Vrijmetselarij en feminisme

Op een dag als vandaag - world women's day - kan je je als het gaat om cultuur afvragen hoe die ongelijkheid tussen vrouwen en mannen tot stand is gekomen? En hoe gaat die zich oplossen?

Komt dit door individuele verschillen tussen man en vrouw, zeg maar door natuurlijke aanleg om dingen wel of niet te doen, om te jagen (man) of om thuis voor de kinderen te zorgen (vrouw) of is er meer aan de hand en moet je de - volgens sommigen groeiende - kloof zien als resultaat van een organisatie?

Niet geheel ontoevallig kwam the economist met een verklaring voor deze beweging:

THE literature on freemasonry does not offer straightforward explanations. Is it benign or bent on subverting government? Is it a community of knowledge or of the occult? Such questions are not new. Since its development in the 18th century, freemasonry has drawn the ire of the Catholic church, right-wing politicians and, more recently, Britain’s Home Office. (Fearing that masons in the police and judiciary were giving preferential treatment to other masons, the Home Office between 1998 and 2009 required judicial appointees to disclose their membership.) Freemasonry can appear incomprehensible because it contains no coherent ideology or doctrine, and is defined instead by a commitment to universal brotherhood and self-improvement. Nor does a single governing body exist. It is made up of a loose network of groups, known as lodges, that fall under regional and national grand lodges. What, then, is freemasonry all about?

Wel toevallig las ik een boek, een literaire roman (binnenkort meer daarover) waar the Free Mason organisatie een prominente rol in speelde. Daarin werden zeven deugden naar voren, aan welke elke Mason zou moeten voldoen: "discretie, gehoorzaamheid, moraliteit, liefde voor de mensheid, moed, generositeit en liefde voor de dood."

Het gaat om literatuur dus hoe relevant en vertegenwoordigend deze waarden zijn is maar de vraag, maar toch zit er een element van ambuigiteit in dat elke soortgelijke organisatie kenmerkt die geen duidelijk doel heeft. moraliteit of ethiek; wat daarmee precies bedoeld wordt is natuurlijk de vraag.

Op het internet komt naar voren dat de organisatie niet christelijk is maar wel religieus (wikipedia) en dat verklaart bovenstaande passage van de economist. Er is een goddelijk wezen en dat kan onze, dan wel elke andere god zijn (God, Allah, Buddha, etc).

Misschien daarmee kan je de koppeling trekken naar het feit dat deze organisatie en velen die erop lijken, men-only is; het is een broederschap, een mannenclub.

Hoe komt dat? De eerste Masons waren architecten en andere professionals die via de brotherhood hun professionele ervaring deelden. Maar in de afgelopen decennia zou je toch kunnen verwachten dat ook vrouwen hierbij konden toetreden. Dat gebeurt maar met mate of nauwelijks.

Alle religies zijn mannelijk georienteerd. God is een man, dat is denk ik over alle religieuze teksten heen de verbindende factor. En ook al is de vrijmetselarij meer of minder religieus georïenteerd er zit een bepaald geloof achter.
In de psychologie is een van de factoren die veranderingen tegenhoudt, het eigen geloof in die bepaalde kwaliteit. Je moet er wel in geloven. Beliefs.

Volgens een artikel in de krant over deze dag en de stakingen van vrouwen in dit land, duurt het 100-jaar om de huidige economische ongelijkheid op te lossen. En (mede) daarom staken de vrouwen.

Lijnrecht tegenover de broederschap denk ik staat een andere beweging zoals het feminisme. Ook een club met een onduidelijk doel en waarvan de impact op de maatschappij moeilijk is vast te stellen geweest. Hardopdenkend zijn het twee gescheiden populaties, de vrouwen van de  #metoo-cases en de aanhangers van het feminisme. Het feminisme ten spijt, lijkt de echte verandering uit de andere verzameling tekomen.

--
2013/07/het-fenomeen-feminist

--
13 maart. Vrouwen blijken een eigen secret society te hebben, the order of the eastern star,... The Order of the Eastern Star is a Masonic appendant body open to both men and women. It was established in 1850 by lawyer and educator Rob Morris, a noted Freemason, but was only adopted and approved as an appendant body of the Masonic Fraternity in 1873 (wikipedia)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?