Aegon & de Brand New Day Advertentie

Aegon verwelkomt Brand New Day in een advertentie en daarin reageert ze op de vergelijkende offertes van de nieuwe aanbieder.

"Wat we wel jammer vinden, is dat Brand New Day weer op ouderwetse wijze beloftes voor de toekomst maakt", staat vandaag in een paginagrote dagbladadvertentie van Aegon. "Beloftes doen zonder garantie is wat ons betreft nou net iets wat niet in dat nieuwe, eerlijke financiƫle tijdperk thuishoort." In lijn met de nieuwe slagzinreeks van Aegon, heeft de advertentie als motto 'Eerlijk over onze concurrenten'.

Op hetzelfde 925 schrijft Anna Dijkman:

Oprichter Kalo Bagijn zat in de auto en had de advertentie vanochtend nauwelijks bekeken, commercieel directeur Bas van Beusekom wel:
'Wij mogen officieel het woord garantie niet gebruiken omdat we geen verzekeraar zijn. Onze klanten beleggen in staatsobligaties en krijgen daarop garantie van Nederlandse staat. Lijkt me toch vrij betrouwbaar. Bovendien is die garantie van AEGON aan zoveel voorwaarden verbonden... Als er ook maar iets verandert, vervalt het al. Maar, we bedanken ze hartelijk voor hun mooie woorden.'

Daar zit dus de essentie. Het bieden van garantie of niet. Tot anno 2010 was de gemiddelde Nederlander All-risk-verzekerd, dat is vrij typerend voor het ondernemende Nederland. Misschien dat nu in deze nieuwe tijd met veel ZZP-‘ers deze houding verandert, maar als dat niet zo is, hoeven de Grote partijen zich geen zorgen te maken. Garantie is een magisch woord, waar vooral emotie in opgesloten zit. Kosten spelen dan nauwelijks een rol, want die term heeft vooral te maken met rationaliteit.

Wat zou er nu voor een verandering zorgen? Ik denk dat alles bij het oude blijft, er komt misschien wat meer transparantie in de markt.

7 juni 2010:
Dat laatste klopt natuurlijk niet helemaal. Nederland is groot geworden en was altijd voorloper in levensverzekeringen, juist door deze all-risk-cultuur. Maar het spel van levensverzekeringen is wel veranderd...

Verzekeraars hebben nog zware tijd voor de boeg (door Natasja de Groot)
Verzekeringsmaatschappijen in ons land staan onder grote druk. Het consumentenvertrouwen is na de hele woekerpolisaffaire zoek. De rendementen die levensverzekeraars in de glorietijden op beleggingsverzekeringen behaalden, zijn verleden tijd. Tegelijkertijd is de concurrentie door tal van nieuwkomers op de markt moordend, met een druk op de premies als gevolg. Deskundigen waarschuwen voor onzekere tijden en voorzien overnames.
Volgens deskundige Matthijs Mons, partner bij IG&H Consulting, is vooral de levensverzekeringsmarkt zwaar getroffen door grote verliezen. Juist in dat segment verdienden verzekeraars tot enkele jaren geleden prima, maar dat is nu echt verleden tijd.
"Mede door de woekerpolisaffaire heeft de consument nauwelijks nog interesse in beleggingsverzekeringen. Liever kiest hij nu voor fiscaal banksparen: dat is eenvoudig te begrijpen en heel transparant."
"De afgelopen tijd hebben verzekeraars al flink gesneden in de kosten, zeker ook in het personeelsbestand", vervolgt Mons. "Maar dat alleen volstaat niet om ook op lange termijn nog mee te kunnen." Mons stelt dat met name de traditionele verzekeraars ingrijpend moeten veranderen. Zij worden door markt en wetgever gedwongen snel hun informatie te versimpelen, lagere kosten te hanteren, transparanter te worden en hun ict-systemen te moderniseren.
Alleen de uitvoeringskosten van de woekerpolisaffaire bedragen volgens onderzoek van IG&H Consulting al zo'n €100 miljoen. Daarnaast wordt per 2012 nieuwe Europese wet- en regelgeving van kracht. Daarbij moeten niet alleen veel investeringen intern worden gedaan, maar is het ook noodzakelijk om aanzienlijk meer kapitaal aan te houden.
Ook directeur Pieter Lijesen van Nationale Hypotheek Pas voorziet nog heel wat gevechten op de markt. "De verzekeringsmarkt verandert steeds meer in een vechtmarkt, waar alleen ruimte is voor partijen die er qua kwaliteit en prijs uitspringen. De verzekeraar wil altijd groeien, maar we zijn nu op een punt dat de groei in Nederland op zijn eind is. Daarom ligt schaalvergroting voor de hand. Partijen zullen overgenomen gaan worden. Op die overnamemarkt zullen zich ook partijen uit China of het Midden-Oosten gaan begeven."
Dat beeld wordt ook door andere verzekeringsdeskundigen bevestigd. Al langer gaan geruchten dat Chinezen belangstelling hebben getoond in Nationale-Nederlanden, Achmea, SNS Reaal en ASR. Het gaat om grote partijen als Citic Group en China Life Insurance Company Li (LFC). Rabobank heeft vaker te kennen gegeven af te willen van Achmea. ING heeft NN ook al in de etalage gezet.
"Voor Chinese partijen is de Nederlandse verzekeringsmarkt een heel interessante. Het biedt de mogelijkheid om vanuit een stabiele positie in Europa voet aan de grond te zetten. Chinezen hebben zo veel geld, nu de dollar en de euro verder blijven wegzakken kiezen ze liever voor assets", aldus een ingewijde in de verzekeringswereld.

Op de site stichting woekerpolis lees ik de schatting dat 4,1 miljoen huishoudens Ć©Ć©n of meer van deze producten hebben aangeschaft.

-- 16 nov 2021, bestaat Brand New Day nogsteeds, hierbij de website, actueel:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?