Verkeersongeluk voor kust Italië

Dit jaar stond de Titanic geagendeerd, puur als herdenking. Veel van de nabije toekomst is georchestreerd door activiteiten uit het verleden.
Carnival Corporation
Maar wat er met de Costa Concordia is gebeurd stond niet op de agenda voor dit jaar. Is het mogelijk dat er tussen de herdenking en deze ramp ook maar een minieme relatie bestaat. Voedsel voor mensen die in het bovennatuurlijke geloven.

Qua cultuur is er - blijkens dit nieuwe ongeluk - toch niet al te veel veranderd:
- het schip heeft blijkbaar geen moderne apparatuur die een botsing met rotsen weet te voorkomen. Er zijn instrumenten om olie op te sporen, maar collisie detectie op een cruise-schip is blijkbaar nog niet standaard (... Ook zijn de reddingsboten niet meer van deze tijd, en hebben de schaalvergroting van de cruise-schepen niet bijgehouden. In Zweden hebben ze nieuwe survival-suits ontwikkeld waardoor drenkelingen langer in het water kunnen overleven, maar daar willen de rederijen niet aan: onder andere omdat het zou de passagiers aan het denken kunnen zetten, dat ongelukken daadwerkelijk kunnen plaatsvinden, vrij naar Nico Wijnolst, hoogleraar Scheepvaartinnovatie).
- Of als deze er wel aanwezig was, dan was door een elektrische storing de werking uitgeschakeld. Dit is een terugkerend thema in fouten-in-de-hedendaagse-cultuur: de infrastructuur die het laat afweten op cruciale momenten. Dit is een productieve ontwerpfout: er gaat te aandacht naar veiligheid en teveel naar entertainment. Daar kiezen "we" voor, omdat we ervan uitgaan dat het niet tot grote schade leidt.
- menselijke fouten blijven overheersen in onze moderne cultuur: de kapitein en de eerste stuurman waren niet - conform het protocol - als laatste op het schip aanwezig om leiding te blijven geven.
- enkelwandige bouw van schepen die daardoor snel zinken. Olietankers zijn wel dubbelwandig gemaakt, maar een cruiseschip, voor ca. 4000 passagiers heeft dat niet.

Persoonlijk vond ik een cruise altijd wat saai. Maar die gedachte kan nu overboord.

Toch blijft dit een gewoon verkeersongeluk die waarschijnlijk hoort bij onze maatschappij; daar worden fouten gemaakt (zoekt men naar de schuldvraag, in dit geval hoogstwaarschijnlijk de kapitein) en dat leidt onvermijdelijk tot slachtoffers.

En dan is er nog het element natuur: een enkele rots kan een schip van honderden meters lang ten gronde richten.

... Op de beurs daalt het aandeel Carnival Corporation ca. 17%.

-- 22 april 2012. De ene zijn dood is zijn ander zijn brood:
Het Nederlandse bergingsbedrijf Smit Salvage gaat niet de Costa Concordia bergen. Die klus gaat naar het Amerikaanse bedrijf Titan Salvage dat zal samenwerken met het Italiaanse Micoperi. Dat heeft Rederij Costa Crociere bekend gemaakt. ... De aanbiedingen van de zes bergers waren allemaal van hoge kwaliteit, zo stelt een technische commissie van de rederij. Maar het voorstel van Titan en Micoperi was net iets beter omdat het rekening houdt met de bescherming van het milieu en het toerisme op het Toscaanse eiland.
http://nos.nl/artikel/364760-smit-bergt-costa-concordia-niet.html

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?