Fietsen of wandelen

 Ik kreeg gisteren van vrienden een fiets voor mijn verjaardag, een heuse mountainbike, en dat was bijzonder. Want in deze groep weten ze van mijn fietsavonturen en dat ik meer dan tien jaar geleden de fiets aan de boom gehangen heb (in het echt heb ik de fiets achtergelaten in de bergen... dat is een heel verhaal).

Sindsdien ben ik meer gaan wandelen. Dat doe ik dan met een koptelefoon en meestal muziek maar vaak ook een boek dat je kan laten voorlezen.

Maar nu dan toch opeens weer een fiets. En vanochtend ben ik gelijk gaan fietsen, in de bergen, en dan dringt de vraag zich op: fietsen of wandelen?

Wandelen is goed als je de tijd hebt, en als je je gedachten de vrije loop wilt laten. Fietsen, in de bergen vooral, heeft een heel ander karakter. Je bent actiever bezig, en de combinatie van natuur en inspanning is meer ontspannend dan gewoon wandelen. 

In Spanje, ... kan je eigenlijk niet zonder mountainbike. De natuur is hier zo dichtbij en zo rustgevend, dat je heel wat mist als je daar geen gebruik van maakt. 

Het is meestal En En in het leven. Dat geldt denk ik nu ook. Fietsen zou ik toch niet willen missen. Zeker niet hier!

... Filosofen wandelen, of is dat een mythe?

Batavus heeft er ook een mening over, die ziet minder blessures voor fietsers, maar in Spanje zie ik alleen maar meer risico's voor fietsen.

...  


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?