Spyker haalt in

In mei wilde Fiat nog een groot Europees autobedrijf opzetten in samenwerking met het Europese deel van GM, waar naast Opel ook Saab in zou zitten. Fiat werd min of meer ontmaskerd als jager op het bijbehorende overheidsgeld.

Wat dat aangaat is de deal van Spyker een mooi alternatief. Victor Muller wordt in Zweden als Held onthaald schrijft autoblog.nl: 

Victor Muller is een held in Zweden. Het mag wel eens gezegd worden: Victor Muller is een held! Hij is al jaren bezig om het Nederlandse Spyker wereldwijd op de kaart te zetten. Soms met geluk, soms met pech. Nu trekt hij zich het lot van de Zweden aan en heeft zich vastgebeten in de deal rondom ...
Enkele van de (118) reacties, luiden: Hulde! Nederland is weer een merk rijker. ‘ nulla tenuchi invia est via ! ‘ was het toch? , nou dan hebben ze gelijk!

De Telegraaf schets een Portret:
Zakenman Victor Muller, geschoold als advocaat, kocht in 1999 het roemruchte merk Spyker dat in 1926 failliet ging. Hij wilde exclusieve sportauto's gaan bouwen naar een ontwerp van ingenieur Maarten de Bruin. Het bedrijf kreeg in 2004 een notering op de beurs in Amsterdam.
Een jaar later kregen Muller en De Bruin ruzie over de te volgen koers. De Bruin wilde zich uitsluitend bezighouden met sportauto's, terwijl Muller ook luxe terreinwagens wilde produceren.
Het vertrek van de ontwerper leek Muller niet te deren. Met een door analisten als 'one man show' omschreven dadendrang greep de flamboyante zakenman elke mogelijkheid aan om zijn bolides voor de dag te brengen. Onderdeel van de marketingstrategie was de aanwezigheid in Hollywood, 's werelds grootste toneel. Muller slaagde erin zijn auto's een rol te geven in films als Basic Instinct 2, Rogue en The Pink Panther. Ook zijn Spykers te zien in diverse computerspelletjes.
Maar het bedrijf uit Zeewolde kwam ook meermaals negatief in het nieuws. Het dieptepunt hiervan was het rampjaar 2007. Het bedrijf kampte met een aanhoudende stroom van negatieve berichten over wanbetaling en een kwakkelende financiële positie. Als gevolg van de negatieve berichten trad Muller af als topman, maar bleef nog wel in dienst van het bedrijf.
Het voorgaande jaar nam Spyker het Midland F1-team over voor een bedrag van 106,6 miljoen dollar. Spyker werd financieel gesteund door een groep investeerders, onder wie internetondernemer Michiel Mol. Na amper een jaar actief geweest te zijn in het miljoenencircus van de Formule-1 autosport verkocht Spyker zijn verlieslatende renstal alweer. Het formule 1-avontuur had de autobouwer uiteindelijk 36 miljoen euro gekost. Na de verkoop van het formule 1-team, nam Muller zijn oude plaats als bestuursvoorzitter weer in.
De topman onthulde in maart vorig jaar op de autoshow van Geneve zijn nieuwe supersportauto de C8 Aileron. Dat zou volgens Muller de auto zijn die Spyker naar een langverwachte winstgevendheid zou leiden.
Spyker Cars liet afgelopen november weten te stoppen met de assemblage van sportwagens in Zeewolde. De luxe bolides zouden voortaan in het Britse Coventry in elkaar gezet worden. Volgens Muller zou de ingreep miljoenen euro's aan kostenbesparingen opleveren.
Mede door de berichtgeving over de financiële handel en wandel is de koers in de afgelopen jaren in elkaar gestort van 15,50 euro bij de introductie in 2004 tot een dieptepunt van 1,49 euro in oktober vorig jaar. Toen Spyker zich meldde voor Saab verdubbelde de koers tot het huidige niveau van 3 euro.


Op IEX (27 januari):
De Zweedse overheid staat garant voor deze lening, mits Saab groenere auto's gaat produceren. De Zweedse minister van Economische Zaken Maud Olofsson gelooft dat Saab hiertoe in staat is. Onlangs presenteerde Saab een elektrische wagen, de ZE Saab 9-3, waarbij ZE staat voor Zero Emission.
Om Saab als zelfstandig bedrijf buiten GM te laten opereren, wil Spyker ook het Britse distributie-, marketing- en verkoopbedrijf Saab Great Britain overnemen. Dat is in handen van General Motors UK.
(Bron IEX.nl)

Ander feit is nog dat Spyker (Muller) het Formule 1 team kocht met coureur Christijan Albers. Zo is ook Saab begonnen zag ik op een filmpje bij Pauw & Witteman (P&W). Saab won haar eerste Monte Carlo Race met coureur Carlson.

Dat was toen.

Bij hetzelfde P & W zat een vrouw met een zeer interessante kijk op de recente aankoop. Olcay Gülsen bleek haar naam en zij heeft een design imperium opgebouwd rond het merk "Supertrash." Dat is pas een ondernemer dacht ik na haar kort in beeld gezien te hebben. Tegen Pauw zei ze: "Is er wat?," toen hij even niet oplette, "ik ben niet gewend dat mensen niet naar me kijken als ik met ze in gesprek ben."
Saab vond ze een beetje oubollig, en "de hele overname leek een beetje op een beursverhaal... Spyker heeft nooit een Euro verdiend en nu het verliesgevende Saab..."
Twee-en-twintig was ze toen ze als ondernemer begon. Ze heeft een schitzofrene vader en heeft een Turks-Amenische achtergrond.
Ik kan me wel een voorstelling maken hoe zij op haar 22-ste is begonnen; jong en zelfstandig, nergens echt bijhorend en leert dan al snel de wereld kennen.

Dit doet me dan weer denken aan een scene uit de film Slumdog Millionaire, waarin Jamal op het toilet - kijkend naar de spiegel - opeens de letter B groot en duidelijk gewaar wordt. Hij staat zich op te maken voor de volgende vraag en de quizmaster is net weg terug naar het podium... De film gaat onder andere over kennis en hoe je die kennis opdoet...

Als er in het programma vervolgens een arts een verhaal vertelt over afvallen, zegt ze, "Ja, hoeveel boeken moet je daarvoor nog lezen. Gaat het niet gewoon over zelfcontrole... En over verantwoordelijkheid nemen."

Het verhaal van Victor Muller wordt gezien als een successtory. Zelf zegt hij, "ik heb Saab gekocht voor een stuiver op een euro." Ik begrijp het niet helemaal. Wel dat beiden merken afzonderlijk blijven, dat lijkt me logisch maar er is wel synergie. En " de Saab is meer waard geworden door de overname door Spyker," en niet andersom verklaart victor op een vraag van Jeroen Pauw.
Van Carlo Brandtsen leer ik dat Saab modellen maakte die opvielen, maar dat De Cultuur van GM (mijn vertaling) dat heeft gestopt en de modellen langzaam aan te gewoontjes werden. Ze vielen niet meer op. De oude Saab werd gereden door "vrijdenkende mensen" zoals architecten - nu misschien de ICT-ers, maar dat karakter is dus verloren gegaan. Op de vraag wie er nu in een Saab rijdt, antwoordde Guido van Woerkom - de voorzitter van de ANWB: "mijn vrouw."

"Spyker kan toch meespelen met jongens als Ferrari" en dergelijke en heeft dus een rol op het wereldtoneel. Ook begrijp ik dat de productie gescheiden blijft. Spyker gaat naar Engeland en Saab blijft in Zweden. "Het is toch een beetje de kruidenier op de hoek die Albert Hein koopt," dat zei Carlo ook als ik me niet vergis. Maar het verhaal van David en Goliath is ook van aller tijden.

"De romantiek van het merk..."

Dat zijn zo wat flitsen over het verhaal Spyker en de recente aankoop.
Ja als Nederlander moet je hier dan toch trots op zijn. Ze - Victor Muller - doet dat toch maar even. Ik kan het persoonlijk moeilijk beoordelen of dit nu wel of niet een goede zet is.

Het doet me een beetje denken aan Bang & Olufsen. Die zijn er ook weer bovenop gekomen als ik me niet vergis, maar na heel wat moeizame jaren. Als een Feniks opgestaan in een nieuwe wereld. Waarom een succesvol bedrijf het opeens moeilijk heeft ligt meestal niet aan het management. Een ander voorbeeld is Wedgwood...
In de autowereld is m.i. echter de transformatie en verandering nog niet ten einde. Het aandeel Volkswagen is op de beurs even 1000 euro waard geweest, en noteert nu onder de 70. Maar dat is maar een koersverandering. Hoe het zit met de waarde in die wereld... ik weet het niet, maar vooralsnog krijgt Victor Muller het grote voordeel van de twijfel.

--
30 januari:
Op de radio hoorde ik een interviewer aanhalen wat Victor Muller van de Nederlandse critici vond: azijnzeikers. Het is inderdaad erg eenvoudig om kritiek te hebben, en zelf realiseer ik me dat kritiek al snel op je imago terugketst. Dus moet je je of een goede mening hebben en in ieder geval een duidelijk standpunt innemen om het risico te vermijden dat je de kortste weg kiest.
Daarom za ik een duidelijker mening opschrijven waarom ik denk dat deze deal fout gaat; Saab gaat het niet redden.
Mijn idee richt zich daarbij op cultuur. Als ik het zo hoor dan is Saab groot geworden in een vrijdenkerscultuur; de architecten, onafhankelijke geesten, mensen die anders waren... Die wereld is voorgoed voorbij. We leven opnieuw in een massa-wereld, waar iedereen hetzelfde doet; iedereen doet mee met twitteren, met facebook en met netwerken en onafhankelijke geesten zijn steeds meer zeldzaam. Het is daarom juist een symbool van Saab die ten onder gegaan is in een wereld van de massa. Waarom kon de architect bij Saab geen tegenwicht bieden tegen de schaal en massa bij GM? Omdat deze door de populaire cultuur verdrongen zijn. In deze cultuur van eenheidsworst kon het banksysteem bijna omvallen; iedereen deed met hetzelfde spelletje mee.
Er is geen Saabrijder meer. Muller zegt dat Saab verlies heeft geleden omdat ze juist in het grote concern weggedrukt werden, dat de verliezen van GM bij Saab terecht kwamen, maar het is eerder andersom. Saab kreeg geen aandacht omdat ze niet meer paste in het tijdsbeeld.
En dat wordt alleen maar erger. Tel daarbij op dat de concurrentie ook niet stil zal gaan zitten in deze perfect-storm. Saab zal voordat het geheel uit GM is ontworteld (drie jaar) niet meer levensvatbaar blijken. De steun van Zweden ten spijt.

27 september 2010.
Een eerste indicatie dat dit een blijvende successtory gaat worden is de aankondiging van samenwerking tussen Saab en BMW; Het merk Saab is sterk genoeg om interessant te zijn als partner voor BMW.

Het aandeel Spyker Cars is 64,6% hoger geëindigd maandag na een bericht over samenwerking tussen Saab, dochter van Spyker, en de Duitse autobouwer BMW. Spyker heeft het bericht bevestigd. 
Het nieuws over de samenwerking werd gemeld door de NOS, die op basis van 'betrouwbare bronnen binnen beide autofabrikanten' zegt dat Saab en BMW een langdurig samenwerkings-verband zijn aangegaan. Het Zweedse automerk koopt technologie van het Duitse BMW.
Zowel Spyker als BMW zegt de aard van de samenwerking pas te willen toelichten als er een overeenkomst is bereikt. Waarschijnlijk is dat woensdag het geval.
Het aandeel Spyker schoot omhoog na het bericht en eindigde de dag met een winst van 64,4% .
Voor Saab is de aankoop van technologie een belangrijk onderdeel van de strategie om weer winstgevend te worden. Het bedrijf beschikt nog over te weinig kennis en financiële middelen om geheel zelfstandig nieuwe auto's te ontwikkelen. BMW verkoopt bepaalde technieken om zo een extra inkomstenbron verkrijgen.
Het Zweedse automerk Saab werd begin dit jaar van de ondergang gered toen Spyker het kocht van de Amerikaanse autofabrikant General Motors. Saab maakt al jaren verlies, maar hoopt met de nieuwe eigenaar dit om te buigen in winst.

26 maart 2011.
----------------
Wat is er aan de hand bij Saab? ... Een maand geleden stond topman Jan Ã…ke Jonsson nog zij aan zij met Victor Muller op het podium in de Saab-fabriek in Trollhättan, bij de viering van de eerste verjaardag van de overname door Spyker. Maar nu is het ineens afgelopen. Jan Ã…ke Jonsson heeft aangekondigd dat hij opstapt.
In het persbericht zegt hij dat de afgelopen drie jaar veel van hem hebben geëist en dat het tijd wordt om zich op andere dingen dan alleen z’n werk te richten.
Maar Jonsson is 59. In de loop van volgend jaar wordt hij 61, in Zweden is dat de leeftijd waarop je met pensioen kunt. Natuurlijk heeft Jonsson zware jaren achter de rug, maar waarom maakt hij de klus niet af? De prognoses van Victor Muller gaan er immers van uit dat Saab al in 2012 winstgevend is.
Wat zou er mooier zijn dan met pensioen gaan op een dergelijk hoogtepunt? Waarom knapt Jonsson nu al af?
“Extreem slecht nieuws” wordt het vertrek van Jonsson genoemd in Zweedse media. Want naast de extravagante Victor Muller en de Russische bankier Vladimir Antonov werd de tactvolle Zweed met z’n “granieten integriteit” gezien als de stabiele factor die het vertrouwen in Saab zou kunnen herstellen.
Tact
Victor Muller heeft vele deugden, maar om z’n tactvolheid staat hij niet bekend.
Het plotselinge vertrek van Jonsson roept herinneringen op aan het vertrek van die andere partner van Victor Muller, jaren geleden, bij Spyker.
Maarten de Bruijn was de bedenker van de sportwagen. Hij ontmoette zakenman Victor Muller die geloofde in de sportwagen en bedacht dat die de reïncarnatie van het oude Nederlandse automerk Spyker moest worden.
Maar de samenwerking duurde niet lang.
Muller wilde te snel en te veel, vertelt De Bruijn (geen familie van ondergetekende) in het boek “Spyker, een dollemansrit” van Robert van den Oever en Maarten van der Pas. De Bruijn werd overvleugeld. Muller luisterde niet meer naar hem.
Muller wilde doorpakken. Auto’s bouwen, nieuwe modellen presenteren, of ze nou uitontwikkeld waren of niet. Spyker moest een toonaangevend sportwagenmerk worden, een klein Ferrari.
De aanvankelijk enthousiast begonnen samenwerking eindigde in verbittering. Gebeurt nu hetzelfde bij Saab?
Overvleugeld
Voelde Jonsson zich, net als Maarten de Bruijn, overvleugeld door Muller? Botsten hun karakters? De stille, pretentieloosheid uitstralende man die rechtop bleef staan in de orkaan die Saab trof, tegenover de flamboyante Muller, innemend maar met een kort lontje. Bij wie, als iets ‘m niet zint, innemendheid plaatsmaakt voor een woedeuitbarsting als een plotselinge donderbui op een stralende zomerdag.
Het lef van Muller wordt alom geprezen. Het moet gezegd worden: hij durfde het aan Saab te redden en wist de Zweedse autofabriek weer draaiende te krijgen.
Maar van Spyker staat hij ook bekend om z’n gegoochel met verkoopaantallen en prognoses. Keer op keer werd het moment waarop Spyker winstgevendheid zou zijn, vooruitgeschoven. Winst werd er slechts een keertje aangekondigd, ten tijde van het Formule-1 avontuur, maar na een herrekening bleek er toch sprake van verlies.
Het is te vroeg om te stellen dat die geschiedenis zich nu bij Spyker herhaalt. Maar ook Saab haalde z’n eerste verkoopprognose niet....
De aanblik van Jan Ã…ke Jonsson verraadt al dat hij daarin het tegendeel is van Victor Muller. Strak in het pak, onberispelijk. Bij hem geen gegoochel. En juist daarom was er vertrouwen dat het goed zou komen Saab. Ook al omdat hij het bedrijf, waar hij 40 jaar werkte, door en door kent.
In Zweden leven nu bange vermoedens dat het vertrek van Jonssoetekent dat hij er niet meer in geloofde. Dat hij niet meer voor Saab kan staan. En daarom is de schok groot. Het Zweedse rijksbureau voor de schatkist roept Saab op het matje. De autofabriek is belangrijk voor de werkgelegenheid in Zweden, maar de Staat heeft ook een direct financieel belang. Zweden staat immers garant voor een lening van 400 miljoen euro die Saab kreeg van de Europese Investeringsbank. Jan Ã…ke Jonsson wil meer tijd doorbrengen met z’n vrouw in z’n zomerhuisje in Oxelösund. Het is bijna de grootste catastrofe die Saab kan treffen, schrijft een Zweedse krant. Hans de Bruijn @ RTLZ.nl

--
Voor wie het nog volgt. 7 mei 2011. FD schrijft: Mullers vrienden wonen steeds verder weg. Niemand lijkt de Chineese zakenman Zhang Xiugen te kennen en volgens mij is de kans groot dat hij enkel nog handelaren vindt die even weinig zicht hebben om auto's als dat ze echte betrokkenheid durven te tonen. Het succes-verhaal van Spyker en Muller wordt steeds moeilijker en minder geloofwaardig. De azijnzeikers beginnen toch gelijk te krijgen...

--
14 september 2011. 
The Economist: "MUCH loved, seldom bought" might soon be the epitaph of Sweden’s struggling Saab.... The last episode.

Vraagteken.

--
28 oktober 2011
Saab komt in Chinese handen
... De Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da nemen het bedreigde automerk over en blazen het de komende jaren nieuw leven in... maakte ... Victor Muller, vrijdag bekend.
De Chinese bedrijven leggen 100 miljoen euro op tafel voor Saab, waar de productie al maanden stilligt vanwege grote geldproblemen. ,,Fantastisch nieuws'', aldus Muller. ,,Hiermee kunnen de originele plannen niet alleen worden uitgevoerd maar ook worden uitgebreid, vooral in China.''
Saab lijkt hiermee voorlopig van de ondergang gered. ...
De Zweedse werknemers hoeven volgens Muller niet te vrezen dat alle werkgelegenheid naar China verdwijnt. De fabriek in Trollhättan blijft gewoon actief, stelde hij.
Voor Swedish Automobile, het voormalige Spyker Cars, is het grote Saab-avontuur uitgedraaid op een fors verlies  [dat] uitkwam op ongeveer 70 miljoen euro. ... Als bezitter van 30 procent van de aandelen Swedish Automobile schiet Muller er zelf ook stevig bij in. ,,Ik heb een hoop geld verloren. ....'' Muller wilde zijn investering in Saab echter niet als een fout bestempelen. ,,Onze missie was om Saab te redden en dat is gelukt. Het is alleen niet zo gelopen als we hadden gewenst.''


29 oktober zegt Ed Sinke op radio 1 in de trosnieuwsshow dat "je met Chinezen altijd aan het kortste eind trekt." De chinezen hebben lange tijd gedaan alsof ze het bedrijf SAAB wilden redden en dat ze er 250 miljoen in wilde stoppen. Maar telkens wachten ze, nemen ze tijd totdat het bedrijf verder in problemen komt. Nu hebben ze het voor maar 100 miljoen gekocht. Andere kopers zijn er niet in een tijd als deze.
Chinezen zijn dus handige onderhandelaars die op dit moment in de wereld het meeste geld hebben.

--
8 november. krijgt het verhaal toch weer een staart. General Motors (GM) zei maandag niet bereid te zijn om onder de huidige voorwaarden onderdelen aan Saab te leveren als het bedrijf door de Chinezen wordt overgenomen (Bron: IEX)
--
20 october 2015. Gaat Ferrari (onderdeel van Fiat-Chrysler) zelf naar de beurs. Fiat gebruikt hiervoor 10% van haar belang.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?