In gesprek met een filosoof (1)

Toen ik het idee kreeg om een zelfde soort project op te starten als dat van het Portret van de econoom, om inzicht te krijgen in de rol van De Filosoof in de economie en onze samenleving, dacht ik gelijk aan die filosoof die begon als econoom.

Ik bracht mijn ideeën over dit project naar voren en probeerde in het gesprek een inschatting te krijgen over zijn visie hierover. Dat begon niet negatief hij vond wel iets in het idee.

Er zijn heel veel filosofen, maar er zit een hoop flauwekul tussen, zo begon hij. Er is vaak weinig diepgang. Of men verliest zich in abstracties die totaal voorbij gaan aan de werkelijkheid, of het andere uiterste kan ook, ... 

Hij - ik ben een pragmatist, inderdaad - zoekt een soort middenweg (niet de guldenmiddenweg, want die is om je keuze te rationaliseren) maar niet te veel diepgang en ook niet te weinig. 

De rol van de filosoof is belangrijk, "dat vind ik inderdaad." Mij kleindochter zegt dat de filosoof vragen stelt die hij (m/v) toch niet zelf kan beantwoorden, maar dan nog is de vraag belangrijk.

Het is van fundamenteel belang - net zoals fundamenteel onderzoek, bedenk ik me later bij dit uitschrijven. En als praktisch gerichte filosoof lijkt me dat al direct een uitdaging. Het moet aansluiten op de realiteit van nu, het is fundamenteel, maar je stelt vragen waar nauwelijks een antwoord op te vinden zijn.

Heeft de maatschappij meer of minder filosofen nodig? En... Zijn er samenlevingen waar juist meer dan andere samenlevingen filosofen aanwezig zijn, en wat zegt die distributie? [de parallel is hier met die van psychologen, Buenos Aires heeft de grootste concentratie psychologen in de wereld. Wat zegt dat voor die stad, dat land of de cultuur?]  

Vragen voor en vervolggesprek:

  • Willen we meer of minder filosofen?
  • En is iedereen niet een beetje een filosoof, net als iedereen ook weet wt geld is en dus een beetje econoom is?

...

PS.

... Ik heb destijds dat project over de economen gedaan. Ik ben nu met een aantal projecten van hetzelfde soort bezig: De Coach en zijn rol in de economie, als ook een project over De Toekomst voor professionals zoals de trendwatcher of futuroloog. Ik wil weten wat daar de impact van is op de economie.

En zodoende kwam ik ook bij de filosoof, en dus bij u. Wat is nu de rol van de filosoof in de economie en in onze samenleving?

U zegt dat deze fundamenteel is. Maar zijn er landen waar die vertegenwoordiging van de filosoof inderdaad groter is dan in andere landen (bv in het VK of de VS, of in Azië) en wat betekent dat? U refereert in een van uw laatste artikelen aan Taoïsme en over de Weg en het omgaan met onzekerheid. Dat doen ze in het oosten anders dan in het westen. Maar is die impact van de filosofie (en filosofen) ergens terug te vinden?

Maakt China met haar maatschappij niet dezelfde fouten als het westen, ondanks haar Taoïsme? En waarom heeft China zo weinig filosofen voortgebracht? De Russische cultuur kent helemaal geen filosofen (wel grote schrijvers, zoals Tolstoi)?! Nietzsche studeerde overigens filologie aanvankelijk en werd pas later filosoof.

 ... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?