Facebook: B2B or not B2B?
Build social value. Nou daar sta je dan als bedrijf.
Facebook is een bedrijf dat je moeilijk kan analyseren zonder een beeld te schetsen van de context, de tijdsgeest en de sociale veranderingen die social media met zich meebrengen.
Mark Zuckerberg had nooit verwacht dat zijn club een bedrijf zou worden, maar desondanks hield hij toch wel zijn hand op toen investeerder hem heel, heel, heel veel geld gaven nog ver voor de beursintroductie. Wat zagen die bedrijven toen, wat wij - en zeker ik - niet zagen of zag?
Business. Big business. Te beginnen met advertentie/inkomsten. Veel investeerder hadden de groei van het Google aandeel gemist EN DAT ZOU GVD NIET NOG EENS GEBEUREN!
Dus Facebook werd een hit, zonder enig risico.
Nu zal ik niet voorspellen dat er een eind komt aan dit bedrijf maar er zal wel iets veranderen. Qua cultuur is het zo dat een organisatie die niet eerder een crisis heeft meegemaakt geen eigen cultuur heeft. Dat geldt dus in feite ook voor het veel oudere Google. Ja de crisis dat Facebook zonder enige moeite de advertentie-inkomsten afsnoepte van de search-monopolist.
Maar het setje kernwaarden van Facebook - destijds toch meer ludiek om ook mee te doen met de groten, moet je niet te serieus nemen. En wat is Facebook nu precies, een B2C bedrijf of toch meer een B2B?
Uit de Cambridge Analitica affaire mag je concluderen dat het geld heeft verdiend door zich als B2C bedrijf te profileren, en in een klap in de wholesale markt haar vriendelijke imago verspeeld heeft. Het blijkt nu gewoon een ordinair bedrijf die geld vangt van de business van onnozele particulieren:
Dankzij de verklaringen van een programmeur weten we welke probleem Facebook heeft: Christopher Wylie - 28 jaar, een selfmade / autodidact programmer - voelde zich altijd al aangetrokken tot Big Data (Big Data = Big Brother?) voor politieke campagnes. De weg werd voor me geplaveid door twee onderzoekers die met Facebook-gegevens een psychologisch profiel konden samenstellen. Zo konden gebruikers via Mypersonality en een Facebook-account nagaan wat hun profiel was (op basis van the Big Five personality test). Wylie was gecharmeerd van de hoeveelheid data en mogelijkheden en in 2013 trekt Steven Bannon hem aan wanneer deze Cambridge Analitica had gecreëerd met puur het doel om verkiezingen te beïnvloeden. Wylie gaat aan het werk en het resultaat is nu bekend: de Facebook gegeven van miljoenen gebruiker in het B2C-circuit wordt rücksichtslos gebruikt voor B2B doeleinden waar niemand precies weet wat er plaatsvindt. Tot op heden. Had Trump de verkiezingen gewonnen zonder facebook. Die vraag werd al eens eerder gesteld.
Als het gaat om cultuur, dan drukt Mark Zuckerberg zich uit in termen van een hackers-culture. Maar nu komen de echte verhalen (over de cultuur) naar buiten, Sandy Parakilas a former Facebook platform operations manager, claimed the company´s "horrifying" misuse of user data was routine, and that Facebook preferred to have "no idea" what thrid parties were doing with the freely available data (bron CNBC).
Organisatiecultuur is meer dan alleen een setje kernwaarden.
--
2012/02/setje-kernwaarden-facebook
2011/01/facebook-naar-de-beurs
2009/04/maakt-facebook-twittercultuur-immoreel
Facebook is een bedrijf dat je moeilijk kan analyseren zonder een beeld te schetsen van de context, de tijdsgeest en de sociale veranderingen die social media met zich meebrengen.
Mark Zuckerberg had nooit verwacht dat zijn club een bedrijf zou worden, maar desondanks hield hij toch wel zijn hand op toen investeerder hem heel, heel, heel veel geld gaven nog ver voor de beursintroductie. Wat zagen die bedrijven toen, wat wij - en zeker ik - niet zagen of zag?
Business. Big business. Te beginnen met advertentie/inkomsten. Veel investeerder hadden de groei van het Google aandeel gemist EN DAT ZOU GVD NIET NOG EENS GEBEUREN!
Dus Facebook werd een hit, zonder enig risico.
Nu zal ik niet voorspellen dat er een eind komt aan dit bedrijf maar er zal wel iets veranderen. Qua cultuur is het zo dat een organisatie die niet eerder een crisis heeft meegemaakt geen eigen cultuur heeft. Dat geldt dus in feite ook voor het veel oudere Google. Ja de crisis dat Facebook zonder enige moeite de advertentie-inkomsten afsnoepte van de search-monopolist.
Maar het setje kernwaarden van Facebook - destijds toch meer ludiek om ook mee te doen met de groten, moet je niet te serieus nemen. En wat is Facebook nu precies, een B2C bedrijf of toch meer een B2B?
Uit de Cambridge Analitica affaire mag je concluderen dat het geld heeft verdiend door zich als B2C bedrijf te profileren, en in een klap in de wholesale markt haar vriendelijke imago verspeeld heeft. Het blijkt nu gewoon een ordinair bedrijf die geld vangt van de business van onnozele particulieren:
Dankzij de verklaringen van een programmeur weten we welke probleem Facebook heeft: Christopher Wylie - 28 jaar, een selfmade / autodidact programmer - voelde zich altijd al aangetrokken tot Big Data (Big Data = Big Brother?) voor politieke campagnes. De weg werd voor me geplaveid door twee onderzoekers die met Facebook-gegevens een psychologisch profiel konden samenstellen. Zo konden gebruikers via Mypersonality en een Facebook-account nagaan wat hun profiel was (op basis van the Big Five personality test). Wylie was gecharmeerd van de hoeveelheid data en mogelijkheden en in 2013 trekt Steven Bannon hem aan wanneer deze Cambridge Analitica had gecreëerd met puur het doel om verkiezingen te beïnvloeden. Wylie gaat aan het werk en het resultaat is nu bekend: de Facebook gegeven van miljoenen gebruiker in het B2C-circuit wordt rücksichtslos gebruikt voor B2B doeleinden waar niemand precies weet wat er plaatsvindt. Tot op heden. Had Trump de verkiezingen gewonnen zonder facebook. Die vraag werd al eens eerder gesteld.
Als het gaat om cultuur, dan drukt Mark Zuckerberg zich uit in termen van een hackers-culture. Maar nu komen de echte verhalen (over de cultuur) naar buiten, Sandy Parakilas a former Facebook platform operations manager, claimed the company´s "horrifying" misuse of user data was routine, and that Facebook preferred to have "no idea" what thrid parties were doing with the freely available data (bron CNBC).
Organisatiecultuur is meer dan alleen een setje kernwaarden.
--
2012/02/setje-kernwaarden-facebook
2011/01/facebook-naar-de-beurs
2009/04/maakt-facebook-twittercultuur-immoreel
Reacties