Jaarverslag 2017: Brunel

 De vorm van het verslag is vernieuwd, van een landschape naar een traditioneel A4 formaat. Ook de cover is gewijzigd qua stijl met een speels geschetst beeld van de wereld van het bedrijf. Dat schetsmatige komt op plaatsen terug in het verslag en was ook deel van de vorige verslagen.

Verder is er weinig veranderd bij Brunel. En dat is wel opvallend, want er is net als bij Accell een nieuwe CEO. Echter deze is pas per december 2017 gestart bij de organisatie en zijn invloed is nog niet terug te vinden in het verslag.
Ook heeft hij - en of de RvC - besloten om de voormalige CEO Jan Arie van Barneveld in het management-team te houden. Dat heeft als voordeel dat deze zijn kennis kan overdragen en zorgt voor continuïteit. In deze overgangsperiode - zoals ik verwacht voor 2018 -  kan de nieuwe CEO zijn eigen beleid en visie gaan ontwikkelen over de organisatie en strategie.
Wederom in verschil met de nieuwe CEO van Accell is Jilko Andringa afkomstig van een concurrerend bedrijf (ManpowerGroup) hij was daar President van Northern Europe. En hij heeft gewerkt bij Randstad. Maar daarentegen staat dat hij niet eerder CEO geweest is van een bedrijf. Die ervaring ontbreekt. De RvC heeft duidelijk gekozen voor meer (business) kennis en minder voor (orgaisatorische) ervaring.

Verder is er weinig nieuw in het verslag. Het grootste probleem is de ontwikkeling van de global business (43% van de omzet) unit die nogsteeds een daling laat zien, al lijkt (vooral de Oil & Gas business) deze te stabiliseren en zelfs weer aan te trekken. Europa groeit gestaag, maar daarin spelen voornamelijk Nederland (25%) en Duitsland (28%) de belangrijkste rollen. Overig is slechts 4%.

Qua de talenten markt is er nogsteeds een tekort aan specialisten en daar vissen alle uitzenders naar. Brunel focus is meer gericht op projecten, dan op puur transacties. En dat vraagt en meer intelligent management. De IT systemen zijn hier in de afgelopen jaren beter op afgesteld, en als huidige maatregel wil de organistie wat meer (HR functies) centraliseren. Een blijvende uitdaging ligt op het vlak van klantfocus versus operational process.

De grote vraag is hoe de winstgevendheid nu is van het bedrijf na de uitzonderlijke jaren van de global business unit. In de figuur is duidelijk de versnelling (tot 2012) en de vertaging (vanaf 2015) van de omzet te zien die te wijten is aan de winstgevende jaren van de Olie en Gas business, die nu op een normaal niveau terugkeert.
Er waren in 2017 twee overnames, één in Australië (SES labour solutions) en één in GB, Celsium. De eerste meer lokaal gericht op de mining en Olieindustrie, de tweede meer globaal gericht.

Qua winst is er de laatste jaren een positief effect geweest van de valutatransacties (Exchange differences arising on translation of foreign operations) maar voor 2017 is dit effect zelfs negatief, waardoor er nu feitelijk een (beperkt) verlies is gekomen.


--
2017/03/jaarverslag-2016-brunel

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?