Chinese astrologie

 Na het leren van de Chinese karakters begon ook de toename van interesse in de cultuur, en zo kwam ik denk ik bij de Chinese horoscoop, of astrologie. Daar wist ik het bestaan van de verschillen zoals dierentekens die afhangen van het geboortejaar, maar veel meer ook niet. 

Chinese astrologie heeft niets met de sterren te maken en in die zin is astrologie een verkeerde benaming. Centraal staat een levenscyclus, van geboorte en dood die vertaald is met vijf elementen (niet vier zoals bij westerse astrologie van vuur, water, aarde en lucht): water (het begin), hout (groei), vuur (de zomer en passe van het leven), aarde ("moeder," zorg) en metaal, soms goud genoemd.

Elk teken is ook verbonden met een orgaan in ons lichaam. Bij vuur is het het hart, bij water de nieren, bij metaal zijn het de longen, bij hout is het de lever, en bij aarde de milt...


Via een dedicated website vond ik dit overzicht:

Zelf las ik het boek, de vijf elementen van Jean Haner, ontdek de spirituele Chinese geneeskunde. Zij schrijft wel over de vijf elementen en de organen en vaak aandoeningen die specifiek terugkeren bij elk van de types. Via een vragenlijst kan je zelf achterhalen wat je teken zou zijn. Zij schrijft niet over de dieren in het systeem, en ook niet over jaren, maar richt zich enkel op de 5 tekens.

Dat er een cyclus in het leven zit is zeer intuïtief en aannemelijk. Die cyclus begint met het teken water. Een vraag die hierbij hoort is:
je blijft graag lang op en ervaart die late uurtjes als de creatiefste tijd van je dag. Water tekens zijn creatief, voelen dat ze nergens bij horen, praten niet snel over diepe ervaringen, en kunnen hun beslissingen nemen op een innerlijk weten (intuïtie)... Ook deze staat er bij: je bent nieuwsgierig op het gebied van communicatie met overleden mensen en spirituele gidsen aan gene zijde. Zelf ben ik een water teken volgens de vragenlijst, maar deze past dan toch niet.

Bij het element hout is de eerste vraag: als je iets af hebt is het eerste wat je denkt: "wat zal ik nu gaan doen?" Je hebt weinig geduld met mensen die zwelgen in emoties en je neemt rationele beslissingen.
Je blijft ook levenslang leerling. Zelf heb ik dan ook het nodige van "Hout." En zo vertelt de schrijver het ook, je hebt van alles wat. Sporten in de natuur past hier bij.

Bij vuur neem je de emotie uit een groep over en wordt je zelf ook emotioneel. Er zijn veel dingen waar je enthousiast over bent. je hebt moeite o dingen af te maken... Je laat inspiratie wegen bij het nemen van een beslissing.

Bij aarde zijn relaties het belangrijkste in je leven. Je houdt van gezelligheid en in je werk sta je voor anderen klaar. Sporten is geen hobby, maar met een groep doe je mee.

Metaal: Je merkt details op die anderen ontgaan. Je bent kieskeurig volgens anderen. Overvolle winkels voelen overdonderend aan. Je houd niet van smalltalk...

Harmonie is een belangrijk thema in deze methode. Voor elk van de elementen zijn de grootste problemen van disbalans uitgewerkt:
  • Bij Water is dat angst, gebrek aan vertrouwen, eenzaamheid.
  • Bij Hout: boosheid, depressie, moeite met vergeven.
  • Bij Vuur: ontbreken van blijdschap, afwijzing, trauma.
  • Bij Aarde: bezorgdheid, zwakke grenzen, gebrek aan ondersteuning.
  • Bij Metaal: beklemming, laag zelfbeeld, geldkwesties.

zoals gezegd spelen de organen een belangrijke rol bij de medische uitwerkingen en bij watertekens zou dat bv kunnen leiden tot problemen met de nieren, maar ook hormonen, bloedsomloop, bloeddruk, etc.
Bij een andere element kan de focus liggen op het immuun systeem.

Op zich was dit wil verhelderend voor me. Anders dan de westerse astrologie - waar iedereen wel iets van af weet, of mee gekregen heeft gedurende zijn leven - zit hier meer een relatie met de natuur in die bij ons ontbreekt. De cyclus of life, spreekt me erg aan.

Terwijl ik aan mijn Chinese cursus begon leerde ik dat Ying en Yang verbonden zijn met de tekens voor Maan en Zon, en dus ook al iets met de natuur van doen hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?