Blauwe maandag - filosofie

 Of ik mijn collegegeld nog ooit teruggekregen heb, kan ik me niet meer herinneren. Maar ik heb wel ingeschreven gestaan voor de studie filosofie. Ik heb ik nog een aantal colleges gevolgd. Dat waren van die groepsbijeenkomsten.

Ook heb ik nog een aantal boeken. Een daarvan - even zoeken  ... - sprak me daarvan het meeste aan, en daar was ik wel van onder de indruk, ik meen, culturele antropologische filosofie.

Logica (twee forse boeken) vond ik maar niks. Iedereen krijgt wel wat filosofie mee, vooral de Griekse wijsgeren, en dan kom je ook met logica in aanraking. ·"het uitgesloten derde," ik herinner me er no vaag van wat. Maar ik zou er opnieuw moeten induiken om dat gebied weer te herkennen.

Maar ik koos dus voor iets anders. Ik heb meer van dat soort hele belangrijke keuzemomenten gehad in mijn leven. Filosofie was er een van.

Het alternatief werd uiteindelijk de praktijk van reizen en de wereld op een andere manier verkennen. Of er een relatie is tussen beide? Ik denk dat mensen meer of minder filosofisch ingesteld kunnen zijn, en in mijn geval heb ik wel feeling met filosofie, maar echt filosoof worden, betekent die studie afmaken. En zelfs promoveren. Waar ben je in deze tijd nog als .. econoom, jurist, of wat dan ook zonder te zijn gepromoveerd?

Waar zit filosofie ten opzichte van de andere studies? Destijds gebruikte men nog de termen alfa en bèta, en dan valt filosofie onder de humanistische studies, menswetenschappen zou het nu heten, maar er zijn er ook die vinden dat het dicht tegen de wiskunde aanligt. Russell en veel andere filosofen waren eerst wiskundigen. 

Die zijinstroom en import heb je ook wel bij economen (wis- en natuurkundigen of juristen die econoom worden door er te promoveren), en kan bij filosofie ook.

Maar dit gaat om mijn eigen keuze. Ik ben een praktisch filosoof, vertelde me laatst iemand. Hij had eerst economie gekozen. Zelf ben ik ook praktisch en was de keuze om toch de studie niet af te maken of echt te starten mede ingegeven door een bewustwordingsproces, denk ik nu: toen was ik zeker te praktisch "ingericht" en moest een studie wel richtinggevend zijn om te gaan doen. Misschien is filosofie meer iets voor later wanneer je al een carrière achter de rug hebt. maar zo werkt het natuurlijk niet.

Wat het wel is, zoek ik later wel uit. Ik heb er in ieder nooit spijt van gehad. Het paste te weinig bij me, denk ik en het alternatief was een spijker op de kop. Door te reizen ben ik toch geworden wie ik ben. Door filosofie te gaan studeren, zou dat misschien ook hebben gegolden, maar toch anders, denk ik Een studie kan je niet zo personaliseren als een reis...

-- Op het moment van schrijven ben ik bezig met een leerboek filosofie van de middelbare school. Dat geeft een aardige start om opnieuw met filosofie aan de gang te gaan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?