Philips toont veerkracht

"Philips toont meer veerkracht in moeilijkere tijden." op het plaatje (beneden) laat het bedrijf het verschil zien van de huidige crisis met die van toen aan het begin van de eeuw.

In die tijd is er meer veranderd; de omzet van de vier divisies (drie en Televisie) staat hieronder waarin 1999 en 2009 vergeleken worden:

Healthcare was 2,5 miljard is nu 7,8. Consumer Lifestyle was 9,5 is nu 8,5 mrd. Televisie was 23,7 miljard is nu 22,9 miljard en de omzet bij Licht is in de periode met 2 miljard toegenomen tot 6,5.

Bij dit laatste onderdeel toont Philips dat ze zich van product aanbieder (Product champion) meer en meer ontwikkelt tot solutions provider.

Of er nu meer sprake is van veerkracht dan wel dat de business van Philips langzaam aan verandert is me niet helemaal duidelijk. Healthcare is een meer stabiele business dan consumenten electronica.

Een van dé trends in de corporate wereld van de laatste jaren is dat elk bedrijf in de top league zoals Philips op zoek is naar hogere marges. En deze zijn eerder te vinden in de wereld van de solutions providers dan die van de product champions. Het ontwikkelen en uitbouwen van een sterk merk is daarbij essentieel, en die brand value van Philips blijft toenemen.


Op de website is te lezen: Philips is nu een eenvoudigere en slagvaardige onderneming die beter bestand is tegen marktfluctuaties. We zijn de economische recessie in 2009 krachtig tegemoet getreden, echter zonder onze ambities voor de langere termijn op te geven: we handhaafden onze investeringen in marketing en innovatie, en bleven verantwoorde overnames doen om leemten te vullen in onze portfolio, zoals met Saeco, waarmee we een leidende positie veroverden op de snelgroeiende, door hoge marges gekenmerkte espressomachinemarkt.

Het concept van Sense en Simplicity heeft het bedrijf dus ook doorgevoerd op de eigen organisatie. Het unieke van deze successtory vind ik persoonlijk dat hiervoor geen buitenlandse CEO voor nodig is geweest zoals in het geval van Wolters Kluwer. Maar de Amerikaanse stijl sluipt langzaam wel steeds meer het bedrijf binnen.

Ofschoon het niet mogelijk is op basis van de huidige economische situatie betrouwbare voorspellingen te doen over toekomstige ontwikkelingen, ben ik op basis van onze resultaten in het 4e kwartaal, de kracht van onze portfolio van wereldwijd toonaangevende activiteiten en de grote betrokkenheid van onze medewerkers, ervan overtuigd dat 2010 een jaar zal zijn waarin we weer een stap dichter bij ons doel komen de toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheid en welzijn te zijn. En als teken van ons vertrouwen in onze toekomst stellen we voor ons dividend, ondanks de hoge uitkeringsratio, te handhaven op EUR 0,70 per aandeel; in lijn met onze financiële behoedzaamheid zullen we onze aandeelhouders de keuze bieden tussen contanten of aandelen.


Het toegenomen vertrouwen en het toegenomen waarde van het merk Philips vormt ook een risico - zegt de criticus -, namelijk dat men overmoedig wordt. Een uitkeringspercentage van 120% is een risico. Om dat risico te verlagen stelt men voor om de klant te laten kiezen tussen cash en aandelen. Ook dat laat zien dat Philips steeds klantvriendelijker wordt.

Maar terwijl we nu nog praten (Commissie de Wit) over de slachtoffers en spelers van de financiële crisis waar men met teveel zelfvertrouwen bijna onder ging aan het eigen succes, ligt de nieuwe vorm van Amerikaans optimisme op de loer. Kijk nog eens naar de grafiek van de veerkracht, wordt het verhaal daar niet te positief weergegeven?

15 februari 2010. Siemens daarentegen uit zich meer realistisch (meer het Rijnlandmodel?):
Siemens-topman: '2010 wordt moeilijk'
Het dieptepunt van de crisis is achter de rug. Maar het economisch herstel zal de komende tijd langzamer gaan dan verwacht. De economische opbloei wordt onder meer geremd door explosief stijgende overheidstekorten. Dat zegt de bestuursvoorzitter van Siemens, Peter Löscher. Hij verwacht dat 2010 een moeilijk jaar wordt. Voor Siemens is er licht aan het einde bij het verwerven van kortlopende opdrachten. Maar wat betreft meerjarige orders van de energiedivisie voorspelt Löscher een verdere afzwakking van de vraag. (bron: IEX.nl)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?