Jan De Nul of Boskalis?
In een interview IN trends lees ik:
"Deze crisis bevestigt ons gelijk"... Het baggerbedrijf verloor vorig jaar bijna zijn totale omzet in Dubai (ca. 14 procent). CEO Jan De Nul: "We hebben de schepen uit Dubai kunnen inzetten in andere regio's, zoals Latijns-Amerika en Australiƫ. Onze omzet in 2009 - nog niet officieel - nam dus maar een paar procentjes af. Onze marges haalden hetzelfde niveau als in 2008. We draaien zoals vroeger elke dag een miljoen euro cashflow... Ondanks de ergste crisis in jaren blijven we dus stabiel. Hiermee bewijzen we dat onze gestage groei gefundeerd is op de realiteit en niet op een voorbijgaande hausse."
In het interview wordt duidelijk dat Jan De Nul groep aan een groot investeringsprogramma werkt waarna zij "40 procent van alle schepen in de baggersector bezit... En zo de absolute wereldleider wordt."
Dat doet me dan denken aan de economisch speltheorie in levende lijven, was er niet zoiets als een Fat Dog (of Cat) variant, waarin de "incumbent" - mooi woord voor een van de marktleiders - de investeringen opschroeft om de nieuwe toetreders en zittende marktpartijen af te schrikken.
Ongetwijfeld leiden 20 nieuwe schepen tot overcapaciteit op de baggermarkt... De Nul: "Dat is mijn zorg niet. Waar zullen de brokken van de overcapaciteit het eerst vallen? Bij onze concurrenten. De klanten willen immers liever moderne schepen die goedkoper en sneller werken dan de oudere versies. De vloot groeit en het aanbod daalt lichtjes. Dan moet je zorgen dat je groot bent en met relatief minder marges meer kan doen. De komende jaren betekenen voor ons meer omzet, lagere marges en hopelijk hetzelfde totaalresultaat.
Maar is dat de enige realiteit? Niet alleen de concurrent leest over deze investeringen, maar de vragende partij ook. Die denkt vervolgens, zoeken jullie het maar uit, ik wil dat jullie voor een lagere prijs gaan baggeren.
Onlangs heeft Boskalis Smit Internationale overgenomen. Waarom werd niet helemaal duidelijk, maar bovenstaand verhaal lezend, kan je denken aan projecten die uitvallen en dan moet je snel een schip een andere kant op loodsen. Meer flexibiliteit in de organisatie of modernere technologie in de business?
Ik weet het niet, ik wacht rustig de nieuwe jaarverslagen van Boskalis of Jan De Nul af.
Reacties