De reis van de held (Joseph Campbell)

De reis van de held, the heros' journey, is een boek van Joseph Campbell. Het boek kom je vaak tegen als referentie bij coaches. De reis van de held is als spiegel voor je eigen persoonlijke ontwikkeling. Campbell was van mening dat talloze mythen uit verschillende tijden en regio's fundamentele structuren en stadia delen vatte hij samen in De held met duizend gezichten:

  • Een held waagt zich vanuit de wereld van alledag in een gebied van bovennatuurlijke verwondering: fantastisch Krachten worden daar ontmoet en een beslissende overwinning wordt behaald: de held komt terug van dit mysterieuze avontuur met de kracht om zegeningen te schenken aan zijn medemens.

Campbell en andere geleerden, zoals Erich Neumann, beschrijven verhalen van Gautama Boeddha, Mozes en Christus in termen van de monomyth en Campbell betoogt dat klassieke mythen uit vele culturen deze basis volgen patroon.

... 

In een monomyth begint de held in de gewone wereld en ontvangt hij een oproep om een ​​onbekende wereld van vreemde krachten en gebeurtenissen binnen te gaan. De held wie de oproep accepteert om deze vreemde wereld binnen te gaan, moet taken onder ogen zien en beproevingen, alleen of met hulp. In de meest intense versies van het verhaal moet de held een zware uitdaging overleven, vaak met hulp.
Als de held het overleeft, kan hij een groot geschenk of 'zegen' krijgen. De held moet dan beslissen of hij hiermee terugkeert naar de gewone wereld zegen. Als de held besluit terug te keren, staat hij of zij vaak voor uitdagingen op de terugreis. Als de held met succes terugkeert, de zegen of het geschenk
kan worden gebruikt om de wereld te verbeteren. De verhalen van Osiris, Prometheus, Mozes, Gautama Boeddha bijvoorbeeld volgen deze structuur op de voet.

Campbell beschrijft 17 stadia of stappen op deze reis. Zeer weinig mythen bevatten alle 17 fasen - sommige mythen bevatten veel van de stadia, terwijl andere er maar een paar bevatten; Sommige mythen concentreren zich misschien op slechts één van de fasen, terwijl andere mythen kunnen de stadia in een iets andere volgorde behandelen. Deze 17 etappes kunnen worden georganiseerd in een aantal manieren, inclusief opdeling in drie secties: Vertrek (ook wel Scheiding genoemd), Initiatie en Terugkeer.
"Vertrek" gaat over het avontuur van de held voorafgaand aan de zoektocht; "Initiatie" gaat over de vele avonturen van de held onderweg; en "Return" gaat over de terugkeer van de held naar huis met kennis en krachten die tijdens de reis zijn opgedaan.
...
De 17 stadia van de reis van de held zijn de volgende:
 

I Vertrek 

Ia - De oproep tot avontuur 

De held begint in een alledaagse situatie van normaliteit van waaruit enige informatie wordt ontvangen die fungeert als een oproep tot ga het onbekende tegemoet. 

Ib - Weigering van de oproep 

Wanneer de oproep wordt gedaan, weigert de toekomstige held het vaak eerst te horen. Dit kan zijn vanuit een gevoel van plicht of verplichting, angst, onzekerheid, een gevoel van ontoereikendheid of een van de vele redenen die ervoor zorgen dat de persoon in zijn of haar huidige staat van omstandigheden blijft. 

Ic - Bovennatuurlijke hulp 

Zodra de held zich bewust of onbewust aan de zoektocht heeft gecommitteerd, verschijnt zijn gids en magische helper, of wordt bekend. Vaker wel dan niet zal deze bovennatuurlijke mentor de held een of meer talismannen geven of artefacten die hen later zullen helpen bij hun zoektocht. 

Id - De overschrijding van de eerste drempel 

Dit is het punt waarop de persoon daadwerkelijk het veld van avontuur betreedt en de bekende grenzen van zijn of haar verlaat wereld en wagen zich in een onbekend en gevaarlijk rijk waar de regels en limieten niet bekend zijn. 

Ie - Buik van de walvis 

De buik van de walvis vertegenwoordigt de definitieve scheiding van de bekende wereld en het zelf van de held. Door deze fase in te gaan, de persoon toont bereidheid om een metamorfose te ondergaan. 


II Initiatie 

IIa - De weg van beproevingen 

De weg van beproevingen is een reeks tests, taken of beproevingen die de persoon moet ondergaan om de transformatie te beginnen. Vaak de persoon zakt voor een of meer van deze tests, die vaak in drieën voorkomen. 

IIb - De ontmoeting met de godin 

Dit is het punt waarop de persoon een liefde ervaart die de kracht en betekenis heeft van de almachtige, alles allesomvattende, onvoorwaardelijke liefde die een gelukkig kind kan ervaren met zijn of haar moeder. Dit is een erg belangrijke stap in het proces en wordt vaak weergegeven door de persoon die de andere persoon vindt van wie hij of zij het meest volledig houdt . 

IIc - Vrouw als verleidster 

In deze stap wordt de held geconfronteerd met die verleidingen, vaak van fysieke of plezierige aard, die hem of haar kunnen leiden tot afzien of afdwalen van zijn of haar zoektocht, die niet noodzakelijkerwijs door een vrouw hoeft te worden vertegenwoordigd. Vrouw is een metafoor voor de fysieke of materiële verleidingen van het leven, aangezien de ridderheld vaak werd verleid door zijn lusten spirituele reis. 

IId - Verzoening met de Vader 

In deze stap moet de persoon de confrontatie aangaan met en geïnitieerd worden door datgene wat de ultieme macht in zijn of haar leven heeft. in veel mythen en verhalen is dit de vader, of een vaderfiguur die macht heeft over leven en dood. Dit is het middelpunt van de reis. Alle voorgaande stappen zijn naar deze plek verhuisd, alle volgende stappen zullen eruit verdwijnen. Hoewel dit stap wordt meestal gesymboliseerd door een ontmoeting met een mannelijke entiteit, het hoeft niet een man te zijn; gewoon iemand of ding met ongelooflijke kracht. 

IIe - Apotheose 

Wanneer iemand een fysieke dood sterft, of sterft aan het zelf om in de geest te leven, gaat hij of zij verder dan de paren van tegenstelling tot een staat van goddelijke kennis, liefde, mededogen en gelukzaligheid. Een meer alledaagse manier om naar deze stap te kijken is dat het een periode van rust, vrede en vervulling is voordat de held aan de terugkeer begint. 

IIf - De ultieme zegen 

De ultieme zegen is het bereiken van het doel van de zoektocht. Het is wat de persoon op reis ging om te krijgen. Alle de vorige stappen dienen om de persoon voor te bereiden en te zuiveren voor deze stap, aangezien in veel mythen de zegen iets is transcendent zoals het elixer van het leven zelf, of een plant die onsterfelijkheid verschaft, of de heilige graal. opbrengst 


III - Terugkomst 

IIIa - Weigering van de terugkeer 

Nadat hij gelukzaligheid en verlichting in de andere wereld heeft gevonden, wil de held misschien niet terugkeren naar de gewone wereld schenk de gunst aan zijn medemens. 

IIIb - De magische vlucht 

Soms moet de held ontsnappen met de gunst, als het iets is dat de goden angstvallig hebben bewaakt. het kan wees net zo avontuurlijk en gevaarlijk als je terugkeert van de reis als eropuit. 

IIIc - Redding van buitenaf 

Net zoals de held misschien gidsen en assistenten nodig heeft om op zoektocht te gaan, moet hij of zij vaak krachtige gidsen en redders om ze terug te brengen in het dagelijks leven, vooral als de persoon gewond of verzwakt is door de ervaring. 

IIId - De overschrijding van de terugkeerdrempel 

De truc om terug te keren is om de wijsheid die tijdens de zoektocht is opgedaan te behouden, die wijsheid te integreren in een mensenleven, en zoek dan misschien uit hoe je de wijsheid kunt delen met de rest van de wereld. 

IIIe - Meester van twee werelden 

Deze stap wordt meestal vertegenwoordigd door een transcendentale held zoals Jezus of Gautama Boeddha. Voor een menselijke held misschien wel betekent het bereiken van een balans tussen het materiële en spirituele. De persoon is comfortabel en bekwaam geworden in zowel de binnen- als de buitenwereld. 

IIIf - Vrijheid om te leven 

Meesterschap leidt tot vrijheid van de angst voor de dood, wat op zijn beurt de vrijheid is om te leven. Hier wordt wel eens naar verwezen als leven in het moment, noch anticiperen op de toekomst, noch spijt hebben van het verleden. 

Campbell: "De held is de kampioen van dingen die worden, niet van dingen die worden, omdat hij dat is. 'Vóór Abraham was, IK BEN.' Hij verwart schijnbare onveranderlijkheid in de tijd niet met de bestendigheid van het Zijn, noch is hij bang hij van het volgende moment (of van het 'andere ding'), als het vernietigen van het permanente met zijn verandering. 'Niets behoudt zijn eigen vorm; maar de natuur, de grootste vernieuwer, maakt altijd vormen uit vormen. Zorg ervoor dat er niets vergaat in het geheel wereld; het verandert alleen maar en vernieuwt zijn vorm.' Zo mag het volgende moment geschieden." (bron: ...)



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?