Welke emotie zoek je op sociale media?

 Die vraag kwam in me op toen ik iemand hoorde zeggen, dat hij minder op twitter, instagram of gewoon aan zijn mobiele telefoon wilde spenderen, zo formuleerde hij het: ik wil minder met mijn telefoon bezig zijn. Een intentie zou dan zijn om bv maar een paar keer per dag te kijken of een uur per dag op twitter te zitten...

Dat bracht me op het volgende idee. Veranderen en coaching waar het hier om ging, heeft alles te maken met emoties. En als je in plaats van de persoon in kwestie kijkt hoe hij een verandering wil inzetten, kan je ook kijken naar de emotie in de markt. Met dus als vraag:

Welke emotie zoek je op social media?

De ene social media dit ik gebruik (naast dit blog) is twitter en daar besteed ik per dag een half uur aan, verwacht ik. Soms wat meer en er zijn dagen dat ik er niks doe. Twitter is voor mij een medium om naar ideeën op te doen, vooral een onderzoeksgebied is. Ik ben erg geïnteresseerd in wat professionals doen en dus volg ik anderen. Voor coaches heb ik een eigen lijst gemaakt (maar daar kijk ik ook niet veel naar, voor als nog).

Maar als ik zelf kijk naar twitter dan is daar natuurlijk emotie te vinden. Die zou ik kunnen onderzoeken, maar mijn eerste stap is om te zien wie zich hier mee bezig houden. 

Emotion and sentiment analysis from Twitter text, door: Kashfia Sailunaz, Reda Alhajj.

Abstract. Online sociale netwerken zijn ontstaan als een nieuw platform dat mensen een arena biedt om hun mening en perspectieven over verschillende kwesties en onderwerpen te delen met hun vrienden, familie, familieleden, enz. We kunnen onze gedachten, mentale toestand, momenten, stand op specifieke sociale netwerken delen , nationale, internationale kwesties door middel van tekst, foto's, audio- en videoboodschappen en posts. Ondanks de beschikbaarheid van andere vormen van communicatie is tekst inderdaad nog steeds een van de meest gebruikelijke communicatiemiddelen in een sociaal netwerk. Het doel van het werk dat in dit artikel wordt beschreven, is het detecteren en analyseren van sentimenten en emoties die door mensen worden geuit in tekst in hun Twitter-berichten en deze te gebruiken voor het genereren van aanbevelingen. (bron: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1877750318311037)

De meeste resultaten refereren aan emojicons, maar dat bedoel ik nu juist niet. Dat iemand boos of verdrietig is, is niet relevant, het gaat erom hoe je de berichten in twitter (oid) zou kunnen classificeren naar emoties.

Wanneer ik met die visie nog eens naar mijn eigen twitterfeed kijk, wat merk ik dan?
..
  I tend to think Shostakovich's quartets his supreme achievement: such consistently high-quality writing & aching, devastating emotion. But goodness his symphonies are powerful, especially the later, more inward ones. 15th usually my favourite: a personal farewell to life & art (@Drdavidvernon)
...

Dus de #boeren moeten plaatsmaken voor #asielzoekers? .. Was toch een complot van @fvdemocratie? 🙈 .. Ik ben benieuwd wat @BoerBurgerB hiermee gaat doen? .. (ItsmeSZ syllie. Anonieme tweets zijn een topic apart).

-- op het internet, zoekend op emoties en social media, vond ik deze:
De auteur Anne Raaymakers, heeft emoties ingedeeld en verbonden met specifieke internetbedrijven:
 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?