Een ontmoeting met een bitcoin miljonair

Gisteren ontmoette ik een Bitcoin fan, maar een betere beschrijving zou zijn, en Bitcoin miljonair. Je kent ze misschien wel, dertig (of twintig) heeft zijn geld al verdiend, en gaat ondernemen. OF was al ondernemend en kwam zo via BTC - maar ook "real estate" - begreep ik tot zijn opgebouwde vermogen.

Het was iemand die niet twijfelde en overtuigd was van zijn eigen kunnen. En zijn eigen gelijk (wie is dat niet op dertigjarige leeftijd?). Toch stond hij open om met iemand twee keer zijn leeftijd in gesprek te gaan, waarschijnlijk omdat we aan elkaar voorgesteld werden. 

En dat gesprek duurde en duurde. Ik dacht op een gegeven moment moet jij niet weer verder harten gaan veroveren. 

Ik luisterde met interesse en mijn respect voor ondernemers zorgde dat ik met volle aandacht opnam wat hij me vertelde. Hij begon vrij direct met de vraag of ik ook miljonair was.

- Oh, ik had wel gedacht dat jij miljonair zou zijn?

"Ja, logisch, we zitten hier in een bolwerk van miljonairs, 90% is waarschijnlijk multimiljonair, dus die gok - hij hield van risico nemen merkte ik later - was zo gek nog niet.

Toch bleven we in gesprek. Hij was een typische - hoe heet dat tegenwoordig, vaccin-ontkenner, zag overal complotten waar de typische WEF, Elite en dat soort termen rondslingerden en op mijn vraag hierop inhakend of hij daarom ook wel gecharmeerd was als iemand als Middelkoop reageerde hij instemmend:

- Ja precies, die weet hoe het zit.

Hij had de waarheid gevonden. Wuhan was geen toeval, maar gericht om de mensheid een klap te geven en om als overheid de controle terug te krijgen. Die uitspraak herhaalde hij regelmatig. Controle. Daar gaat het om en daarom waren munten zoals de Dollar en de Euro waardeloos en nep. En daarom zijn de overheden tegen crypto's en Bitcoin. Waar hij dus vol in zat.

Hij "studeerde" twee uur per dag de markten en - geholpen door een Whale - als je dat vertaalt naar Walvis, dan wordt het een stuk minder intrigerend wist dan welke transactie hij uit moest voeren.

Die uitleg kwam nadat ik hem vroeg of hij goed was met cijfers, voor daghandelaar. Want dat zei hij dat hij was. Daar kwam een vraag verstopt in een antwoord uit. 

- De nieuwe manier van handelen is niet meer dat je wiskundige moet zijn en alles precies moet kunnen berekenen. 

Ik ging er niet op in, maar luisterde naar een verhaal waar out-of-the-box en andere metaforen de hoofdtoon voerden. Ik had veel eerder kunnen ingrijpen op een meer sceptische manier (ik luid even de bullshit bingo), maar ik was ook echt nieuwsgierig. 

Hij had ook een klein bedrijfje gehad dat mislukt was. "dat hoort er ook bij." Dat is ondernemen. En nu had hij een kleine onderneming in vastgoed. Met vastgoed had hij ook zijn vermogen opgebouwd, en ik beaamde dat dit de meeste miljonairs gebeurt, die bouwen vermogen met stenen.

- Interesseert geld je dan niet?

Ik heb nooit geldproblemen gehad zoals je zo vaak leest bij ondernemers die opgroeien en nooit meer armoede wensen of dergelijke diepe motieven - Elon Musk werd vroeger gepest en dat gemis aan erkenning wilde hij terugwinnen, in veelvoud /- hebben. Geld was nooit een issue en ik wilde schrijven. Ook niet om rijk te worden. Natuurlijk dacht ik toen - dit vertelde ik niet en bekend ik me nu - dat ook ik erkenning wilde. Wie wil dat niet? Op die leeftijd.

Zijn vriendin "We hebben elkaar ontmoet op het strand" is net zwanger, na hun relatie van zes maanden en kwam er af en toe bijstaan, maar zij sprak geen Nederlands. Wel een taal die ik ook sprak. ze kwam uit een exotisch land, en ze had kritiek op de cultuur in Spanje. "Hier is geen cultuur." En al doorvragende begreep ik dat het om het opleidingsniveau ging in Spanje, dat is erg onder het gemiddelde in Europa en zeker lager dan in Nederland. "Kinderen krijgen alle vrijheid en blijven tot tien uur -s avonds op en maken lawaai."

" ..."

Toen ik later thuis kwam wilde ik checken of hij inderdaad 1,3 miljoen volgers had op Instagram, maar dat bleek toch een factor tien lager uit te vallen. waarom zou hij dat dan zo gebracht hebben, ik zei nog, "Oh, dus ik had je moeten kennen?""

Al ken ik weinig mensen in die wereld, en zeker niet de elite uit de influencerswereld.

Al met al denk ik niet positiever over Bitcoin. toen ik hem vroeg hoe hij zo zeker was of BTC er over een jaar nog zou zijn, gegeven alle onzekerheid in de wereld, kwam hij mij niet overtuigend over. Als iedereen weet dat er een maximale hoeveelheid munten gemijnd kunnen worden, dan is dat in ieder geval niets waar iemand nog competitief voordeel mee kan halen. Die kennis zit al in de BTC-"waarde."

--

Is de gewone miljonair anders dan de bitcoinmiljonair?

--


 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?