Philips weer een beetje meer Europees

In onzekere tijden kijkt men vaak terug; “wat hebben we ook al weer gedaan, waar komen we vandaan...” en dit ritueel van even terugkijken helpt om weer met vol enthousiasme aan de toekomst te denken.

Een paragraaf over “Wie we zijn,” met een korte uitwijding over Anthony Philips was in het jaarverslag van 2007 niet nodig en paste niet bij het tijdsbeeld. Maar misschien moet niet elk jaarverslag op dezelfde manier opgebouwd worden. Nu is er weer even aandacht voor de traditie.
Ook gaat het jaarverslag in op de verschillen tussen Philips in 1998 en die van nu. Toen met een grotere mate van diversiteit in de business: Healthcare (7%), Consumer Lifestyle (DAP en Consumer electronics) (42%), Lighting (15), Components (13), Semiconductors (11), Business Electronics (9), en Origin IT Services (3).

In 2009 zijn er nog drie aandachtsgebieden over.

Aan de kernwaarden is niet gesleuteld: Delight customers. We anticipate and exceed customer expectation, Deliver great results. We continually raise the bar, Develop people. We get the best from ourselves and each other en Depend on each other. We deliver more value by working as One Philips.

Gedurende het verslagjaar heeft Philips 18 productiesites gesloten. Een ander cijfer wat het verslag noemt is het aantal vrouwelijke werknemers dat is 34% (35% in 2008), 10% van de manager is vrouw.

De reorganisatie heeft geleid tot minder management-lagen. Hierdoor moest de cultuur veranderen stelt het verslag omdat de span of control toeneemt; meer delegeren en een nog groter belang om de juiste mensen voor de teams te selecteren.

Opvallender is dat Philips afstapt van de puur Amerikaans management methode en weer meer Europees gaat denken; Naast performance wordt ook gedrag weer essentieel. Dat is de les van de bankencrisis, denk ik dan:
Changing how we manage performance. We are changing the way we evaluate and reward our people. To emphasize how important it is to live the values in everything we do, with ‘Leading to Win’, our employees are assessed not just on what they achieve (results) – but also on how they achieve it (behavior).

De toegevoegde waarde van de passage Philips Pride (our network for gays, lesbians and gay-friendly colleagues, has grown to over 150 members, mainly based in the Netherlands and US.) is me onduidelijk. Overigens was deze passage er al in 2008.

Nog wat cijfers:
3,100 domain names (was 2600), 48,000 patent rights (was 55,000), 56,000 design rights (was 49,000) registered Trademarks (35,000) was 33,000.

De marketing kosten gingen procentueel omlaag, R&D uitgaven gingen procentueel omhoog – beiden met zeer beperkte mate.

In november kondigde het bedrijf een samenwerking aan met Achmea:
Verzekeraar Achmea en technologieconcern Philips maakten vandaag bekend een vijfjarig samenwerkingsverband te hebben gesloten. De twee partijen gaan zich bezighouden met vernieuwende oplossingen voor thuiszorg. Philips en Achmea verwachten dat het aantal mensen met een chronische ziekte de komende jaren behoorlijk zal toenemen. De samenwerking is er daarom op gericht om het ziekenhuisbezoek van chronisch zieken te verminderen. Dit willen ze bereiken door middel van zorg op afstand en telezorg, Philips heeft reeds in deze mogelijkheden geïnvesteerd. Volgens een woordvoerder van Achmea kunnen technologische ontwikkelingen op lange termijn zorgen voor lagere kosten, wat gunstig uitpakt voor de premies die de verzekerden betalen (ABM Financial News 4 november 2009)

In het jaarverslag, staat er vervolgens:
Insight-based solutions. “The insights of patients and healthcare professionals captured by Achmea Health are an important tool for us in our efforts to develop solutions that genuinely meet people’s needs,” commented Walter van Kuijen, General Manager Home Monitoring, Philips Healthcare.

En dat is typerend voor het nieuwe Philips en klinkt ook door in de recent overgenomen Siesta Groep; het belang van het netwerk en netwerken in deze wereld – vooral in de zorg – is essentieel. Ook dat is op te vatten als een Europees kenmerk van het bedrijf.

Moeilijk vind ik om in het verslag de toegenomen flexibiliteit te ontwaren (eerder gecommuniceerd als: veerkracht). Het risico van netwerken is uiteindelijk dat een bedrijf zowel meer flexibel kan worden als meer rigide, want hoe moeilijk is het straks om al die banden weer door te knippen als de koers verlegd moet worden? En dat gaat een keer gebeuren, net als het vertrek van Gerard Kleisterlee niet lang meer op zich laat wachten.

Het optimisme bij Philips is groot. Het verwachte dividend voor 2010 staat al in het verslag bijgetekend. Het zou me niets verbazen als daar toch nog op gekort gaat worden. Het jaar is pas twee maanden jong. Maar het siert het bedrijf wel, ze toont moed.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?