruik van deze vezels voor Amerikaanse militaire uniformen leverde Ten Cate in 2011 een omzet op van $150-200 miljoen en is dus substantieel", ...
In de VS is wetgeving van kracht, dat voor de productie van materialen voor het Amerikaanse leger in principe Amerikaanse producten moeten worden toegepast, tenzij buitenlandse producten superieur zijn... Bij de FR-rayonvezels van Ten Cate is dat laatste dus het geval, ...  De ontheffing voor het gebruik van Ten Cate-vezels zou aanvankelijk in januari 2013 aflopen.
Door de permanente ontheffing zal de voorspelbaarheid van de toekomstige omzet van de industrie toenemen, wat bijdraagt aan een betere planning van toekomstige investeringen en werkgelegenheid, meldt Ten Cate in het persbericht over de ontheffing.
Ten Cate heeft het grootste deel van de totale productie van de Amerikaanse vraag naar Ten Cate Defender M-weefsels uitbesteed. Hiermee zijn in de Verenigde Staten ruim 10.000 banen gemoeid.
Ten Cate krijgt met deze ontheffing duidelijk zicht op de permanente levering van beschermende weefsels in de Defender M-divisie, die goed is voor 13%-18% van de totale omzet van het bedrijf, constateert Gert Steens van SNS Securities. (Bron: Dow Jones Nieuwsdienst).

De materialen van TenCate worden hoofdzakelijk toegepast voor:
◾ persoonlijke veiligheid en bescherming van de leef- en werkomgeving;
◾ modernisering van leger-, brandweeren politieuitrusting;
◾ lucht- en ruimtevaart (verlaging brandstofkosten door lichtere materialen);
◾ watermanagement, infrastructuur en zorg voor het milieu;
◾ industriële toepassingen.

De vlamvertragende materialen worden gebruikt in de Inclement Weather Combat Shirts (IWCS)... Het materiaal is comfortabeler en heeft een langere levensduur dan vlamvertragende weefsels van andere aanbieders. Gelet op de prijs en levensduur levert het industriële wasserijen en verhuurbedrijven een belangrijk kostenvoordeel op (JV 2010).

Als producent van materialen heeft Ten Cate veel geïnvesteerd in een marketingaanpak, of zoals ze zelf zeggen in value chain management, dat iets verder gaat. End User Marketing is daarvan de belangrijkste pijler, maar ook product differentiatie, cost-leadership en innovatie horen bij deze methode. Bovengenoemd product - voor Amerikaanse Defensie - is het resultaat van eerst genoemde aanpak.

De helft van de omzet genereert KTC in de VS. Naast dit positieve verhaal is de vraag hoe deze klant (Amerikaanse Defensie) in de nabije toekomst gaat opereren. Blijven ze op zoek naar Superieure producten en materialen of gaan ze ook meer letten op kosten. Defensie is in ieder geval geen groeisector meer, mogen we veronderstellen na Irak en Afganistan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?