Jaarverslag 2017: Ordina
Ordina is er nog niet. Dat dacht ik na het verslag van 2016, en dat denk ik nog. Voor het lezen van het verslag over 2017 en schrijven van dit artikel heb ik de beperkte aantal aandelen die ik had verkocht. De markt ziet het aandeel weer wat meer zitten, maar de vraag is of en wanneer de grote stijging terugkeert, na jaren van consolidatie.
Ik begin met de koersinformatie omdat aan het eind van het verslag essentiele informatie in het rapport naar voren komt: hoeveel aandelen hebben de bestuurders. De CFO heeft 1867 aandelen ca. 4000 euro, en de CEO heeft er iets meer, ca. 50 mille, maar dat is peanuts vergeleken met hoeveel de vorige CEO er had (meer dan 1 miljoen). In hoeverre weerspiegelen deze aantallen het vertrouwen in het bedrijf? Want het is tenslotte een beursgenoteerd bedrijf en dat al meer dan een decennia problemen heeft, waardoor de koers laag blijft. De downside lijkt me beperkt, dus waarom kopen bestuurders niet wat meer aandelen, als teken van vertrouwen?
Inhoudelijk spreekt het verslag over adaptability, veranderingen, dynamiek, maar qua vorm sluit het verslag daar niet erg op aan. Er lijken nauwelijks veranderingen. Het management team is nu operationeel zonder Stepan, de CEO die vorig jaar opstapte. De Belgische tak van Ordina presteerde het beste en dus kwam de nieuwe CEO vanuit die organisatie.
Het label Visionworks is volledig geïntegreerd, zonder dat dit aandacht krijgt, het merk vervalt. Op zich prima. De visie en strategie veranderen ook niet veel. In 2016 was het IT for people, nu in 2017: IT that works for people. De humanisering van IT gaat door en daar zet Ordina op in.
In het executive board wordt sales nu commerce genoemd en verder zijn daar ook geen wijzigingen.
De organisatie blijft grotendeels hetzelfde, wat nieuw is is het gebruik van business proposities: High performance teams, Intelligent data-driven organisations, Security & privacy, Digital acceleration and Business platforms.
Business proposities is te zien als de organisatie van de klant waar Ordina omzet vandaan haalt. Deze komen tot stand na analyse van marktontwikkelingen en de SWOT-analyse van het bedrijf zelf. Security and privacy is dan duidelijk herkenbaar als business propositie, security - zien we maar weer eens aan Facebook - is een tijdloos thema. Maar wat high-performance-teams nu precies doet is veel minder duidelijk. Data-driven-organisations is ook een duidelijk thema, wat aansluit op Big Data.
Ook gaat ze niet in op de cultuurverandering. We hebben dus gezien dat de business verandert, Ordina is nu een stap verder dat ook de organisatie wat bijgesteld wordt als blijft de focus op professionals services, consulting e.d., maar wat is nu de impact op de cultuur? Is het T-shaped profiel van de IT-er nog werkzaam of zijn hier ook veranderingen merkbaar en of nodig?
De notie van T-shape competenties introduceert Ordina in 2014. Op de markt zie je andere varianten. T-shape duidt op de horizontale (generalistische competenties incl. soft skills of gamma orientatie) naast de vertikale of I-shape competenties van de standaard IT (is ingenieur en beta-achtergrond). De combinatie is krachtig, en zelfs het hebben van meerdere expertises vormt de moderne hashtag variant.
Technologie is niet meer onderscheidend: Technology is within everyone’s reach ... This ‘humanisation’ of IT sets sky-high standards for design and ease of use. In addition to technological know-how, this requires medical, psychological and sociological insights and new forms of leadership to create long-term value.
Via campagnes doet het bedrijf aan recruitment, waar dit jaar de focus ligt op het thema: kijk je verder dan de code? (2016: Je bent wat je bijdraagt). 19% van de werknemers is vrouw (27% management / Overal in de IT-sector is de participatie van vrouwen ca. 10%).
Er is nog steeds een jacht op talent (waar ook Brunel e.d. mee te maken heeft. Goede experts zijn zeldzaam (en duur)).
Ordina has taken action in a number of areas to make significant progress:
• Introduction of a new role: recruitment business partner (RBP).
• Even closer cooperation between the business and our recruitment team: recruitment of new people is a common goal.
• Redesign of recruitment processes, improvement of the conversion ratios.
• (Re)introduction of an internal referral programme, rewarding all employees via an incentive programme for the introduction to a successful hire.
Over de tijdgeest:
How we work is fully aligned with today’s challenges. The times when this market was dominated by huge IT volumes and large-scale projects are long gone. Now there is a growing need for compact projects that deliver results quickly; in short-cycle sprints with the flexible deployment of specialists, often using agile methodologies and focused on concrete results. Ordina does exactly that via new, extremely successful business propositions.
En het verslag geeft een impressie van de Ordina innovation days.
De cijfers spreken grotendeels voor zich. ondanks de focus op innovatie is er nog weinig meer omzet. Maar dan opeens blijkt de verdeling van de business als volgt:
- Public 9.1% meer omzet
- Finance -5.5%
- Industry -1.5%
- Healthcare -9%
Ordina heeft dus alleen in de publieke sector (overheid) meer omzet gehaald, en bij alle andere sectoren minder. Maar de meeste innovatie lijkt me juist bij die sectoren te zitten. Ook het imago van Ordina dat tegen de publieke sector hangt is niet perfect.
Schaal blijft toch een risicofactor voor het bedrijf, maar CFO Annemieke de Otter draait het gewoon om: “The fact that we are not a niche-player, but also not a multinational, makes Ordina unique as an employer." Voor het aantrekken van talent. Dit jaar hopelijk meer duidelijkheid hieromtrent.
--
2017/03/jaarverslag-2016-ordina
--
27 april 2018. For the record, Ordina spreekt voor het eerst in haar jaarverslag van 2016 over de mogelijkheden van blockchain en komt daar in dit verslag wederom op terug.
Reacties