Het einde van gratis content op het Internet?
Het zat er aan te komen; vorige week het bericht over de Australische mediatycoon:
Murdoch geeft het nieuws op zijn sites niet meer gratis weg
amsterdam - Rupert Murdoch, de 78-jarige Australisch-Amerikaanse mediatycoon, gaat voor het bezoek aan alle nieuwssites die onder zijn media-imperium vallen voortaan betaling vragen. ‘Als we dat met succes doen, zullen andere media ons volgen.’ Rupert MurdochDe kranten en tv-zenders van Murdoch variëren van de populistische The Sun en de kwaliteitskrant The Times in Groot-Brittannië tot de conservatieve kabelzender Fox en de gezaghebbende zakenkrant The Wall Street Journal in de Verenigde Staten. Gezamenlijk moeten zij een doorbraak gaan forceren op een terrein waarop krantenuitgevers wereldwijd verlies lijden: het online aanbieden van nieuws. Nog altijd is er geen verdienmodel voor gevonden, omdat tegenover het gratis aanbieden van de informatie onvoldoende inkomsten uit online-advertenties of andere bronnen staan. Volgens Murdoch ondermijnt dit kwaliteitsjournalistiek. ‘Die is nu eenmaal niet goedkoop. Een industrie die zijn inhoud simpelweg weggeeft, kannibaliseert op zijn vermogen aan goede verslaggeving te doen.’
Dat Murdoch van de gratis-trend af wil, maakte hij in mei al duidelijk, maar toen met een bescheidener plan. Hij gaf aan dat hij alleen betaling wilde ontvangen voor gespecialiseerde sites, voorop The Wall Street Journal. Die zakenkrant zou voor professionals onontbeerlijke informatie bevatten. Nu gaat de oude tycoon een stap verder door ook de sites die op het brede publiek mikken, erbij te betrekken. Op de vraag hoe hij wil voorkomen dat internetters massaal kiezen voor sites die wel gratis blijven, zoals in Groot-Brittannië die van de publieke omroep BBC, antwoordde hij dat de inhoud van zijn nieuwssites ‘beter en anders dan die van anderen’ zou moeten zijn.
Somber perspectief Murdoch doet zijn voorstel tegen de achtergrond van een somber perspectief voor zijn eigen bedrijf en andere grote uitgevers. Als gevolg van de crisis lijden zij onder teruglopende advertentie-inkomsten, een ontwikkeling die bovenop het structurele probleem van het ontbrekende verdienmodel op internet komt.
Hoe hard die combinatie aankomt, bleek donderdag uit de cijfers van Murdochs bedrijf NewsCorp. Dat moest een verlies van 3,4 miljard dollar (3 miljard euro) bekendmaken over wat de uitgever zelf het ‘het moeilijkste jaar in de recente geschiedenis’ noemde.
De resultaten van andere Europese uitgevers bevestigen dat beeld. Zo sluit de Britse uitgever van het dagblad The Guardian niet uit dat hij een einde moet maken aan The Observer, met 218 jaar de oudste zondagskrant van Groot-Brittannië. De Guardian Media Group zag zijn verlies toenemen van 37 tot 90 miljoen pond (105 miljoen euro). Om die trend om te buigen moet drastisch in de kosten worden gesneden.
Dalende inkomsten Dat is momenteel het favoriete antwoord van vrijwel alle uitgevers. Zowel het Duitse Springer Verlag, bekend van de massakrant Bild, als het Finse Sanoma, in Nederland eigenaar van tijdschriften, stond zich er op voor flink te bezuinigen om dalende inkomsten het hoofd te bieden.
In Nederland past krantenuitgever Wegener naadloos in die trend. Het bedrijfsresultaat daalde van 41 naar 26 miljoen euro, omdat zijn regionale dagbladen de advertentieomzetten met 30 procent zagen dalen. Kostenbesparingen beperkten die schade, zegt Wegener.
Wat de toekomst betreft, durft nog geen enkele uitgever optimistisch te zijn. Ook op dit vlak vormt Murdoch de uitzondering. Hij ziet ‘enkele gunstige levenstekenen’ op de advertentiemarkt en verwacht een behoorlijk positief bedrijfsresultaat in 2010.
Maar komen de advertentieinkomsten dan niet verder onder druk? Het is wel leiderschap, maar dan niet zozeer persoonlijk leiderschap, als wel dat van een grote partij die deze stap kan zetten. Of anderen zullen volgen is maar de vraag
even later, vandaag:
'Telegraaf wil geld voor bezoek websites'
De Telegraaf volgt hiermee mediatycoon Rupert Murdoch, die eerder stelde de gratis toegang tot websites van onder meer The Wall Street te beperken. ANP AMSTERDAM (ANP) - Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf en roddelblad Privé, overweegt geld te vragen voor het bezoek aan websites. Dat zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes afgelopen weekeinde in De Telegraaf.
Swartjes: ,,Je zou kunnen denken aan een soort schillen van betaling. Bijvoorbeeld betalen voor informatie van de financiële DFT-site en voor Privé niet of minder.'' Abonnees hoeven echter volgens de krant niet te schrikken. Voor hen blijft de online informatie gratis.
De topman volgt hiermee mediatycoon Rupert Murdoch, die eerder stelde de gratis toegang tot websites van onder meer The Wall Street te beperken.
Swartjes liet ook weten nieuwe ingrepen bij het mediabedrijf niet uit te sluiten. ,,Wij kijken van dag tot dag naar de ontwikkelingen en volgen bepaalde scenario's, van goed naar slecht. We kunnen nu nog niets concreets zeggen over wat we gaan doen.''
TMG richt volgens de krant onder meer zijn pijlen op de dertiende maand. ,,We willen de vaste component omzetten in een tijdelijke en prestatiegerichte'', aldus financieel directeur Fred Arp.
TMG blijft geïnteresseerd in NRC Handelsblad, dat door de huidige eigenaar De Persgroep/PCM wordt verkocht. Of de uitgever de krant koopt hangt af van de prijs, benadrukt Swartjes. Een zogenoemd 'bidbook' heeft TMG nog niet ontvangen. Swartjes: ,,De Persgroep heeft gemeld dat het nog niet klaar is.'' De krant moet binnen negen maanden worden verkocht, anders doet de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) het.
De Persgroep/PCM moet NRC Handelsblad verkopen van de NMa om te voorkomen dat het uitgeversconcern, waartoe ook Het Parool, De Volkskrant, het AD en Trouw behoren, zijn sterke positie in de krantenwereld kan uitbuiten.
Murdoch geeft het nieuws op zijn sites niet meer gratis weg
amsterdam - Rupert Murdoch, de 78-jarige Australisch-Amerikaanse mediatycoon, gaat voor het bezoek aan alle nieuwssites die onder zijn media-imperium vallen voortaan betaling vragen. ‘Als we dat met succes doen, zullen andere media ons volgen.’ Rupert MurdochDe kranten en tv-zenders van Murdoch variëren van de populistische The Sun en de kwaliteitskrant The Times in Groot-Brittannië tot de conservatieve kabelzender Fox en de gezaghebbende zakenkrant The Wall Street Journal in de Verenigde Staten. Gezamenlijk moeten zij een doorbraak gaan forceren op een terrein waarop krantenuitgevers wereldwijd verlies lijden: het online aanbieden van nieuws. Nog altijd is er geen verdienmodel voor gevonden, omdat tegenover het gratis aanbieden van de informatie onvoldoende inkomsten uit online-advertenties of andere bronnen staan. Volgens Murdoch ondermijnt dit kwaliteitsjournalistiek. ‘Die is nu eenmaal niet goedkoop. Een industrie die zijn inhoud simpelweg weggeeft, kannibaliseert op zijn vermogen aan goede verslaggeving te doen.’
Dat Murdoch van de gratis-trend af wil, maakte hij in mei al duidelijk, maar toen met een bescheidener plan. Hij gaf aan dat hij alleen betaling wilde ontvangen voor gespecialiseerde sites, voorop The Wall Street Journal. Die zakenkrant zou voor professionals onontbeerlijke informatie bevatten. Nu gaat de oude tycoon een stap verder door ook de sites die op het brede publiek mikken, erbij te betrekken. Op de vraag hoe hij wil voorkomen dat internetters massaal kiezen voor sites die wel gratis blijven, zoals in Groot-Brittannië die van de publieke omroep BBC, antwoordde hij dat de inhoud van zijn nieuwssites ‘beter en anders dan die van anderen’ zou moeten zijn.
Somber perspectief Murdoch doet zijn voorstel tegen de achtergrond van een somber perspectief voor zijn eigen bedrijf en andere grote uitgevers. Als gevolg van de crisis lijden zij onder teruglopende advertentie-inkomsten, een ontwikkeling die bovenop het structurele probleem van het ontbrekende verdienmodel op internet komt.
Hoe hard die combinatie aankomt, bleek donderdag uit de cijfers van Murdochs bedrijf NewsCorp. Dat moest een verlies van 3,4 miljard dollar (3 miljard euro) bekendmaken over wat de uitgever zelf het ‘het moeilijkste jaar in de recente geschiedenis’ noemde.
De resultaten van andere Europese uitgevers bevestigen dat beeld. Zo sluit de Britse uitgever van het dagblad The Guardian niet uit dat hij een einde moet maken aan The Observer, met 218 jaar de oudste zondagskrant van Groot-Brittannië. De Guardian Media Group zag zijn verlies toenemen van 37 tot 90 miljoen pond (105 miljoen euro). Om die trend om te buigen moet drastisch in de kosten worden gesneden.
Dalende inkomsten Dat is momenteel het favoriete antwoord van vrijwel alle uitgevers. Zowel het Duitse Springer Verlag, bekend van de massakrant Bild, als het Finse Sanoma, in Nederland eigenaar van tijdschriften, stond zich er op voor flink te bezuinigen om dalende inkomsten het hoofd te bieden.
In Nederland past krantenuitgever Wegener naadloos in die trend. Het bedrijfsresultaat daalde van 41 naar 26 miljoen euro, omdat zijn regionale dagbladen de advertentieomzetten met 30 procent zagen dalen. Kostenbesparingen beperkten die schade, zegt Wegener.
Wat de toekomst betreft, durft nog geen enkele uitgever optimistisch te zijn. Ook op dit vlak vormt Murdoch de uitzondering. Hij ziet ‘enkele gunstige levenstekenen’ op de advertentiemarkt en verwacht een behoorlijk positief bedrijfsresultaat in 2010.
Maar komen de advertentieinkomsten dan niet verder onder druk? Het is wel leiderschap, maar dan niet zozeer persoonlijk leiderschap, als wel dat van een grote partij die deze stap kan zetten. Of anderen zullen volgen is maar de vraag
even later, vandaag:
'Telegraaf wil geld voor bezoek websites'
De Telegraaf volgt hiermee mediatycoon Rupert Murdoch, die eerder stelde de gratis toegang tot websites van onder meer The Wall Street te beperken. ANP AMSTERDAM (ANP) - Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf en roddelblad Privé, overweegt geld te vragen voor het bezoek aan websites. Dat zei bestuursvoorzitter Ad Swartjes afgelopen weekeinde in De Telegraaf.
Swartjes: ,,Je zou kunnen denken aan een soort schillen van betaling. Bijvoorbeeld betalen voor informatie van de financiële DFT-site en voor Privé niet of minder.'' Abonnees hoeven echter volgens de krant niet te schrikken. Voor hen blijft de online informatie gratis.
De topman volgt hiermee mediatycoon Rupert Murdoch, die eerder stelde de gratis toegang tot websites van onder meer The Wall Street te beperken.
Swartjes liet ook weten nieuwe ingrepen bij het mediabedrijf niet uit te sluiten. ,,Wij kijken van dag tot dag naar de ontwikkelingen en volgen bepaalde scenario's, van goed naar slecht. We kunnen nu nog niets concreets zeggen over wat we gaan doen.''
TMG richt volgens de krant onder meer zijn pijlen op de dertiende maand. ,,We willen de vaste component omzetten in een tijdelijke en prestatiegerichte'', aldus financieel directeur Fred Arp.
TMG blijft geïnteresseerd in NRC Handelsblad, dat door de huidige eigenaar De Persgroep/PCM wordt verkocht. Of de uitgever de krant koopt hangt af van de prijs, benadrukt Swartjes. Een zogenoemd 'bidbook' heeft TMG nog niet ontvangen. Swartjes: ,,De Persgroep heeft gemeld dat het nog niet klaar is.'' De krant moet binnen negen maanden worden verkocht, anders doet de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) het.
De Persgroep/PCM moet NRC Handelsblad verkopen van de NMa om te voorkomen dat het uitgeversconcern, waartoe ook Het Parool, De Volkskrant, het AD en Trouw behoren, zijn sterke positie in de krantenwereld kan uitbuiten.
Reacties